Möte 2019-01-15
-
1
Val av justerare
-
2
Information från förvaltningen
-
Servicenämnden föreslås inrätta ett arbetsutskott. Mandattiden för utskottet är densamma som för nämnden. Arbetsutskottets uppgift är att besluta om ärenden på servicenämndens delegation samt bereda ärenden inför servicenämnden.
Arbetsutskottet föreslås bestå av tre ledamöter samt tre ersättare.
Arbetsutskottets arbetsformer föreslås innebära:
- För beslutsförhet i arbetsutskottet måste minst två ledamöter eller för ledamöter tjänstgörande ersättare vara närvarande.
- Vid ledamots frånvaro träder i första hand personlig ersättare in och i andra hand träder ersättare in enligt den av kommunfullmäktige godkända valtekniska samverkan mellan partierna.
- Ersättarna närvarar vid arbetsutskottet endast när de träder in som tjänstgörande vid ordinarie ledamots frånvaro.
- Vid lika röstetal har ordförande i vanlig ordning utslagsröst.
-
137kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
Förvaltningen har tagit fram ett förslag på sammanträdestider för servicenämnden och servicenämndens arbetsutskott för 2019. Beslut på preliminära tider togs på servicenämndens sammanträde den 28 november. Serviceförvaltningen föreslår ett antal ändringar till dessa tider:
- Servicenämndens sammanträden börjar 14.00 istället för 13.00.
- Ett arbetsutskottsmöte har lagts till den 22 januari klockan 9.00.
- I det tidigare förslaget på sammanträdestider hade ett antal arbetsutskottsmöten lagts på måndagar istället för tisdagar då de krockade med kommunstyrelsens beredningar. Eftersom ingen förtroendevald i servicenämnden sitter i kommunstyrelsen har dessa arbetsutskottsmöten flyttats tillbaka till tisdagar så att alla arbetsutskottsmöten hålls på samma vardag.
- Nämndsmötet i oktober flyttas från måndagen den 21 oktober till tisdagen den 22 oktober av samma orsak som i ovanstående punkt.
-
157kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
Servicenämndens ledamöter och ersättare kommer med anledning av sitt uppdrag i servicenämnden att få utbildning i bland annat ekonomi, verksamhet, kvalitetsarbete, offentlighet och sekretess under våren 2019. Utbildningarna kommer dels att hållas av stadskontoret och dels av serviceförvaltningen.
-
127kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har tagit fram ett förslag på ändringar i servicenämndens delegationsordning. Ändringarna handlar om omskrivningar till enklare språk och tillägg som baseras på ett genomlysningsarbete som förvaltningen har gjort inför den nya mandatperioden.
-
231kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Vid kontakter med myndigheter och företag efterfrågas ofta vem som har rätt att företräda nämnden/förvaltningen (motsvarande firmatecknare). Detta gäller allt från överenskommelser om övergripande projekt till enskilda avtal och ansökningar.
-
119kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige fastställde 2008-11-27 (bihang 126/2008) attestreglemente för Malmö stad med tillhörande kommungemensamma tillämpningsanvisningar. Som komplement till detta har servicenämnden en attestinstruktion. Attestinstruktionen innehåller en beskrivning av hur förvaltningen arbetar för att säkerställa en god intern kontroll kring ekonomiska händelser (attester) samt förteckning av ekonomiska situationer då rätten att teckna beslutsattest avviker från beslutade styrdokument.
I detta ärende redovisar serviceförvaltningen även den kontrollrapport som enligt attestinstruktionen årligen skall redovisas för nämnden. Rapporten visar alla beslutsattestanter och vilka rättigheter de har.-
132kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
447kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
18kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
I arbetsmiljölagen (1977:1160) finns regler om att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet ochatt även i övrigt uppnå en god arbetsmiljö.
Servicenämnden är anställningsmyndighet och har arbetsmiljöansvar för serviceförvaltningens medarbetare och chefer. Det innebär att nämnden ska bedriva sin verksamhet enligt gällande arbetsmiljölagstiftning, Malmö stads personalpolicy och Malmö stads arbetsmiljöprocess samt ansvara för att det systematiska arbetsmiljöarbetet följs upp.
Servicenämnden föreslås fördela arbetsmiljöuppgifterna till servicedirektören som i sin tur fördelar till underställda chefer på det sätt som är lämpligt och praktiskt.
-
155kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
10
Nämndsekreteraren informerar