Hoppa över navigering
  1. Mötesordföranden upplyser samtliga ledamöter om att vid nämndens sammanträde, liksom vid den vidare hanteringen av varje enskilt ärende, tillämpas gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter samt erinrar samtliga ledamöter om vikten av att inte nämna enskildas personuppgifter eller sekretessbelagda uppgifter under mötets gång. Detta är särskilt viktigt vid behandlingen av ärenden som omfattas av sekretess.

  2.   2

    Informationsärende: Arbetet med kulturskoleplanen

  3.   3

    Sommaren 2025 – information om Sommarscen Malmö, Ung i sommar och årets sommarlovsaktiviteter

  4.   4

    Förvaltningen informerar

  5. Kulturnämndens resultat för perioden januari-augusti är ett överskott med 1 306 tkr. På helåret visar kulturnämnden en prognos +-0.

    Bilagor

  6. I enlighet med Policy avseende Malmö stads arbete med att tillgodose de nationella minoriteternas rättigheter har Malmö stad sedan år 2016 en handlingsplan för den romska minoriteten. Kulturnämnden samordnar, genom Romskt informations- och kunskapscenter (RIKC), arbetet med handlingsplanen i enlighet med kommunfullmäktiges beslut.

     

    Vart tredje år revideras Handlingsplan för den nationella minoriteten romer i Malmö. Föreliggande handlingsplan sträcker sig mellan åren 2026 – 2028 och samtliga nämnder i staden omfattas. Handlingsplanen syftar till att implementera policyn avseende den romska minoriteten utifrån Lag (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk samt stärka den romska minoritetens tillgång till sina mänskliga rättigheter. Handlingsplanens övergripande mål är att säkerställa att kommunens förvaltningar har förutsättningar att leva upp till lagen och förverkliga En samordnad och långsiktig strategi för romsk inkludering 2012-2032.

    Bilagor

  7. Malmö stad har upprättat samrådsförslag till Bostadsförsörjningsprogram 2026–30. Programmet utgör Malmö stads handlingsplan för bostadsförsörjning i enlighet med lag (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar. Syftet med handlingsplanen är att skapa förutsättningar för alla i kommunen att leva i goda bostäder samt att ändamålsenliga åtgärder för bostadsförsörjningen förbereds och genomförs.

     

    Kulturförvaltningen välkomnar bostadsförsörjningsprogrammet och ser positivt på de inriktningsmål och insatser som lyfts.

    Bilagor

  8. Kulturnämnden i Malmö ser positivt på den remissversion som presenteras. Planen är lätt att läsa, följer tydligt bibliotekslagen och flera andra relevanta styrdokument, och redogör på ett föredömligt sätt för Region Skånes roll i relation till kommunerna och därmed folkbiblioteken i regionen. Kulturnämnden i Malmö har fyra övergripande synpunkter som framförallt rör uppdrag och arbetssätt.

    Bilagor

  9. Kommunstyrelsen beslutade i oktober 2022 att ge stadskontoret i uppdrag att ta fram ett förslag till handlingsplan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism (STK-2022-950). Stadskontoret tog i samråd med civilsamhället och Malmöbor fram ett förslag till Plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism som hösten 2024 skickades på remiss till stadens nämnder och helägda bolag. Under våren 2025 har förslaget till plan omarbetats tillsammans med forskare på Lunds universitet utifrån remissinstansernas yttranden.

     

    Kulturförvaltningen ser positivt på de ändringar som gjorts i planen och inkommer med synpunkter.

    Bilagor

  10. Utredningens uppdrag är att se över den straffrättsliga lagstiftningen om korruption och tjänstefel i syfte att säkerställa att lagstiftningen är effektiv, ändamålsenlig och anpassad till Sveriges internationella åtaganden.

     

    Kulturförvaltningen ser korruption inom offentlig sektor som ett hot mot demokratiska värden och principer samt likabehandlingsprincipen. Inom kulturnämndens ansvarsområden ingår bland annat biblioteksverksamhet, museiverksamhet, konsthallsverksamhet, fördelning av kulturstöd, stöd till studieförbunden, utsmyckning av allmänna platser med mera. Medborgare och aktörer måste kunna känna tillit till att kulturnämndens verksamheter bedrivs i enlighet med gällande lagstiftning och fritt från korruption eller otillåten påverkan. Detta gäller i synnerlighet i de fallen där ekonomiskt stöd ges ut eller när offentlig upphandling görs.

    Bilagor

  11. Mobilitet, parkering och angöring har en betydande påverkan på hur en stad används och utvecklas. Malmö är en stad i förändring där tillväxten sker snabbt och detta ställer höga krav på hur stadens ytor planeras och används.

     

    Denna policy är styrande för Malmö stads planering och ska användas i plan- och bygglovsprocessen vid anordnande av allmän plats, samt av de aktörer som tillhandhåller ytor för parkering och angöring. Policyn ska balansera behoven av tillgänglighet, klimatomställning och stadsutveckling.

    Bilagor

  12. Regeringen har beslutat om ändringar i avfallsförordning (2020:614) som avser hantering av trädgårds- och parkavfall om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, som kommuner använt för att meddela föreskrifter om eldning. Med anledning av detta upphör de lokala miljö-och hälsoskyddsföreskrifterna att gälla den 30 december 2025. Nya lokala föreskrifter för eldning av trädgårdsavfall kommer att meddelas med stöd av avfallsförordningen. Parallellt med denna ändring gör miljöförvaltningen en genomgång av samtliga paragrafer i de lokala miljöföreskrifterna. Efter remissrunda och beredning i miljönämnden tar kommunfullmäktige beslut om ändringar.

    Bilagor

  13.   14

    Information från institutionerna 2025

  14.   15

    Inkomna skrivelser KN 29 september 2025

  15.   16

    Anmälan delegationsbeslut 29 september 2025

  1. Mötesordföranden upplyser samtliga ledamöter om att vid nämndens sammanträde, liksom vid den vidare hanteringen av varje enskilt ärende, tillämpas gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter samt erinrar samtliga ledamöter om vikten av att inte nämna enskildas personuppgifter eller sekretessbelagda uppgifter under mötets gång. Detta är särskilt viktigt vid behandlingen av ärenden som omfattas av sekretess.

  2. § 100

    Informationsärende: Arbetet med kulturskoleplanen

  3. § 101

    Sommaren 2025 – information om Sommarscen Malmö, Ung i sommar och årets sommarlovsaktiviteter

  4. Följande informationspunkter togs upp under sammanträdet:

    - Kulturdirektören informerar om det nya konstmuseet.

    - Kulturdirektören informerar om den nya fristadsgästen.

    - Kulturdirektören informerar om budgetuppdraget berörande kulturlokaler.

    - Kulturdirektören informerar om att Malmö Museum haft rekordbesök under sommaren

  5. Kulturnämndens resultat för perioden januari-augusti är ett överskott med 1 306 tkr. På helåret visar kulturnämnden en prognos +-0.

  6. I enlighet med Policy avseende Malmö stads arbete med att tillgodose de nationella minoriteternas rättigheter har Malmö stad sedan år 2016 en handlingsplan för den romska minoriteten. Kulturnämnden samordnar, genom Romskt informations- och kunskapscenter (RIKC), arbetet med handlingsplanen i enlighet med kommunfullmäktiges beslut.

     

    Vart tredje år revideras Handlingsplan för den nationella minoriteten romer i Malmö. Föreliggande handlingsplan sträcker sig mellan åren 2026 – 2028 och samtliga nämnder i staden omfattas. Handlingsplanen syftar till att implementera policyn avseende den romska minoriteten utifrån Lag (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk samt stärka den romska minoritetens tillgång till sina mänskliga rättigheter. Handlingsplanens övergripande mål är att säkerställa att kommunens förvaltningar har förutsättningar att leva upp till lagen och förverkliga En samordnad och långsiktig strategi för romsk inkludering 2012-2032.

  7. Malmö stad har upprättat samrådsförslag till Bostadsförsörjningsprogram 2026–30. Programmet utgör Malmö stads handlingsplan för bostadsförsörjning i enlighet med lag (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar. Syftet med handlingsplanen är att skapa förutsättningar för alla i kommunen att leva i goda bostäder samt att ändamålsenliga åtgärder för bostadsförsörjningen förbereds och genomförs.

     

    Kulturförvaltningen välkomnar bostadsförsörjningsprogrammet och ser positivt på de inriktningsmål och insatser som lyfts.

  8. Kulturnämnden i Malmö ser positivt på den remissversion som presenteras. Planen är lätt att läsa, följer tydligt bibliotekslagen och flera andra relevanta styrdokument, och redogör på ett föredömligt sätt för Region Skånes roll i relation till kommunerna och därmed folkbiblioteken i regionen. Kulturnämnden i Malmö har fyra övergripande synpunkter som framförallt rör uppdrag och arbetssätt.

  9. Kommunfullmäktige beslutade i juni 2024 att anta Plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism (§128).

    Sedan Plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism (STK-2022-1456) varit ute på remiss framgår det att båda planernas grundstruktur behöver förtydligas och ha samma grundstruktur. I samband med revideringen vill stadskontoret även utveckla planerna i enlighet med Riktlinjer för Malmö stads styrdokument (STK-2014-1004).

    Kulturförvaltningen ser positivt på de ändringar som gjorts i planen och inkommer med synpunkter.

  10. Kommunstyrelsen beslutade i oktober 2022 att ge stadskontoret i uppdrag att ta fram ett förslag till handlingsplan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism (STK-2022-950). Stadskontoret tog i samråd med civilsamhället och Malmöbor fram ett förslag till Plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism som hösten 2024 skickades på remiss till stadens nämnder och helägda bolag. Under våren 2025 har förslaget till plan omarbetats tillsammans med forskare på Lunds universitet utifrån remissinstansernas yttranden.

     

    Kulturförvaltningen ser positivt på de ändringar som gjorts i planen och inkommer med synpunkter.

  11. Utredningens uppdrag är att se över den straffrättsliga lagstiftningen om korruption och tjänstefel i syfte att säkerställa att lagstiftningen är effektiv, ändamålsenlig och anpassad till Sveriges internationella åtaganden.

     

    Kulturförvaltningen ser korruption inom offentlig sektor som ett hot mot demokratiska värden och principer samt likabehandlingsprincipen. Inom kulturnämndens ansvarsområden ingår bland annat biblioteksverksamhet, museiverksamhet, konsthallsverksamhet, fördelning av kulturstöd, stöd till studieförbunden, utsmyckning av allmänna platser med mera. Medborgare och aktörer måste kunna känna tillit till att kulturnämndens verksamheter bedrivs i enlighet med gällande lagstiftning och fritt från korruption eller otillåten påverkan. Detta gäller i synnerlighet i de fallen där ekonomiskt stöd ges ut eller när offentlig upphandling görs.

  12. Mobilitet, parkering och angöring har en betydande påverkan på hur en stad används och utvecklas. Malmö är en stad i förändring där tillväxten sker snabbt och detta ställer höga krav på hur stadens ytor planeras och används.

     

    Denna policy är styrande för Malmö stads planering och ska användas i plan- och bygglovsprocessen vid anordnande av allmän plats, samt av de aktörer som tillhandhåller ytor för parkering och angöring. Policyn ska balansera behoven av tillgänglighet, klimatomställning och stadsutveckling.

  13. Regeringen har beslutat om ändringar i avfallsförordning (2020:614) som avser hantering av trädgårds- och parkavfall om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, som kommuner använt för att meddela föreskrifter om eldning. Med anledning av detta upphör de lokala miljö-och hälsoskyddsföreskrifterna att gälla den 30 december 2025. Nya lokala föreskrifter för eldning av trädgårdsavfall kommer att meddelas med stöd av avfallsförordningen. Parallellt med denna ändring gör miljöförvaltningen en genomgång av samtliga paragrafer i de lokala miljöföreskrifterna. Efter remissrunda och beredning i miljönämnden tar kommunfullmäktige beslut om ändringar.

  14. § 112

    Information från institutionerna 2025

  15. § 113

    Inkomna skrivelser KN 29 september 2025

  16. § 114

    Anmälan delegationsbeslut 29 september 2025

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.