Möte 2019-05-14
-
1
Val av justerare samt justeringsdag
-
a) Förstudie Davidshallsgatan (Malmöexpressen linje 8 och cykelbana) (30 min) - Jesper Nordlund, mobilitetsenheten
c) Malmö Works/hållbara jobbresor - (10 min) - Frida Beijer, dialogenheten
-
Tekniska nämndens kansli har tagit fram förslag på sammanträdestider för hösten 2019.
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
I trafiknämnden 2018-09-13 beslutades att utföra en kartläggning av varuleveranserna längs Mäster Johansgatan. Den genomförda kartläggningen visar hur varuleveranser sker till gatan och var denna trafik är som mest intensiv. En förändrad tidsreglering bedöms ej vara en tillfredsställande lösning på olägenheten de boende upplever.
-
Hastighetsdämpande åtgärder föreslås på Bergsgatan vid Almbacksgatan samt Bergsgatan vid Monbijougatan med syfte att dämpa hastigheten och skapa en säkrare trafikmiljö för främst oskyddade trafikanter. Föreslagna åtgärder är planerade att genomföras under år 2020.
-
Oskyddade trafikanter har i förslaget fått ökad tillgänglighet och trygghet i korsningen Slottsgatan – Stora Nygatan, bland annat genom en cykelbox på Stora Nygatan och större magasin för cyklande och fotgängare som inväntar signal för att korsa Slottsgatan.
-
202kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Beläggningsprogrammet avser att lägga om beläggningen längs med Videdalsvägen och Agnesfridsvägen under 2019. I samband med detta föreslås att gatans västra sida mellan Skillinggatan och Amiralsgatan tillförs separerad cykelbana, i linje med de planeringsriktlinjer som anges i Översiktsplan. Totalt skulle de föreslagna 500 m cykelbana innebära att Videdalsvägen och Agnesfridsvägen får separerade cykelbanor på båda sidor om gatan längs med hela 3,6 km. Förslaget får inga konsekvenser för övrig trafiks framkomlighet eller tillgänglighet. Inga parkeringsplatser tas i anspråk, och bilkörfälten är fortsatt breda (5,3 m i vardera riktning). Gångbana smalnas på några delar av något, men har fortsatt en bredd om mellan 2,2 – 3 m. Kostnaden för åtgärden beräknas till 2 000 000 kr och bekostas med driftsmedel, utöver de kostnader som Beläggningsprogrammet har för omläggning och som är oberoende av förslaget. Driftskonsekvensen av förslaget medför en ökad årlig kostnad om ca 10 000 kr.
Bilagor
-
På begäran från polismyndigheten föreslår förvaltningen att förlänga nuvarande förbud mot fordonstrafik på Agneslundsvägen (1280 2019-00632) fram tills början av 2020 då ombyggnationen av Kv. brännaren tar sin början och gatan övergår till att vara byggata.
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet är ett Malmöinitiativ där initiativtagaren framför önskemål om åtgärder i korsningen Rudbecksgatan/Bellevuevägen. I skrivelsen anges höga hastigheter och olyckor som skäl till en ombyggnad av den cirkulationsplats som idag finns i korsningen. I samband med omläggning av asfalt på Rudbecksgatan är rekommendationen att utformningen ses över för att skapa en trafiksäkrare korsning. Då åtgärden behöver samordnas med beläggningsarbete på sträckan bedöms den kunna genomföras under 2020-2021.
-
Hastighetsdämpande åtgärder föreslås på Bergsgatan vid Almbacksgatan samt Bergsgatan vid Monbijougatan med syfte att dämpa hastigheten och skapa en säkrare trafikmiljö för främst oskyddade trafikanter. Föreslagna åtgärder är planerade att genomföras under år 2020.