Hoppa över navigering
  1. Mötesordföranden upplyser samtliga ledamöter om att vid nämndens sammanträde, liksom
    vid den vidare hanteringen av varje enskilt ärende, tillämpas gällande integritetslagstiftning vid
    all behandling av personuppgifter samt erinrar samtliga ledamöter om vikten av att inte
    nämna enskildas personuppgifter eller sekretessbelagda uppgifter under mötets gång. Detta är
    särskilt viktigt vid behandlingen av ärenden som omfattas av sekretess.

  2.   2

    Förvaltningen informerar

  3. Regeringen beslutade den 28 september 2023 att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att överväga om det finns behov av nya, kompletterande regler inom konkurrensområdet (dir. 2023:136). Utredaren fick i februari 2024 även i uppdrag att se över reglerna om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet (dir. 2024:20). Utredaren har tagit fram ett förslag till en ny lag som reglerar offentlig säljverksamhet och skickar förslaget på remiss för yttrande och synpunkter Kulturförvaltningen ställer sig negativa till föreslagen lagändring samt inkommer med synpunkter på detta.

    Bilagor

  4. I ärendet presenteras förslag till en tillfällig ekonomisk förstärkning av kulturstödsbudgeten 2025 utifrån det uppdrag kulturnämnden gav förvaltningen i samband med beslut av nämndbudget (KN-2024-6364), samt fördelning av dessa medel.

     

    Bilagor

  5. Anslaget för stöd till folkbildning 2025 uppgår till 18?340 tkr, enligt fastställd kulturstödsbudget (KN-2024-6271). Stödet utökas genom en tillfällig förstärkning av kulturstödsbudgeten 2025 med 100 tkr samt ytterligare 250 tkr i återbetalade medel från projektstöd för särskilt stöd för folkbildande kulturverksamhet (KN-2025-1634).

     

    Den totala summan att fördela till studieförbunden blir 18 690 tkr år 2025. Föreliggande ärende gäller fördelningen av anslaget mellan studieförbunden. 

    Bilagor

  6. Ärendet presenterar ett förslag till fördelning av Malmö stads kulturstipendier 2025. Bilaga med förslag till stipendiater publiceras i anslutning till kulturnämndens sammanträde.

     

    Förvaltningen ber om ett uppdrag att se över bedömningsgrunderna för Malmö stads stipendium för värdefulla insatser, i syfte att tydligare särskilja stipendiet från Malmö stads kulturpris.

     

    Bilagor

  7. I en motion föreslår Helena Nanne (M) och Nicola Rabi (M) att ge kulturnämnden i uppdrag att digitalisera och stärka skyddet av Malmös kulturarv för att möjliggöra bredare tillgång och bevarande i händelse av kris och krig. Stadskontoret har lämnat motionen (STK-2024-1735) till kulturnämnden för yttrande. Kulturnämnden framhåller att arbetet med att digitalisera och stärka Malmös kulturarv pågår och är angeläget under rådande samhällsförhållanden.

    Kulturnämnden anser motionen besvarad.

    Bilagor

  8. Efter en ändring i kommunallagen 1 juli 2024 ska kommunfullmäktige för varje mandatperiod anta ett program med mål och riktlinjer för utförare av kommunal verksamhet – oavsett om dessa utförs i egen regi eller av en privat utförare. Ändringen innebär en utvidgning av den tidigare bestämmelsen att kommuner ska ha ett program med mål och riktlinjer endast för privata utförare. Stadskontoret har nu tagit fram ett förslag till program med mål och riktlinjer för utförare av kommunal verksamhet. Förslaget integrerar befintliga mål och riktlinjer i programmet och innehåller därför inga nya styrsignaler för nämnderna att förhålla sig till.

    Kulturförvaltningen är positiv till stadskontorets förslag.

    Bilagor

  9. Kommunstyrelsen beslutade i maj 2024 att återremittera Hållbarhetsrapport En fördjupad analys av unga Malmöbors fritid till stadskontoret för att, i samråd med berörda nämnder, ta fram konkreta förslag för att främja en mer jämlik tillgång till en meningsfull och utvecklande fritid för stadens barn och unga. I hållbarhetsrapporten synliggörs kultur- och fritidsnämndernas verksamheter med relevans för barn och ungas fritid. I detta ärende har en bredare sammanställning genomförts över Malmö stads arbete inom området.

    Hållbarhetsrapporten har, tillsammans med genomförd sammanställning, skickats på remiss till berörda nämnder för ytterligare tillägg i ärendet.

     

    Kulturförvaltningen har tillsammans med fritidsförvaltningen bidragit till stadskontorets framtagande av hållbarhetsrapporten. Härigenom synliggörs kulturnämndens systematiska och strategiska arbete för att främja mer jämlika möjligheter till meningsfull fritid för barn och unga.

     

    Kulturnämnden ser samverkan och samarbete både inom staden och externt med andra aktörer som en förutsättning för att nå framgång och skapa förflyttning i komplexa samhällsutmaningar som ofta ligger bortom en enskild nämnds ansvarsområde. Genom samsyn kring gemensam målbild och ansvar i staden kan den systematiska samverkan mellan nämnderna öka och samplaneringen av staden förbättras.

    Bilagor

  10. Utbetalningsmyndighetens verksamhet startade den 1 januari 2024 och är fortfarande under uppbyggnad. Utbetalningsmyndighetens uppgift ska vara att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. I dag är fem statliga myndigheter anslutna.

    Utredningen som nu tagits fram och som är ute på remiss föreslår en obligatorisk kommunal och regional anslutning till Utbetalningsmyndighetens verksamhet. Steg 1 avser utbetalningar till enskilda personer som avser ekonomiskt bistånd, ersättning för personlig assistans och föreningsbidrag.

    Bidrag till föreningar står för en liten andel av kommunernas totala kostnader, ca 0,7 % av de totala driftkostnaderna. För denna mindre andel kan man ifrågasätta den stora administrativa överbyggnaden som det innebär vid en kommunal anslutning. En anslutning blir förmodligen för dyr till den nytta den medför.

    Kulturförvaltningen ställer sig inte bakom förslaget om en tvångsanslutning till Utbetalningsmyndigheten.

     

     

    Bilagor

  11. I Kontantutredningen föreslås en kontantplikt för livsnödvändiga varor. Den innebär att dessa varor som livsmedel och apoteksvaror, ska kunna betalas kontant. Även så kallade offentligrättsliga avgifter ska kunna betalas med kontanter. För att den som tar emot kontanter ska kunna sätta in dem på sitt konto, anser utredningen att banker ska erbjuda lämpliga och behovsanpassade dagskasseinsättnings- och växelkassetjänster till rimliga priser.

     

    Kulturnämnden ställer sig positiv till förslagen i utredningen.

    Bilagor

  12. Utredningen berör främst de lärare som har anställningar i de lagreglerade skolformerna som Grundskolan, Gymnasieskolan och Förskolan. Kulturskolan är inte reglerad i skollagen utan är främst en kommunal angelägenhet. Kulturskolans uppdrag skiljer sig från de tidigare nämnda skolformerna.

     

    Kulturskolan ser inte att de delar som lyfts i utredningen kring minskad dokumentation och lättnader i regelverket som styr arbetet med kränkande behandling är saker som är särskilt belastande arbetsuppgifter för en lärare/pedagog i kulturskolan idag.

    Bilagor

  13.   13

    Information från institutionerna 2025

  14.   14

    Inkomna skrivelser KN 23 april 2025

  15.   15

    Anmälan delegationsbeslut KN 23 april 2025

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.