Hoppa över navigering
  1. Mötesordföranden upplyser samtliga ledamöter om att vid nämndens sammanträde, liksom vid den vidare hanteringen av varje enskilt ärende, tillämpas gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter samt erinrar samtliga ledamöter om vikten av att inte nämna enskildas personuppgifter eller sekretessbelagda uppgifter under mötets gång. Detta är särskilt viktigt vid behandlingen av ärenden som omfattas av sekretess.

  2.   2

    Förvaltningen informerar

  3.   3

    Informationspunkt: Lokal klimatsrådslag i Malmö

  4. Stadsbyggnadskontoret har överlämnat förslag till planprogram för Västra Hyllie i Malmö (Pp 6052) för kännedom och synpunkter.

     

    Planprogrammet är ett förslag för utbyggnad av området mellan Lorensborgsgatan, Emporia, Citytunneln och Inre ringvägen i Hyllie. Planområdet har flera utmaningar. Det omges av flera barriärer som försvårar kopplingar till omgivningen och det har en smal triangulär form som sträcker sig bort från Hyllie station.

     

    Planprogrammet föreslår en sammanhängande rutnätsstruktur som kopplar sömnlöst till den täta och blandade stadsstrukturen kring Hyllie station. Strukturen bygger på starka integrerande axlar och stråk. En integrerande stadsrumshierarki möjliggör att de publika, halvpublika, halvprivata och privata stadsrummen är starka i sig samtidigt som de är sammankopplade med varandra. Den föreslagna stadsstrukturen är organiserad i grannskap där bebyggelsen samlas kring stråk och målpunkter. Grannskapen ska bidra till Västra Hyllies identitet som hem för de som bor där. Gårdar, parker, förskolor, stråk och mobilitetshus blir förlängningar av hemmet samtidigt som de blir mötesplatser där man träffar andra. Västra Hyllie blir Hyllies ansikte mot Ekostråket i väster och Citytunneln i söder. Mötet ska förvaltas av bebyggelsen och dess fasader. Kopplingarna till Ekostråket ska förvaltas väl. Närheten till Hyllie station ska användas för hållbara resor och för att integrera Västra Hyllie i Malmö och Öresundsregionen. Hyllie har länge varit en klimatpilot för Malmö. Västra Hyllie fortsätter i samma anda och ges en stark klimatprofil.

     

    Bilagor

  5. Nämndsbudgeten innehåller en plan för verksamheten och ekonomi för 2025. Kulturnämnden har blivit beviljat ett kommunbidrag med 613 061 tkr och en investeringsram med 45 mkr.

    Bilagor

  6. ärendet presenteras förslag till kulturstödsbudget för 2025, inklusive fördelning av verksamhetsstöd till kulturorganisationer. Anslaget förstärks med 2 100 000 kr. Den totala ramen uppgår 2025 till 86 000 000 kr.

    Bilagor

  7. Revisionen har granskat kulturskolan i syfte att bedöma om kulturnämnden säkerställer likvärdighet och delaktighet inom kulturskolans verksamhet. Bedömningen är att kulturnämnden inte helt säkerställer likvärdighet och delaktighet då det finns brister i målstyrning, kompetensförsörjning, samverkan samt delaktighet och inflytande.

    Bilagor

  8. Samhället står inför flera komplexa utmaningar som påverkar unga människor djupt. Ökad psykisk ohälsa, bristande framtidstro, växande ekonomisk ojämlikhet och svårigheter på arbetsmarknaden är faktorer som formar deras livsvillkor och framtidsutsikter. Kulturskolan har potential att vara en nyckelspelare i att skapa en mer jämlik och inkluderande samhällsutveckling och har därmed en viktig uppgift att anpassa sin verksamhet för att möta de utmaningar som dagens unga ställs inför. Kulturskolan är en viktig väg in för väldigt många barn och unga till att upptäcka kultur och utveckla sitt eget kulturutövande. Genom att prioritera ett rikt och relevant utbud, delaktighet, tillgänglighet och framtidsförberedande initiativ kan Kulturskolan inte bara ge unga möjlighet till en meningsfull fritid utan också vara en katalysator för deras personliga och professionella utveckling.

     

    Ambitionen är att den strategiska utvecklingsplanen ska färdigställas år 2025.

     

    Bilagor

  9. Form/Design Center i Malmö är en plattform för arkitektur, design och konsthantverk i södra Sverige och en nationell nod för gestaltad livsmiljö. Form/Design Center ansöker och redovisar enligt gängse rutiner för verksamhetsstöd till kulturorganisationer, men bidraget ligger utanför kulturstödsramen. Ärendet utgör underlag för beslut om stöd för verksamhetsåret 2025.

    Bilagor

  10. Malmö stad är sedan den 1 februari 2015 en del av det finska förvaltningsområdet, och tar emot ett årligt statsbidrag på 1 980 000 kronor för att genomföra insatser inom ramen för detta. Kommunstyrelsen (STK-2024-1109) har beslutat att fördela 550 000 kronor till kulturnämnden för 2025. Sverigefinska Malmöbor har erbjudits möjlighet att delta i dialogmöten och framföra synpunkter och önskemål, såväl inom fokusområdet kultur som i centrala samråd. Med hänsyn tagen till dessa synpunkter och önskemål föreslås i ärendet fördelning av ovanstående medel för 2025 till respektive avdelning på kulturförvaltningen.

     

    Bilagor

  11. I Malmö stads budget för 2025 har kommunfullmäktige beslutat att avsätta 78 miljoner för kompetenshöjande insatser för Malmö stads medarbetare, företrädesvis medarbetare som har daglig kontakt med malmöborna. Förvaltningarna har uppmanats inkomma till stadskontoret med en sammanställning av äskande av medel för insatser utifrån sina kompetensutvecklingsbehov. Kulturförvaltningen har ansökt om medel avseende kompetenshöjande insatser till medarbetare som har dagligen har kontakt med malmöborna och stöd gällande digital omställning. I linje med nämnda ansökan föreslås kulturnämnden i detta ärende godkänna förvaltningens ansökan om totalt 1 200 000 kr hos kommunstyrelsen. Vid beviljade extra medel skulle prioriterade målområden och planerade insatser för medarbetare på förvaltningen förstärkas avsevärt. Ansökan om medel för kompetensutveckling har hanterats i samverkan.

  12. Lagförslaget "Kommuners och regioners grundläggande beredskap inför kris och krig" (SOU 2024:65) har som mål att förstärka den lokala och regionala beredskapen för att kunna hantera både fredstida kriser och krigssituationer. De prioriterade åtgärderna enligt förslaget är att stärka kommunernas och regionernas kapacitet att upprätthålla kritiska samhällsfunktioner och stötta befolkningen vid kris.

     

    Lagförslaget ställer ökade krav på kommuner och regioner gällande krisberedskap och totalförsvar. Vilket till exempel inkluderar krav på att kunna organisera utrymning, inkvartering och skydd för utsatta grupper. Förslaget ställer ökade krav på att kommuner och regioner ska kunna upprätthålla sin verksamhet vid kriser och höjd beredskap. Det kan ifrågasättas om kommuner och regioner enligt förslaget får tillräckliga resurser och nationellt stöd för att kunna uppfylla dessa nya krav.

     

    Bilagor

  13. Kommunstyrelsen beslutade i oktober 2022 att ge stadskontoret i uppdrag att ta fram ett förslag på en plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism (STK-2022-950). Stadskontoret har tagit fram samt skickat ett förslag till handlingsplan för åren 2025–2028 på remiss till berörda nämnder och kommunala bolag, utan eget ställningstagande, för inhämtande av syn-punkter. Kulturförvaltningen ställer sig positiva till föreslagen handlingsplan och inkommer med synpunkter. 

    Bilagor

  14.   14

    Information från institutionerna Januari 2025

  15.   15

    Anmälan delegationsbeslut KN 28 januari 2025

  16.   16

    Inkomna skrivelser KN 28 januari 2025

  1. Mötesordföranden upplyser samtliga ledamöter om att vid nämndens sammanträde, liksom vid den vidare hanteringen av varje enskilt ärende, tillämpas gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter samt erinrar samtliga ledamöter om vikten av att inte nämna enskildas personuppgifter eller sekretessbelagda uppgifter under mötets gång. Detta är särskilt viktigt vid behandlingen av ärenden som omfattas av sekretess.

  2. Följande informationspunkter togs upp:

    - Administrativa chefen informerar om incidenten som ägde rum på "250 år av judiskt liv i Sverige".

  3. § 3

    Informationspunkt: Lokal klimatsrådslag i Malmö

  4. Stadsbyggnadskontoret har överlämnat förslag till planprogram för Västra Hyllie i Malmö (Pp 6052) för kännedom och synpunkter.

     

    Planprogrammet är ett förslag för utbyggnad av området mellan Lorensborgsgatan, Emporia, Citytunneln och Inre ringvägen i Hyllie. Planområdet har flera utmaningar. Det omges av flera barriärer som försvårar kopplingar till omgivningen och det har en smal triangulär form som sträcker sig bort från Hyllie station.

     

    Planprogrammet föreslår en sammanhängande rutnätsstruktur som kopplar sömnlöst till den täta och blandade stadsstrukturen kring Hyllie station. Strukturen bygger på starka integrerande axlar och stråk. En integrerande stadsrumshierarki möjliggör att de publika, halvpublika, halvprivata och privata stadsrummen är starka i sig samtidigt som de är sammankopplade med varandra. Den föreslagna stadsstrukturen är organiserad i grannskap där bebyggelsen samlas kring stråk och målpunkter. Grannskapen ska bidra till Västra Hyllies identitet som hem för de som bor där. Gårdar, parker, förskolor, stråk och mobilitetshus blir förlängningar av hemmet samtidigt som de blir mötesplatser där man träffar andra. Västra Hyllie blir Hyllies ansikte mot Ekostråket i väster och Citytunneln i söder. Mötet ska förvaltas av bebyggelsen och dess fasader. Kopplingarna till Ekostråket ska förvaltas väl. Närheten till Hyllie station ska användas för hållbara resor och för att integrera Västra Hyllie i Malmö och Öresundsregionen. Hyllie har länge varit en klimatpilot för Malmö. Västra Hyllie fortsätter i samma anda och ges en stark klimatprofil.

     

  5. Nämndsbudgeten innehåller en plan för verksamheten och ekonomi för 2025. Kulturnämnden har blivit beviljat ett kommunbidrag med 613 061 tkr och en investeringsram med 45 mkr.

  6. ärendet presenteras förslag till kulturstödsbudget för 2025, inklusive fördelning av verksamhetsstöd till kulturorganisationer. Anslaget förstärks med 2 100 000 kr. Den totala ramen uppgår 2025 till 86 000 000 kr.

  7. Revisionen har granskat kulturskolan i syfte att bedöma om kulturnämnden säkerställer likvärdighet och delaktighet inom kulturskolans verksamhet. Bedömningen är att kulturnämnden inte helt säkerställer likvärdighet och delaktighet då det finns brister i målstyrning, kompetensförsörjning, samverkan samt delaktighet och inflytande.

  8. Samhället står inför flera komplexa utmaningar som påverkar unga människor djupt. Ökad psykisk ohälsa, bristande framtidstro, växande ekonomisk ojämlikhet och svårigheter på arbetsmarknaden är faktorer som formar deras livsvillkor och framtidsutsikter. Kulturskolan har potential att vara en nyckelspelare i att skapa en mer jämlik och inkluderande samhällsutveckling och har därmed en viktig uppgift att anpassa sin verksamhet för att möta de utmaningar som dagens unga ställs inför. Kulturskolan är en viktig väg in för väldigt många barn och unga till att upptäcka kultur och utveckla sitt eget kulturutövande. Genom att prioritera ett rikt och relevant utbud, delaktighet, tillgänglighet och framtidsförberedande initiativ kan Kulturskolan inte bara ge unga möjlighet till en meningsfull fritid utan också vara en katalysator för deras personliga och professionella utveckling.

     

    Ambitionen är att den strategiska utvecklingsplanen ska färdigställas år 2025.

     

  9. Form/Design Center i Malmö är en plattform för arkitektur, design och konsthantverk i södra Sverige och en nationell nod för gestaltad livsmiljö. Form/Design Center ansöker och redovisar enligt gängse rutiner för verksamhetsstöd till kulturorganisationer, men bidraget ligger utanför kulturstödsramen. Ärendet utgör underlag för beslut om stöd för verksamhetsåret 2025.

  10. Malmö stad är sedan den 1 februari 2015 en del av det finska förvaltningsområdet, och tar emot ett årligt statsbidrag på 1 980 000 kronor för att genomföra insatser inom ramen för detta. Kommunstyrelsen (STK-2024-1109) har beslutat att fördela 550 000 kronor till kulturnämnden för 2025. Sverigefinska Malmöbor har erbjudits möjlighet att delta i dialogmöten och framföra synpunkter och önskemål, såväl inom fokusområdet kultur som i centrala samråd. Med hänsyn tagen till dessa synpunkter och önskemål föreslås i ärendet fördelning av ovanstående medel för 2025 till respektive avdelning på kulturförvaltningen.

     

  11. I Malmö stads budget för 2025 har kommunfullmäktige beslutat att avsätta 78 miljoner för kompetenshöjande insatser för Malmö stads medarbetare, företrädesvis medarbetare som har daglig kontakt med malmöborna. Förvaltningarna har uppmanats inkomma till stadskontoret med en sammanställning av äskande av medel för insatser utifrån sina kompetensutvecklingsbehov. Kulturförvaltningen har ansökt om medel avseende kompetenshöjande insatser till medarbetare som har dagligen har kontakt med malmöborna och stöd gällande digital omställning. I linje med nämnda ansökan föreslås kulturnämnden i detta ärende godkänna förvaltningens ansökan om totalt 1 200 000 kr hos kommunstyrelsen. Vid beviljade extra medel skulle prioriterade målområden och planerade insatser för medarbetare på förvaltningen förstärkas avsevärt. Ansökan om medel för kompetensutveckling har hanterats i samverkan.

  12. Lagförslaget "Kommuners och regioners grundläggande beredskap inför kris och krig" (SOU 2024:65) har som mål att förstärka den lokala och regionala beredskapen för att kunna hantera både fredstida kriser och krigssituationer. De prioriterade åtgärderna enligt förslaget är att stärka kommunernas och regionernas kapacitet att upprätthålla kritiska samhällsfunktioner och stötta befolkningen vid kris.

     

    Lagförslaget ställer ökade krav på kommuner och regioner gällande krisberedskap och totalförsvar. Vilket till exempel inkluderar krav på att kunna organisera utrymning, inkvartering och skydd för utsatta grupper. Förslaget ställer ökade krav på att kommuner och regioner ska kunna upprätthålla sin verksamhet vid kriser och höjd beredskap. Det kan ifrågasättas om kommuner och regioner enligt förslaget får tillräckliga resurser och nationellt stöd för att kunna uppfylla dessa nya krav.

     

  13. Kommunstyrelsen beslutade i oktober 2022 att ge stadskontoret i uppdrag att ta fram ett förslag på en plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism (STK-2022-950). Stadskontoret har tagit fram samt skickat ett förslag till handlingsplan för åren 2025–2028 på remiss till berörda nämnder och kommunala bolag, utan eget ställningstagande, för inhämtande av syn-punkter. Kulturförvaltningen ställer sig positiva till föreslagen handlingsplan och inkommer med synpunkter. 

  14. § 14

    Information från institutionerna Januari 2025

  15. § 15

    Anmälan delegationsbeslut KN 28 januari 2025

  16. § 16

    Inkomna skrivelser KN 28 januari 2025

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.