Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av protokolljusterare

  2.   2

    Information om K-märkning m.m

  3.   3

    Information om IT-säkerhet: verksamhetsinformation och om revisisionsgranskning

  4.   4

    Information om inventering av skyddsrum

  5.   5

    Information från servicedirektören

  6. Enligt kommunfullmäktiges tidplan ska nämnderna rapportera två prognoser till kommunstyrelsen under året; en ekonomisk prognos i maj samt en delårsrapport i september. Som en del av serviceförvaltningens uppföljning tas ytterligare två ekonomiska prognoser upp för behandling i servicenämnden på sammanträdena i mars respektive november.

    Bilagor

  7. Malmö stadsrevision har granskat kommunstyrelsens och servicenämndens arbete med IT-säkerhet. Revisorskollegiet har beslutat att skicka granskningsrapporten till servicenämnden och kommunstyrelsen för yttrande.

     

    Serviceförvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande.

    Bilagor

  8. Malmö stadsrevision har granskat internhyresmodellen och lokalbanken. Revisorskollegiet har beslutat att skicka granskningsrapporten till kommunstyrelsen, servicenämnden och grundskolenämnden för yttrande.

     

    Serviceförvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande.

    Bilagor

  9. Kommunstyrelsen fick i samband med Malmö stads budget för 2024 i uppdrag att, tillsammans med berörda nämnder, identifiera och föreslå vilka förändringar på energimarknaden som krävs för att de som bor och verkar i Malmö ska få rimliga och förutsägbara elpriser.

    Stadskontoret har för att besvara uppdraget och tillsammans med berörda nämnder tagit fram rapporten ”Elmarknadsdesign och elpris – en utredning om rimliga och förutsägbara elpriser i Malmö”.

     

    Kommunstyrelsens arbetsutskott har skickat rapporten på remiss till miljönämnden, servicenämnden och tekniska nämnden.

     

    Serviceförvaltningen har tagit fram ett förslag till servicenämndens yttrande.

     

    Bilagor

  10. Malmö stad har av Landsbygds- och infrastrukturdepartementet erbjudits att lämna ett yttrande med synpunkter på betänkandet Avgift för områdessamverkan – och andra åtgärder för trygghet i byggd miljö (SOU 2025:5).

    Stadskontoret har begärt att servicenämnden lämnar ett yttrande som blir en av grunderna till Malmö stads yttrande över remissen.

     

    Utredningens uppdrag har varit att analysera i vilken omfattning samverkan bör vara obligatorisk mellan det offentliga och fastighetsägare i syfte att stärka trygghet, attraktivitet och det lokala näringslivet, samt att lämna nödvändiga författningsförslag. Utredningen introducerar begreppet områdessamverkan, som innebär att flera olika aktörer med en gemensam plan för långsiktigt förbättringsarbete går samman för att med gemensamma resurser utveckla ett geografiskt avgränsat område. Utredningens författningsförslag innebär två alternativa möjligheter att införa en avgift som blir obligatorisk för alla fastighetsägare inom ett samverkansområde. Det ena ger majoriteten av fastighetsägarna i ett samverkansområde möjligheten att initiera en avgift. Det andra ger kommunen möjlighet att införa en kommunal avgift.

     

    Serviceförvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande över remissen.

    Bilagor

  11. Kommunfullmäktige gav den 3 februari 2022, § 9, servicenämnden i uppdrag att årligen till kommunstyrelsen bereda ärende om antagande av plan för kontaktcenter med syfte att fastslå inriktningen för de kommande åren, och att utarbeta en samarbetsprocess för kontaktcenter i nära dialog med förvaltningarna.

     

    Servicenämnden beslutade den 25 september 2024, § 74, att föreslå kommunstyrelsen att godkänna Utvecklingsplan för kontaktcenter 2025 och framåt.

     

    Kontaktcenter har upparbetade samarbeten med samtliga förvaltningar i Malmö stad. Befintliga samarbeten är främst av operativ karaktär med fokus på att hantera och utveckla befintlig verksamhet (förbättra och effektivisera genom kontinuerligt förbättringsarbete eller planerade insatser). Det som också finns är det taktiska samarbetet, som idag sker i form av budgetdialoger och där är kontaktpersonerna ofta andra än i det operativa samarbetet. Det vill säga en stor del av samarbetsprocessen är redan etablerad och det är i dessa dialoger kontaktcenter har lyssnat in förvaltningarna i arbetet med utvecklingsplanen.

     

    Utöver inlyssnande har det löpande arbetet med framtagandet av utvecklingsplanen förankrats i budgetdialogerna 2023 och resultatet av den färdiga utvecklingsplanen presenterades i budgetdialogerna 2024. Under 2024 träffade servicedirektör, avdelningschef för kommuntjänster och enhetschef för kontaktcenter samtliga stadens förvaltningsledningar för att förankra den process som genomförts och det förslag till utvecklingsplan som tagits fram. Utvecklingsplanen har därefter samverkats i serviceförvaltningen och i kommuncentral samverkan.

     

    Det forum som saknas i samarbetsprocessen, och som ligger som ett av utvecklingsområdena i utvecklingsplanen är det strategiska forumet. Det är ett forum som kontaktcenter enligt uppdraget från kommunfullmäktige ska skapa tillsammans med förvaltningarna och det arbetet är initierat. I budgetdialogerna 2024 informerades om detta och inbjudan till samtliga förvaltningar skickades ut.

     

    Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade den 10 februari 2025, § 71, att skicka ärendet på remiss, utan eget ställningstagande, till samtliga nämnder med svarsdatum senast den 31 mars 2025.

     

    Serviceförvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande.

    Bilagor

  12. Servicenämnden har getts möjlighet att yttra sig över en motion om ny måltidspolicy enligt Uddevallas husmanskostmodell som Magnus Olsson (SD), Michael Hård af Segerstad (SD) och Lisbeth Persson Ekström (SD) har väckt i kommunfullmäktige. Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige beslutar att:

    1) uppdra att kommunstyrelsen i samråd med berörda nämnder att ta fram ett förslag

    till fullmäktige på måltidspolicy för Malmö stad med utgångspunkt i den svenska

    husmanskosten.

    2) uppdra åt kommunstyrelsen att föreslå revideringar i andra styrande dokument som

    motverkar den föreslagna måltidspolicyn.

     

    Serviceförvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande.

    Bilagor

  13. Servicenämnden tar vid varje sammanträde del av dokument som anmäls till nämnden:

    • Månadsrapport av pågående investeringsärenden som beslutas av kommunstyrelsen och kommunfullmäktige

    • Sammanställningar av delegationsbeslut som anmäls till nämnden i enlighet med 6 kap 37–40 §§ i kommunallagen (2017:725) och nämndens delegationsordning

    • Inkomna eller upprättade handlingar såsom protokoll från kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, andra nämnder, arbetsutskottet och förvaltningsrådet.

  1. Olof Martinsson, stadsantikvarie, kulturförvaltningen, informerar om kulturmiljöer och kulturarv i Malmö.

  2. Demir Kolenovic, sektionschef för stadsfastigheters skyddssektion, och Peter Henriksson, utredare, informerar om hantering av skyddsrum.

  3. Jessica Hülse, enhetschef för leveransenheten, informerar om enhetens verksamheter.

     

    Erik Hallberg, sektionschef för strategi- och leveransstyrning, informerar om stadsrevisionens granskning av IT-säkerhet.

  4. Louise Strand, servicedirektör, informerar om:

    • Lagen om offentlig säljverksamhet (LOS) kan bli en ny lag som syftar till att kommuner, regioner och statliga myndigheter inte ska bedriva verksamheter som konkurrerar med privata företag. Den kan komma att påverka några av förvaltningens verksamheter. 
    • Lagförslag avseende aktivitetskrav inom försörjningsstödet kan också komma att påverka förvaltningens arbete. Aktivitetskravet är ett krav på socialnämnden som omfattar vuxna män och kvinnor som uppbär försörjningsstöd. Aktivitet om 40 timmar per vecka ska tillhandahållas inom kommunens förvaltningar. 
    • Förvaltningen ser över sitt arbete med systematiskt brandskyddsarbete inom förvaltningen. Som ett led i det har ledningsgruppen gått utbildning i brand samt i systematiskt brandskyddsarbete.
    • Kommunteknik arbetar med en rutin för hantering av batterier till handhållna maskiner och cyklar. Den rutinen kommer även påverka övriga delar av vår verksamhet. 
    • Från mars till juni börjar ca 200 säsongsanställda inom kommunteknik. Det har genomförts en stor rekryteringsprocess som har involverat många chefer från enheten markskötsel. 
    • HR-service har fått i uppdrag att skapa en chattbot för HR-frågor i Malmö stad. 
    • Stadsfastigheter har planterat en kvartersskog på Almängens förskola. Målet är att locka barnen till mer rörelse och kreativitet och det har gett en miljö med mer grönska och skugga under de varmaste månaderna. Totalt har 40 träd i olika storlekar och färg planterats.
    • Centrala upphandlingsenheten håller successivt på att införa ett dynamiskt inköpssystem inom livsmedel. Skolrestauranger har haft möjlighet att börja använda det i begränsad utsträckning kopplat till leverantörer som är påkopplade på avtalet, och strävar efter att under 2025 kunna göra fler inköp från lokala producenter och även vid dessa inköp i största möjliga mån prioritera de ekologiska/miljömärkta produkterna.
    • Fullmäktiges budgetuppdrag till kommunstyrelsen att genomföra en genomlysning av servicenämndens ekonomiska förutsättningar och utreda hur nuvarande finansieringsmodell påverkar incitamenten för kostnadseffektivitet.
    • Arbetet med den nya ledarstrategin och medarbetarstrategin.

     

    Niklas Sommelius, avdelningschef för kommuntjänster, informerar om nytt uppdrag från gymnasieförvaltningen avseende städ. 

     

  5. Enligt kommunfullmäktiges tidplan ska nämnderna rapportera två prognoser till kommunstyrelsen under året; en ekonomisk prognos i maj samt en delårsrapport i september. Som en del av serviceförvaltningens uppföljning tas ytterligare två ekonomiska prognoser upp för behandling i servicenämnden på sammanträdena i mars respektive november.

  6. Malmö stadsrevision har granskat kommunstyrelsens och servicenämndens arbete med IT-säkerhet. Revisorskollegiet har beslutat att skicka granskningsrapporten till servicenämnden och kommunstyrelsen för yttrande.

     

    Serviceförvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande.

  7. Malmö stadsrevision har granskat internhyresmodellen och lokalbanken. Revisorskollegiet har beslutat att skicka granskningsrapporten till kommunstyrelsen, servicenämnden och grundskolenämnden för yttrande.

     

    Serviceförvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande.

  8. Kommunstyrelsen fick i samband med Malmö stads budget för 2024 i uppdrag att, tillsammans med berörda nämnder, identifiera och föreslå vilka förändringar på energimarknaden som krävs för att de som bor och verkar i Malmö ska få rimliga och förutsägbara elpriser.

    Stadskontoret har för att besvara uppdraget och tillsammans med berörda nämnder tagit fram rapporten ”Elmarknadsdesign och elpris – en utredning om rimliga och förutsägbara elpriser i Malmö”.

     

    Kommunstyrelsens arbetsutskott har skickat rapporten på remiss till miljönämnden, servicenämnden och tekniska nämnden.

     

    Serviceförvaltningen har tagit fram ett förslag till servicenämndens yttrande.

  9. Malmö stad har av Landsbygds- och infrastrukturdepartementet erbjudits att lämna ett yttrande med synpunkter på betänkandet Avgift för områdessamverkan – och andra åtgärder för trygghet i byggd miljö (SOU 2025:5).

    Stadskontoret har begärt att servicenämnden lämnar ett yttrande som blir en av grunderna till Malmö stads yttrande över remissen.

     

    Utredningens uppdrag har varit att analysera i vilken omfattning samverkan bör vara obligatorisk mellan det offentliga och fastighetsägare i syfte att stärka trygghet, attraktivitet och det lokala näringslivet, samt att lämna nödvändiga författningsförslag. Utredningen introducerar begreppet områdessamverkan, som innebär att flera olika aktörer med en gemensam plan för långsiktigt förbättringsarbete går samman för att med gemensamma resurser utveckla ett geografiskt avgränsat område. Utredningens författningsförslag innebär två alternativa möjligheter att införa en avgift som blir obligatorisk för alla fastighetsägare inom ett samverkansområde. Det ena ger majoriteten av fastighetsägarna i ett samverkansområde möjligheten att initiera en avgift. Det andra ger kommunen möjlighet att införa en kommunal avgift.

     

    Serviceförvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande över remissen.

  10. Kommunfullmäktige gav den 3 februari 2022, § 9, servicenämnden i uppdrag att årligen till kommunstyrelsen bereda ärende om antagande av plan för kontaktcenter med syfte att fastslå inriktningen för de kommande åren, och att utarbeta en samarbetsprocess för kontaktcenter i nära dialog med förvaltningarna.

     

    Servicenämnden beslutade den 25 september 2024, § 74, att föreslå kommunstyrelsen att godkänna Utvecklingsplan för kontaktcenter 2025 och framåt.

     

    Kontaktcenter har upparbetade samarbeten med samtliga förvaltningar i Malmö stad. Befintliga samarbeten är främst av operativ karaktär med fokus på att hantera och utveckla befintlig verksamhet (förbättra och effektivisera genom kontinuerligt förbättringsarbete eller planerade insatser). Det som också finns är det taktiska samarbetet, som idag sker i form av budgetdialoger och där är kontaktpersonerna ofta andra än i det operativa samarbetet. Det vill säga en stor del av samarbetsprocessen är redan etablerad och det är i dessa dialoger kontaktcenter har lyssnat in förvaltningarna i arbetet med utvecklingsplanen.

     

    Utöver inlyssnande har det löpande arbetet med framtagandet av utvecklingsplanen förankrats i budgetdialogerna 2023 och resultatet av den färdiga utvecklingsplanen presenterades i budgetdialogerna 2024. Under 2024 träffade servicedirektör, avdelningschef för kommuntjänster och enhetschef för kontaktcenter samtliga stadens förvaltningsledningar för att förankra den process som genomförts och det förslag till utvecklingsplan som tagits fram. Utvecklingsplanen har därefter samverkats i serviceförvaltningen och i kommuncentral samverkan.

     

    Det forum som saknas i samarbetsprocessen, och som ligger som ett av utvecklingsområdena i utvecklingsplanen är det strategiska forumet. Det är ett forum som kontaktcenter enligt uppdraget från kommunfullmäktige ska skapa tillsammans med förvaltningarna och det arbetet är initierat. I budgetdialogerna 2024 informerades om detta och inbjudan till samtliga förvaltningar skickades ut.

     

    Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade den 10 februari 2025, § 71, att skicka ärendet på remiss, utan eget ställningstagande, till samtliga nämnder med svarsdatum senast den 31 mars 2025.

     

    Serviceförvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande.

  11. Servicenämnden har getts möjlighet att yttra sig över en motion om ny måltidspolicy enligt Uddevallas husmanskostmodell som Magnus Olsson (SD), Michael Hård af Segerstad (SD) och Lisbeth Persson Ekström (SD) har väckt i kommunfullmäktige. Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige beslutar att:

    1) uppdra att kommunstyrelsen i samråd med berörda nämnder att ta fram ett förslag

    till fullmäktige på måltidspolicy för Malmö stad med utgångspunkt i den svenska

    husmanskosten.

    2) uppdra åt kommunstyrelsen att föreslå revideringar i andra styrande dokument som

    motverkar den föreslagna måltidspolicyn.

     

    Serviceförvaltningen har tagit fram ett förslag till yttrande.

  12. Servicenämnden tar vid varje sammanträde del av dokument som anmäls till nämnden:

    • Månadsrapport av pågående investeringsärenden som beslutas av kommunstyrelsen och kommunfullmäktige

    • Sammanställningar av delegationsbeslut som anmäls till nämnden i enlighet med 6 kap 37–40 §§ i kommunallagen (2017:725) och nämndens delegationsordning

    • Inkomna eller upprättade handlingar såsom protokoll från kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, andra nämnder, arbetsutskottet och förvaltningsrådet.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.