Möte 2020-02-11
-
1
Val av justerare samt justeringsdag
-
a) Idéstudie avseende MalmöExpressen-linje 4, Storstadspaketet
(30 min)
Håkan Thulin, tf. avdelningschef, stadsutvecklingsavdelningen
Lotta Ahlfors, stadsutvecklingsavdelningen
b) Ombyggnation av Davidshallsgatan, Storstadspaketet
(15 min)
Håkan Thulin, tf. avdelningschef, stadsutvecklingsavdelningen
Martin Warmark, stadsutvecklingsavdelningen
c) Pildammsvägen inom kommande objektsgodkännande för projekt 3007 och 3011 Södra och Mellersta Holma
(15 min)
Håkan Thulin, tf. avdelningschef, stadsutvecklingsavdelningen
Peter Gustafsson, stadsutvecklingsavdelningen
Sead Calakovic, stadsutvecklingsavdelningen
Elin Engqvist, stadsutvecklingsavdelningen
-
3
Information om hastighetshöjning på Sallerupsvägen - skriftlig
-
Önskemål om att göra Kärleksgatan till en sommargata har inkommit från ett flertal verksamheter längs gatan. Fastighets- och gatukontoret föreslår att Kärleksgatan blir sommargata i tre år, under april-oktober 2020–2022. Projektet beräknas kosta 250 tkr om året. Pengarna ryms inom fastighets- och gatukontorets driftsbudget.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Ett Malmöinitiativ med önskemål om att skapa en säker övergång för skolbarn över Käglingevägen (väg 101) i Käglinge har inkommit. Initiativtagaren anser att det i dagsläget saknas en säker övergång. Man hänför till att vägen trafikeras av många bilar och tunga fordon. Vidare beskrivs att den tunga trafiken genom Käglinge bör minska och att det bör vidtas åtgärder mot fortkörning.
Malmö stad arbetar aktivt med att skapa fler trygga och säkra passager. Främst sker det genom åtgärder som syftar till att sänka farten på fordonen och därmed minska risken för olyckor. På den aktuella sträckan finns det sådana trafiksäkerhetsåtgärder vid flera passager. De sammantagna åtgärderna genom Käglinge bidrar till att sänka fordonens hastigheter och därmed minska risken för trafikolyckor. Ytterligare trafiksäkerhetsåtgärder är därför för närvarande inte planerade på den aktuella sträckan. De åtgärder som är planerade under de närmaste åren är asfaltsarbeten och tillgänglighetsanpassning av busshållplatser.
Bilagor
-
358kb Ladda ner dokument
-
353kb Ladda ner dokument
-
-
Till tekniska nämnden har det inkommit ett Malmöinitiativ om förslag att reglera en avgränsad del av Ystadsgatan till gågata med förbud mot motorfordonstrafik.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
710kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har kommit in till tekniska nämnden angående att ändra regleringen av cykelpassagen på Amiralsgatan vid Rosengårds station till en cykelöverfart. Förslagsställaren anser att risken för olyckor minskar då fordon på Amiralsgatan får väjningsplikt mot korsande cyklister samt att den fysiska utformningen redan finns med farthinder och vägmarkering.
Malmö stad har inom Storstadspaketet påbörjat arbetet med utformningsriktlinjerna för MEX-stråkstandard. Sträckan längs Amiralsgatan kommer att innefattas av dessa riktlinjer då Malmö Expresslinje 5 kör där. Vid den aktuella cykelpassagen finns en busshållplats.
Cykelvägskopplingar tvärs över Amiralsgatan bör utformas enligt kommande beslut i arbetet med utformningsriktlinjerna för MEX-stråkstandard. Fastighets- och gatukontoret anser därför att regleringen av den aktuella cykelpassagen över Amiralsgatan inte bör ändras nu.
Bilagor
-
789kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Medborgarförslaget gäller önskemål om att det ska anläggas hastighetsdämpande åtgärder på Grynbodgatan. Med anledning av gatans nuvarande utformning och olycksstatistiken för de senaste tio åren så finns det i nuläget inte någon möjlighet att av trafiksäkerhetsskäl prioritera anläggning av ytterligare farthinder på Grynbodgatan.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Medborgarförslaget gäller önskemål om att det ska anläggas hastighetsdämpande åtgärder på Grynbodgatan. Med anledning av gatans nuvarande utformning och olycksstatistiken för de senaste tio åren så finns det i nuläget inte någon möjlighet att av trafiksäkerhetsskäl prioritera anläggning av ytterligare farthinder på Grynbodgatan.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
10
Medborgarförslag - att anlägga cykelväg längs hela Geijersgatan, från Linnégatan till Limhamnsvägen
Medborgarförslag har inkommit till tekniska nämnden med önskemål om anläggande av cykelbana längs med Geijersgatan, mellan Limhamnsvägen och Linnégatan. Hastigheterna beskrivs som höga, och det har även vid ett flertal tillfällen efterfrågats hastighetssäkringar längs med sträckan.
Fastighets- och gatukontoret anser att det är lämpligt att anlägga cykelfält längs sträckan från Västanväg till Linnégatan. Åtgärderna bedöms har en lugnade effekt på hastigheterna på gatan samtidigt som att situationen för cyklister blir tryggare. Då det råder stora problem med trafiktrygghet längs sträckan föreslår förvaltningen att hastighetssäkra med farthinder på tre platser längs sträckan. Skulle problem med höga hastigheter i framtiden kvarstå kan det bli aktuellt att utreda ytterligare farthinder eller separerad cykelbana.
Åtgärderna bedöms kosta cirka 300 000 + 200 000 kr.
Bilagor
-
72kb Ladda ner dokument
-
11
Önskemål om farthinder på Ostindiefararegatan, Hospitalsgatan och Tegegelgårdsgatan på Gamla väster
Till tekniska nämnden har inkommit ett önskemål om farthinder på Ostindiefarargatan, Hospitalsgatan och Tegelgårdsgatan på Gamla Väster.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Boende på gatan har uttryckt oro för trafiksituationen på Segemöllegatan.
Malmö stad arbetar aktivt med trafiksäkerhetsåtgärder och har kommit långt i det olycksförebyggande arbetet. Antalet omkomna och svårt skadade i trafiken i Malmö har under lång tid succesivt minskat, mycket tack vare hastighetsdämpande åtgärder på det kommunala vägnätet. I detta arbete prioriteras fortsatt åtgärder på Malmös mest olycksdrabbade platser.
Förvaltningens bedömning är att åtgärder på Segemöllegatan i dagsläget inte kan prioriteras då behovet av denna typ av åtgärder bedöms som större på andra håll i staden.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Fastighets- och gatukontoret har identifierat ett antal trafiksäkerhetsrelaterade brister med placeringen av in- och utfarten till kvarteret Ängslätt i Bunkeflostrand. Fastighets- och gatukontoret föreslår, efter dialog med fastighetsägaren, att den befintliga in- och utfarten på Gottorpsvägen stängs igen och att en ny utfart till fastigheten öppnas upp via Blågransgatan. Fastighets- och gatukontoret föreslås stå för kostnaderna som flytten medför.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
14
Elscooter på allmän platsmark