Hoppa över navigering
  1. Mötesordföranden upplyser samtliga ledamöter om att vid nämndens sammanträde, liksom vid den vidare hanteringen av varje enskilt ärende, tillämpas gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter samt erinrar samtliga ledamöter om vikten av att inte nämna enskildas personuppgifter eller sekretessbelagda uppgifter under mötets gång. Detta är särskilt viktigt vid behandlingen av ärenden som omfattas av sekretess.

  2.   2

    Förvaltningen informerar

  3.   3

    Informationspunkt: Årsanalys 2024 - Lägesrapport förvaltningens pågående utvecklingsarbete kring kulturell allemansrätt

  4.   4

    Informationspunkt: Malmö in the making

  5.   5

    Medarbetarenkät 2024

  6. Kulturnämndens resultat för 2024 är ett överskott med 1 275 tkr vilket väl stämmer överens med prognosen som lämnades i delårsrapporten. Investeringarna uppgick under året till 28,8 mkr.

    Bilagor

  7. Förvaltningen har arbetat med att identifiera principer som ska gälla för öppethållandet för allmänheten. De kulturinstitutioner som berörs är Biblioteken i Malmö stad, stadsarkivet, konstmuseet, Malmö museum och konsthallen. Syftet med detta är förvaltningen ska kunna arbeta på ett agilt och strukturerat sätt med öppettiderna där utrymme för en viss flexibilitet finns. 

     

    För att möta Malmöbornas behov, vilka kan se olika ut över tid beroende på bland annat demografiska förutsättningar, nya bostadsområden, socioekonomiska faktorer och lokala behov, är det viktigt med flexibilitet. Målsättningen är att ha rätt öppettider efter prioriterade målgruppers behov och utifrån effektivt nyttjande av tillgänglig personalstyrka.

     

    Förvaltningen har identifierat följande principer som ska gälla för öppethållande: 

    • Kulturvaneundersökningar som grund för öppethållandet 
    • Målgruppsanalys 
    • Adekvata tider för alla Malmöbor, med särskild hänsyn till barn och unga 
    • Attraktiv arbetsgivare 
    • Omvärldsanalys 
    • Öppettider som är lätta att komma ihåg

     

    Bilagor

  8.  

    Förvaltningen har initierat revidering av nämndens delegationsordning.

     

    Förvaltningen föreslår att avdelningscheferna för Biblioteken i Malmö stad, konstmuseet, Stadsarkivet, Malmö Museum och konsthallen får delegation på att besluta om respektive institutions öppettider. Syftet med detta är att förvaltningen ska kunna arbeta på ett agilt och strukturerat sätt med öppettiderna där utrymme för en viss flexibilitet finns.

    Bilagor

  9. Intern kontroll är ett av flera sätt för en organisation att säkra och utveckla verksamhetens kvalitet. Med detta som utgångspunkt har kulturförvaltningen genomfört en riskanalys för 2025. Identifierade risker ingår tillsammans med åtgärder och granskningar, i förvaltningens förslag på intern kontrollplan.

    Bilagor

  10. Dans är ett starkt profilområde i Malmö och utvecklingen av Malmö som dansstad är utifrån identifierade behov ett av kulturnämndens prioriterade områden. Handlingsplanen för dansområdet (KN-2023-2773) och föreliggande dialog visade på ett tydligt lokalbehov inom dansområdet, framför allt vad gäller produktionslokaler. Utifrån identifierat behov gav kulturnämnden förvaltningen i uppdrag att utreda möjliga produktionsmiljöer och scener för professionell dans, med fokus på organisation, verksamhet, drift och ekonomi. Som ett led i uppdraget har kulturförvaltningen tagit fram ett underlag som presenterar tre olika scenarier och kostnadsexempel för en möjlig lokalsatsning inom dansområdet.

    Bilagor

  11. Malmö stads beredskapspolicy för ett resilient Malmö betonar vikten av att stärka stadens motståndskraft och anpassningsförmåga inför oönskade händelser. Policyn fokuserar på att skydda samhällets grundläggande värden, såsom människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet, demokrati, rättssäkerhet, mänskliga fri- och rättigheter, miljö och ekonomiska värden.

     

    Genom att integrera beredskapsperspektivet i ordinarie verksamheter och ledningssystem, samt genom samverkan med invånare och andra aktörer, syftar Malmö stads beredskapspolicy till att skapa en hållbar och resilient stad som effektivt kan hantera och återhämta sig från olika typer av oönskade händelser.

     

    Stadskontoret bedömer att Malmö stad genom de föreslagna förhållningssätten i denna policy får förutsättningar att utveckla den förmåga som staten via lag ställer krav på med hjälp av den statliga finansieringen.

    Bilagor

  12. Stadskontoret har genomfört en utredning angående chefers förutsättningar när det gäller antal medarbetare per chef. Kulturförvaltningen ställer sig positiv till den aktuella utredningen och dess slutsatser och delar också bedömningarna i ärendet om att goda förutsättningar för chefer och ledarskapet har stor betydelse för såväl chefers som medarbetares arbetsmiljö och prestationer samt för utvecklingen av förvaltningens verksamheter. Kulturförvaltningen anser att förslaget om ett riktvärde på högst 30 medarbetare per chef för Malmö stads verksamheter är en rimlig nivå och ställer sig positiv till att genomföra lokala verksamhetsanalyser som kan identifiera specifika förutsättningar och utmaningar i enskilda verksamheter samt föreslagen tidplan.

    Kommunstyrelsens arbetsutskott har remitterat ärendet till samtliga berörda nämnder med en önskan om att de inkommer med synpunkter i ärendet.

    I ärendet föreslår Kulturförvaltningen ett förslag till yttrande till kommunstyrelsen.

    Bilagor

  13.   13

    Information från institutionerna februari 2025

  14.   14

    Inkomna skrivelser KN 25 februari 2025

  15.   15

    Anmälan delegationsbeslut KN 25 februari 2025

  1. Mötesordföranden upplyser samtliga ledamöter om att vid nämndens sammanträde, liksom vid den vidare hanteringen av varje enskilt ärende, tillämpas gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter samt erinrar samtliga ledamöter om vikten av att inte nämna enskildas personuppgifter eller sekretessbelagda uppgifter under mötets gång. Detta är särskilt viktigt vid behandlingen av ärenden som omfattas av sekretess.

  2. Följande informationspunkter togs upp:

    - Kulturdirektören informerar om Kulturfyrens namnbyte.

    - Kulturdirektören informerar om uppdraget att se över ett nytt allaktivitetshus.

    - Kulturdirektören informerar om Öppna Malmö.

  3. § 19

    Informationspunkt: Årsanalys 2024 - Lägesrapport förvaltningens pågående utvecklingsarbete kring kulturell allemansrätt

  4. § 20

    Informationspunkt: Malmö in the making

  5. § 21

    Medarbetarenkät 2024

  6. Kulturnämndens resultat för 2024 är ett överskott med 1 275 tkr vilket väl stämmer överens med prognosen som lämnades i delårsrapporten. Investeringarna uppgick under året till 28,8 mkr.

  7. Förvaltningen har arbetat med att identifiera principer som ska gälla för öppethållandet för allmänheten. De kulturinstitutioner som berörs är Biblioteken i Malmö stad, stadsarkivet, konstmuseet, Malmö museum och konsthallen. Syftet med detta är förvaltningen ska kunna arbeta på ett agilt och strukturerat sätt med öppettiderna där utrymme för en viss flexibilitet finns. 

     

    För att möta Malmöbornas behov, vilka kan se olika ut över tid beroende på bland annat demografiska förutsättningar, nya bostadsområden, socioekonomiska faktorer och lokala behov, är det viktigt med flexibilitet. Målsättningen är att ha rätt öppettider efter prioriterade målgruppers behov och utifrån effektivt nyttjande av tillgänglig personalstyrka.

     

    Förvaltningen har identifierat följande principer som ska gälla för öppethållande: 

    • Kulturvaneundersökningar som grund för öppethållandet 
    • Målgruppsanalys 
    • Adekvata tider för alla Malmöbor, med särskild hänsyn till barn och unga 
    • Attraktiv arbetsgivare 
    • Omvärldsanalys 
    • Öppettider som är lätta att komma ihåg

     

  8.  

    Förvaltningen har initierat revidering av nämndens delegationsordning.

     

    Förvaltningen föreslår att avdelningscheferna för Biblioteken i Malmö stad, konstmuseet, Stadsarkivet, Malmö Museum och konsthallen får delegation på att besluta om respektive institutions öppettider. Syftet med detta är att förvaltningen ska kunna arbeta på ett agilt och strukturerat sätt med öppettiderna där utrymme för en viss flexibilitet finns.

  9. Intern kontroll är ett av flera sätt för en organisation att säkra och utveckla verksamhetens kvalitet. Med detta som utgångspunkt har kulturförvaltningen genomfört en riskanalys för 2025. Identifierade risker ingår tillsammans med åtgärder och granskningar, i förvaltningens förslag på intern kontrollplan.

  10. Dans är ett starkt profilområde i Malmö och utvecklingen av Malmö som dansstad är utifrån identifierade behov ett av kulturnämndens prioriterade områden. Handlingsplanen för dansområdet (KN-2023-2773) och föreliggande dialog visade på ett tydligt lokalbehov inom dansområdet, framför allt vad gäller produktionslokaler. Utifrån identifierat behov gav kulturnämnden förvaltningen i uppdrag att utreda möjliga produktionsmiljöer och scener för professionell dans, med fokus på organisation, verksamhet, drift och ekonomi. Som ett led i uppdraget har kulturförvaltningen tagit fram ett underlag som presenterar tre olika scenarier och kostnadsexempel för en möjlig lokalsatsning inom dansområdet.

  11. Malmö stads beredskapspolicy för ett resilient Malmö betonar vikten av att stärka stadens motståndskraft och anpassningsförmåga inför oönskade händelser. Policyn fokuserar på att skydda samhällets grundläggande värden, såsom människors liv och hälsa, samhällets funktionalitet, demokrati, rättssäkerhet, mänskliga fri- och rättigheter, miljö och ekonomiska värden.

     

    Genom att integrera beredskapsperspektivet i ordinarie verksamheter och ledningssystem, samt genom samverkan med invånare och andra aktörer, syftar Malmö stads beredskapspolicy till att skapa en hållbar och resilient stad som effektivt kan hantera och återhämta sig från olika typer av oönskade händelser.

     

    Stadskontoret bedömer att Malmö stad genom de föreslagna förhållningssätten i denna policy får förutsättningar att utveckla den förmåga som staten via lag ställer krav på med hjälp av den statliga finansieringen.

  12. Stadskontoret har genomfört en utredning angående chefers förutsättningar när det gäller antal medarbetare per chef. Kulturförvaltningen ställer sig positiv till den aktuella utredningen och dess slutsatser och delar också bedömningarna i ärendet om att goda förutsättningar för chefer och ledarskapet har stor betydelse för såväl chefers som medarbetares arbetsmiljö och prestationer samt för utvecklingen av förvaltningens verksamheter. Kulturförvaltningen anser att förslaget om ett riktvärde på högst 30 medarbetare per chef för Malmö stads verksamheter är en rimlig nivå och ställer sig positiv till att genomföra lokala verksamhetsanalyser som kan identifiera specifika förutsättningar och utmaningar i enskilda verksamheter samt föreslagen tidplan.

    Kommunstyrelsens arbetsutskott har remitterat ärendet till samtliga berörda nämnder med en önskan om att de inkommer med synpunkter i ärendet.

    I ärendet föreslår Kulturförvaltningen ett förslag till yttrande till kommunstyrelsen.

  13. § 29

    Information från institutionerna februari 2025

  14. § 30

    Inkomna skrivelser KN 25 februari 2025

  15. § 31

    Anmälan delegationsbeslut KN 25 februari 2025

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.