Val av protokollsjusterare
Information från servicedirektören
Servicenämnden beslutar om en delårsrapport per år, i syfte att följa utvecklingen för mål, verksamhet och ekonomi. I delårsrapporten rapporteras om utvecklingen under perioden januari-augusti.
Under perioden har flera insatser genomförts för att bidra till förflyttningar inom de nio kommunfullmäktigemål som är riktade till servicenämnden. Bedömningen är att arbetet med fem av nio kommunfullmäktigemål har gått enligt plan och bidraget för 2024 förväntas uppnås under året. Arbetet med fyra kommunfullmäktigemål har gått delvis enligt plan och bidraget för 2024 förväntas därför delvis uppnås under året.
För att önskat utfall ska stämma överens med målsättningen för indikatorn Minskad energianvändning – en minskning med 1,7 % - föreslås att önskat utfall justeras från 145 kWh/kvm Atemp till 140 kWh/kvm Atemp.
Bilagor
I Malmö stads reglemente för intern kontroll anges att förvaltningsdirektören löpande ska rapportera till nämnden om hur den interna kontrollen fungerar. Rapporten är en delrapport för 2024 och sträcker sig till och med tertial 2.
Rapporten innehåller uppföljning av en direktåtgärd och tre granskningar. Direktåtgärden handlar om:
De tre granskningarna är en av nämndens egna granskningar och två kommungemensamma granskningar:
Bilagor
Servicenämnden har fått i uppdrag av kommunfullmäktige (KF 2022-02-03 §9) att ta fram en plan som fastslår inriktningen för kontaktcenter och en samarbetsprocess för nära samarbete med alla förvaltningar. Planen ska vara flerårig och uppdateras årligen.
Utvecklingsplanen för kontaktcenter är en strategisk inriktning för medborgarservice i Malmö stad. Alla Malmö stads förvaltningar arbetar mot kommunfullmäktigemålet att ge god och likvärdig service. Syftet med utvecklingsplanen är att skapa en grund för ett gemensamt arbete. En viktig förutsättning för det gemensamma arbetet är samarbetsprocessen eftersom varje förvaltning ansvarar för sina myndighetsprocesser samtidigt som kontaktcenter ansvarar för den sammanhållna serviceprocessen.
Den första utvecklingsplanen för medborgarservice 2025 och framåt lyfter fem utvecklingsområden:
· Tillgänglighet och serviceinriktat bemötande
· Rättighetsbaserad service
· Digitalisering och servicekommunikation
· Lokal service
· Samarbetsprocess.
Serviceförvaltningen har omarbetat förslaget till utvecklingsplan efter att servicenämndens arbetsutskott den 11 juni 2024, § 47, återremitterade ärendet till förvaltningen.
Bilagor
Servicenämnden övertog förvaltningsuppdraget av fritidsnämndens fastigheter 2008. På vissa av fastigheterna förekommer att byggnader på ofri grund är placerade. Detta innebär att Malmö stad äger marken men byggnaden ägs av annan part, till exempel av en förening.
Aktuell byggnad i detta ärende föreslås tas över av servicenämnden med anledning av att:
Grovt estimerad totalkostnad för renovering av byggnad uppgår till 230 000 kronor, varav cirka 150 000 kronor är investeringsunderhåll.
Bilagor
Motion av Anton Sauer (C) och Kay Wictorin (C) om att utreda möjligheten för ett nytt Malmö konstmuseum, STK-2024-491
Servicenämnden har getts möjlighet att yttra sig över en motion om att utreda möjligheten för ett nytt Malmö konstmuseum i Kungsparkensom Anton Sauer (C) och Kay Wictorin (C) har väckt i kommunfullmäktige. Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt berörda nämnder att utreda förutsättningarna för ett nytt konstmuseum i Kungsparken.
Bilagor
Stadsbyggnadsnämnden har skickat Remiss Samråd Detaljplan för del av fastigheten Bennet 2 i Törnrosen (Dp 5885) till servicenämnden för yttrande.
Detaljplanens syfte är att möjliggöra en byggnad för bostäder och centrumändamål. Syftet är också att möjliggöra en breddning av Bennets väg för att ge bättre plats åt fotgängare.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande. Servicenämnden ställer sig positiv till detaljplanens syfte och har inga invändningar mot förslaget.
Bilagor
Servicenämnden tar vid varje sammanträde del av dokument som anmäls till nämnden:
Louise Strand, servicedirektör, informerar om:
Servicenämnden beslutar om en delårsrapport per år, i syfte att följa utvecklingen för mål, verksamhet och ekonomi. I delårsrapporten rapporteras om utvecklingen under perioden januari-augusti.
Under perioden har flera insatser genomförts för att bidra till förflyttningar inom de nio kommunfullmäktigemål som är riktade till servicenämnden. Bedömningen är att arbetet med fem av nio kommunfullmäktigemål har gått enligt plan och bidraget för 2024 förväntas uppnås under året. Arbetet med fyra kommunfullmäktigemål har gått delvis enligt plan och bidraget för 2024 förväntas därför delvis uppnås under året.
För att önskat utfall ska stämma överens med målsättningen för indikatorn Minskad energianvändning – en minskning med 1,7 % - föreslås att önskat utfall justeras från 145 kWh/kvm Atemp till 140 kWh/kvm Atemp.
I Malmö stads reglemente för intern kontroll anges att förvaltningsdirektören löpande ska rapportera till nämnden om hur den interna kontrollen fungerar. Rapporten är en delrapport för 2024 och sträcker sig till och med tertial 2.
Rapporten innehåller uppföljning av en direktåtgärd och tre granskningar. Direktåtgärden handlar om:
De tre granskningarna är en av nämndens egna granskningar och två kommungemensamma granskningar:
Servicenämnden har fått i uppdrag av kommunfullmäktige (KF 2022-02-03 §9) att ta fram en plan som fastslår inriktningen för kontaktcenter och en samarbetsprocess för nära samarbete med alla förvaltningar. Planen ska vara flerårig och uppdateras årligen.
Utvecklingsplanen för kontaktcenter är en strategisk inriktning för medborgarservice i Malmö stad. Alla Malmö stads förvaltningar arbetar mot kommunfullmäktigemålet att ge god och likvärdig service. Syftet med utvecklingsplanen är att skapa en grund för ett gemensamt arbete. En viktig förutsättning för det gemensamma arbetet är samarbetsprocessen eftersom varje förvaltning ansvarar för sina myndighetsprocesser samtidigt som kontaktcenter ansvarar för den sammanhållna serviceprocessen.
Den första utvecklingsplanen för medborgarservice 2025 och framåt lyfter fem utvecklingsområden:
· Tillgänglighet och serviceinriktat bemötande
· Rättighetsbaserad service
· Digitalisering och servicekommunikation
· Lokal service
· Samarbetsprocess.
Serviceförvaltningen har omarbetat förslaget till utvecklingsplan efter att servicenämndens arbetsutskott den 11 juni 2024, § 47, återremitterade ärendet till förvaltningen.
Servicenämnden övertog förvaltningsuppdraget av fritidsnämndens fastigheter 2008. På vissa av fastigheterna förekommer att byggnader på ofri grund är placerade. Detta innebär att Malmö stad äger marken men byggnaden ägs av annan part, till exempel av en förening.
Aktuell byggnad i detta ärende föreslås tas över av servicenämnden med anledning av att:
Grovt estimerad totalkostnad för renovering av byggnad uppgår till 230 000 kronor, varav cirka 150 000 kronor är investeringsunderhåll.
Servicenämnden har getts möjlighet att yttra sig över en motion om att utreda möjligheten för ett nytt Malmö konstmuseum i Kungsparkensom Anton Sauer (C) och Kay Wictorin (C) har väckt i kommunfullmäktige. Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt berörda nämnder att utreda förutsättningarna för ett nytt konstmuseum i Kungsparken.
Stadsbyggnadsnämnden har skickat Remiss Samråd Detaljplan för del av fastigheten Bennet 2 i Törnrosen (Dp 5885) till servicenämnden för yttrande.
Detaljplanens syfte är att möjliggöra en byggnad för bostäder och centrumändamål. Syftet är också att möjliggöra en breddning av Bennets väg för att ge bättre plats åt fotgängare.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande. Servicenämnden ställer sig positiv till detaljplanens syfte och har inga invändningar mot förslaget.
Servicenämnden tar vid varje sammanträde del av dokument som anmäls till nämnden: