Val av protokollsjusterare
Information om intern service
Information från servicedirektören
Servicenämnden tar varje år fram en nämndsbudget. Nämndsbudgeten innehåller verksamhetsplanering och ekonomi.
Bilagor
Enligt Malmö stads reglemente för intern kontroll ska förvaltningsdirektören rapportera till nämnden om hur den interna kontrollen fungerar. Ärendet innehåller en rapport för uppföljning av intern kontroll 2024 tertial 3 inklusive en självskattning av förvaltningens system för intern kontroll. Övriga granskningar och åtgärder har rapporterats tidigare under 2024.
Ärendet innehåller också ett förslag till internkontrollplan för 2025.
Rapporten innehåller uppföljning av fyra direktåtgärder och tre granskningar. Direktåtgärderna handlar om:
De tre granskningarna avser två av nämndens egna granskningar och en kommungemensam granskning:
Bilagor
Kommunfullmäktige gav den 3 november 2022, § 19, servicenämnden i uppdrag att utreda förutsättningarna för samordnad varudistribution.
En utredning har genomförts som bland annat innefattat omvärldsanalys, nulägesanalys av Malmö stads godsleveranser och en utvärdering av olika produktkategorier. Utredningen har även analyserat olika organisatoriska upplägg för samordnad varudistribution samt gjort en övergripande uppskattning av kostnader.
Serviceförvaltningens kvalitets- och utvecklingsavdelning har genomfört utredningen tillsammans med en arbetsgrupp med representation från upphandlingsenheten på stadskontoret, från mobilitetsenheten på fastighets- och gatukontoret samt från intern service på serviceförvaltningen. Arbetsgruppen har även haft dialoger med en referensgrupp bestående av representanter från ett tiotal förvaltningar.
I detta ärende ges förslag till beslut som utredningen lämnar baserat på de analyser som genomförts av förutsättningarna för samordnad varudistribution i Malmö stad. Förtydligande av beslutet redogörs för under rubriken Ärendet.
Bilagor
I Malmö stads budget 2025 har kommunfullmäktige beslutat att avsätta 78 miljoner till kompetenshöjande insatser till Malmö stads medarbetare. Dessa medarbetares erfarenheter och kunskap är avgörande för att kunna bedriva en god verksamhet med hög kvalitet. Fler ska ges möjlighet att växa och utvecklas i sin yrkesroll.
Serviceförvaltningen har i ansökan valt att prioritera utveckling inom avdelningen IT och digitalisering (ITD), språkutveckling och digital mognad inom kommuntjänsters verksamhet städservice och kommuntekniks verksamhet markskötsel samt riktade insatser för att öka kompetensen om rehabilitering hos förvaltningens chefer och främja hälsa hos förvaltningens medarbetare.
Ansökan om medel för kompetensutveckling har förankrats i förvaltningsrådet. Insatserna har förankrats i dialog med kommuntjänsters verksamhet städservice, kommuntekniks verksamhet markskötsel, ITD och HR-avdelningen.
Bilagor
Stadskontoret har efter uppdrag från kommunstyrelsen tagit fram ett förslag till Plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism för åren 2025–2028.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har beslutat att, utan eget ställningstagande, skicka förslaget på plan på remiss till berörda nämnder och kommunala bolag med sista svarsdatum den 28 januari 2025. Servicenämnden har fått anstånd att svara till den 5 februari 2025.
Serviceförvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande över remissen.
Bilagor
Kommunfullmäktige ska enligt lag (2006:412) om allmänna vattentjänster minst vart fjärde år pröva om kommunens vattentjänstplan är aktuell med hänsyn till behovet av allmänna vattentjänster. En vattentjänstplan är inte bindande utan ska vara vägledande. I Malmös fall syftar vattentjänstplanen, utöver att uppfylla lagkrav, även till att vara ett samlande och orienterande planeringsdokument rörande vattentjänster samt regnvattenhantering. Vattentjänstplanen kommer att utgöra ett kunskapsunderlag till nästkommande översiktsplan samtidigt som den, inom vissa frågeställningar bidrar med en ökad detaljeringsgrad av den gällande översiktsplanen. Vattentjänstplanen innehåller inga nya beslut utan redovisar bedömt behov av VA-utbyggnad, beskrivning av nuläge och behov av åtgärder inom den befintliga VA-anläggningen samt antagna strategier kopplat till dag- och skyfallshantering.
Innan kommunfullmäktige kan fastställa vattentjänstplanen ska den i enlighet med lagen om allmänna vattentjänster ställas ut för samråd. Tekniska nämnden har skickat förslaget till Vattentjänstplan för Malmö stad på remiss till bland annat servicenämnden.
Serviceförvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande.
Bilagor
Stadsbyggnadsnämnden har skickat Remiss Samråd för Planprogram för västra Hyllie i Malmö (Pp 6052) till servicenämnden för yttrande.
Syftet med Planprogrammet är att Västra Hyllie ska vara en fortsättning av den täta och blandade stadsstrukturen kring Hyllie station. Samtidigt ska Västra Hyllie skapa ett vackert möte mellan den täta staden och landskapet. Västra Hyllie ska vara sömlöst sammankopplat med den befintliga stadsstrukturen. Ingen del av Västra Hyllie ska upplevas som segregerad från den övriga staden.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande. Servicenämnden ställer sig positiv till planprogrammets syfte men önskar framföra ett par reflektioner, bland annat angående; färdtjänstens förutsättningar att angöra med personbil och specialfordon, bullerproblematiken inom planområdet samt säkerhetsfrågor inom barnperspektivet.
Bilagor
Servicenämnden tar vid varje sammanträde del av dokument som anmäls till nämnden:
• Månadsrapport av pågående investeringsärenden som beslutas av kommunstyrelse och kommunfullmäktige
• Sammanställningar av delegationsbeslut som anmäls till nämnden i enlighet med 6 kap 37–40 §§ i kommunallagen (2017:725) och nämndens delegationsordning
• Inkomna eller upprättade handlingar såsom protokoll från kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, andra nämnder, arbetsutskottet och förvaltningsrådet.
Bilagor
Ulf Kronkvist, enhetschef, informerar om verksamheterna inom intern service.
Mattias Brage, ny kommunikationschef, presenterar sig.
Louise Strand, servicedirektör, informerar om:
Servicenämnden tar varje år fram en nämndsbudget. Nämndsbudgeten innehåller verksamhetsplanering och ekonomi.
Enligt Malmö stads reglemente för intern kontroll ska förvaltningsdirektören rapportera till nämnden om hur den interna kontrollen fungerar. Ärendet innehåller en rapport för uppföljning av intern kontroll 2024 tertial 3 inklusive en självskattning av förvaltningens system för intern kontroll. Övriga granskningar och åtgärder har rapporterats tidigare under 2024.
Ärendet innehåller också ett förslag till internkontrollplan för 2025.
Rapporten innehåller uppföljning av fyra direktåtgärder och tre granskningar. Direktåtgärderna handlar om:
De tre granskningarna avser två av nämndens egna granskningar och en kommungemensam granskning:
Kommunfullmäktige gav den 3 november 2022, § 19, servicenämnden i uppdrag att utreda förutsättningarna för samordnad varudistribution.
En utredning har genomförts som bland annat innefattat omvärldsanalys, nulägesanalys av Malmö stads godsleveranser och en utvärdering av olika produktkategorier. Utredningen har även analyserat olika organisatoriska upplägg för samordnad varudistribution samt gjort en övergripande uppskattning av kostnader.
Serviceförvaltningens kvalitets- och utvecklingsavdelning har genomfört utredningen tillsammans med en arbetsgrupp med representation från upphandlingsenheten på stadskontoret, från mobilitetsenheten på fastighets- och gatukontoret samt från intern service på serviceförvaltningen. Arbetsgruppen har även haft dialoger med en referensgrupp bestående av representanter från ett tiotal förvaltningar.
I detta ärende ges förslag till beslut som utredningen lämnar baserat på de analyser som genomförts av förutsättningarna för samordnad varudistribution i Malmö stad. Förtydligande av beslutet redogörs för under rubriken Ärendet.
I Malmö stads budget 2025 har kommunfullmäktige beslutat att avsätta 78 miljoner till kompetenshöjande insatser till Malmö stads medarbetare. Dessa medarbetares erfarenheter och kunskap är avgörande för att kunna bedriva en god verksamhet med hög kvalitet. Fler ska ges möjlighet att växa och utvecklas i sin yrkesroll.
Serviceförvaltningen har i ansökan valt att prioritera utveckling inom avdelningen IT och digitalisering (ITD), språkutveckling och digital mognad inom kommuntjänsters verksamhet städservice och kommuntekniks verksamhet markskötsel samt riktade insatser för att öka kompetensen om rehabilitering hos förvaltningens chefer och främja hälsa hos förvaltningens medarbetare.
Ansökan om medel för kompetensutveckling har förankrats i förvaltningsrådet. Insatserna har förankrats i dialog med kommuntjänsters verksamhet städservice, kommuntekniks verksamhet markskötsel, ITD och HR-avdelningen.
Stadskontoret har efter uppdrag från kommunstyrelsen tagit fram ett förslag till Plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism för åren 2025–2028.
Kommunstyrelsens arbetsutskott har beslutat att skicka förslaget på plan på remiss till berörda nämnder och kommunala bolag.
Serviceförvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande över remissen.
Kommunfullmäktige ska enligt lag (2006:412) om allmänna vattentjänster minst vart fjärde år pröva om kommunens vattentjänstplan är aktuell med hänsyn till behovet av allmänna vattentjänster. En vattentjänstplan är inte bindande utan ska vara vägledande. I Malmös fall syftar vattentjänstplanen, utöver att uppfylla lagkrav, även till att vara ett samlande och orienterande planeringsdokument rörande vattentjänster samt regnvattenhantering. Vattentjänstplanen kommer att utgöra ett kunskapsunderlag till nästkommande översiktsplan samtidigt som den, inom vissa frågeställningar bidrar med en ökad detaljeringsgrad av den gällande översiktsplanen. Vattentjänstplanen innehåller inga nya beslut utan redovisar bedömt behov av VA-utbyggnad, beskrivning av nuläge och behov av åtgärder inom den befintliga VA-anläggningen samt antagna strategier kopplat till dag- och skyfallshantering.
Innan kommunfullmäktige kan fastställa vattentjänstplanen ska den i enlighet med lagen om allmänna vattentjänster ställas ut för samråd. Tekniska nämnden har skickat förslaget till Vattentjänstplan för Malmö stad på remiss till bland annat servicenämnden.
Serviceförvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande.
Stadsbyggnadsnämnden har skickat Remiss Samråd för Planprogram för västra Hyllie i Malmö (Pp 6052) till servicenämnden för yttrande.
Syftet med Planprogrammet är att Västra Hyllie ska vara en fortsättning av den täta och blandade stadsstrukturen kring Hyllie station. Samtidigt ska Västra Hyllie skapa ett vackert möte mellan den täta staden och landskapet. Västra Hyllie ska vara sömlöst sammankopplat med den befintliga stadsstrukturen. Ingen del av Västra Hyllie ska upplevas som segregerad från den övriga staden.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande. Servicenämnden ställer sig positiv till planprogrammets syfte men önskar framföra ett par reflektioner, bland annat angående; färdtjänstens förutsättningar att angöra med personbil och specialfordon, bullerproblematiken inom planområdet samt säkerhetsfrågor inom barnperspektivet.
Servicenämnden tar vid varje sammanträde del av dokument som anmäls till nämnden:
• Månadsrapport av pågående investeringsärenden som beslutas av kommunstyrelse och kommunfullmäktige
• Sammanställningar av delegationsbeslut som anmäls till nämnden i enlighet med 6 kap 37–40 §§ i kommunallagen (2017:725) och nämndens delegationsordning
• Inkomna eller upprättade handlingar såsom protokoll från kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, andra nämnder, arbetsutskottet och förvaltningsrådet.