Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av protokolljusterare och tid för justering

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3.   3

    MFS på besök

  4.   4

    Förvaltarenheten på besök

  5.   5

    Ansökan om entledigande av god man

  6.   6

    Ansökan om entledigande av ställföreträdare

  7.   7

    Vitesföreläggande för ej inkommen sluträkning

  8.   8

    Vitesföreläggande - avser föreläggande enligt 13 kap. 18 § FB

  9. Kommunfullmäktige beslutade i juni 2024 att anta Plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism (§128). Planen antogs sedan kommunstyrelsen i oktober 2022 (STK-2022-950) beslutat att ge stadskontoret i uppdrag att ta fram förslag till två handlingsplaner; en för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism och en för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism.

     

    Med anledning av synpunkter som kommit in gällande förslaget till en Plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism har en ny version av Plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism tagits fram och som föreslås gälla för perioden 2026 till 2029.

     

    I ärendet ges överförmyndarnämnden möjlighet att inkomma med yttrande gällande det reviderade förslaget.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen välkomnar initiativet och ställer sig positiv till den reviderade Plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism, samt till den övergripande ambitionen med förslaget.

     

    Eftersom Plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism har samma typer av målsättningar, och även kan beröra samma målgrupper, som Plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism ser förvaltningen ett behov av samordning av arbetet med planerna i genomförande och uppföljning. Detta för att säkerställa att arbetet ger avsett resultat och leder till förbättringar för malmöborna. 

     

    Förvaltningen bedömer även att kommunstyrelsen i flera frågor bör ta ett större ansvar för att samordna och stödja nämnderna i arbetet med planen.

     

    Bilagor

  10. Kommunstyrelsen beslutade i oktober 2022 att ge stadskontoret i uppdrag att ta fram ett förslag till handlingsplan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism (STK-2022-950). Stadskontoret har i samråd med civilsamhället och malmöbor tagit fram ett förslag till Plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism.

     

    Efter att ett förslag till plan skickats på remiss under hösten 2024 har stadskontoret tagit fram ett nytt förslag till plan. I ärendet ges överförmyndarnämnden möjlighet att inkomma med yttrande gällande förslaget.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen välkomnar initiativet och ställer sig positiv till förslaget om en Plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism, samt till den övergripande ambitionen med förslaget.

     

    Eftersom Plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism har samma typer av målsättningar, och även kan beröra samma målgrupper, som Plan för arbetet mot islamofobi och antimuslimsk rasism ser förvaltningen ett behov av samordning av arbetet med planerna i genomförande och uppföljning. Detta för att säkerställa att arbetet ger avsett resultat och leder till förbättringar för malmöborna. 

     

    Förvaltningen bedömer även att kommunstyrelsen i flera frågor bör ta ett större ansvar för att samordna och stödja nämnderna i arbetet med planen.

    Bilagor

  11. En särskild utredare har sett över den straffrättsliga lagstiftningen kring korruption och tjänstefel för att säkerställa att lagstiftningen är effektiv, ändamålsenlig och anpassad till Sveriges internationella åtaganden och kommande EU-direktiv.

     

    I utredningen lämnas förslag om införande av ett nytt brott, missbruk av offentlig ställning. Nuvarande straffbestämmelser föreslås förtydligas och samlas i en ny lag. Vidare föreslås viss straffskärpning.

     

    Förvaltningen ställer sig positiv till förslagen, men ser vissa tillämpningsproblem och risker med det nya brottet missbruk av offentlig ställning.

    Bilagor

  12. I januari beslutade överförmyndarnämnden om en internkontrollplan för 2025. Planen innehåller årets direktåtgärder och granskningar.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har ansvar för driften av överförmyndarverksamheten som bedrivs i enheten för överförmyndarärenden. Vid tertial två följer förvaltningen upp de åtgärder och granskningar som planerats att genomföras perioden januari till augusti 2025.

     

    I uppföljningsrapporten redovisas resultatet av en granskning kring antal uppdrag som ställföreträdare har i andra kommuner.

     

    Uppföljningen av samtliga direktåtgärder och granskningar i internkontrollplanen sker i januari 2026.

    Bilagor

  13. Överförmyndarnämndens delårsrapport 2025 innehåller uppföljning av kommunfullmäktiges mål, verksamhet och ekonomi. Kommunfullmäktige har pekat ut överförmyndarnämnden som ansvarig för att bidra till två kommunfullmäktigemål. Nämndens bedömning är att bidraget till kommunfullmäktigemålen för 2024 förväntas uppnås.

     

    Nämndens kommunbidrag för 2025 uppgår till 35,786 miljoner kronor. För 2025 prognostiserar nämnden ett överskott på 5,2 miljoner kronor. Överskottet förklaras till stor del av att den reserv som budgeterats i nämndsbudgeten inte behöver användas under året. Denna marginal kommer behövas under kommande år, i takt med att arvodeskostnaderna ökar med inflationen. En annan förklaring till överskottet är att 2024 års arvodeskostnader väntas bli 2,3 miljoner kronor lägre än förväntat. Överskottet reduceras något av ett underskott för förvaltarenheten.

    Bilagor

  14. Petra Lundgren (M) har i ett initiativ föreslagit att riktlinjerna för reseersättning ändrats så att ställföreträdare folkbokförda utanför Malmö har rätt till skälig ersättning för resekostnader till och från sin huvudman i Malmö kommun.

     

    Förvaltningen har utrett möjligheten att förändra riktlinjerna för ersättning till ställföreträdarna. Utredningen visar att det finns rättsligt stöd för att ersätta skäliga resekostnader, oberoende av ställföreträdarens folkbokföringsort, så länge resan varit nödvändig för uppdragets genomförande.

     

    I dag tillämpas en schablonersättning som inkluderar kostnader för resor. Alternativt kan ställföreträdare få ersättning för faktiska resekostnader mot uppvisande av körjournal eller kvitton. Majoriteten av ställföreträdarna yrkar dock på schablonersättning.

     

    Mot bakgrund av vad som framkommer i ärendet föreslås nämnden avslå initiativet.

    Bilagor

  15. Skrivelser som inkommit inför överförmyndarnämndens sammanträde den 29 september 2025. Handlingarna återfinns i ärendet.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.