Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av protokolljusterare och tid för justering

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3.   3

    Vitesföreläggande avser ej inkommen redogörelse för förteckning

  4.   4

    Vitesföreläggande för ej inkommen redogörelse för skifteshinder

  5.   5

    Vitesföreläggande för ej inkommen sluträkning

  6.   6

    Vitesföreläggande för ej inkommen sluträkning

  7.   7

    Vitesföreläggande för ej inkommen årsräkning

  8.   8

    Yttrande över överklagande av beslut om entledigande av god man

  9. Budgetprocessen inför år 2025 inleds med alla nämnder beslutar om en budgetskrivelse för budgetåret 2025 med plan för åren 2026–2027. Budgetskrivelsen används som underlag när kommunstyrelsen bereder Malmö stads budget innan den beslutas av kommunfullmäktige. Budgetskrivelsen ska fokusera på det som nämnden tycker är angeläget för kommunstyrelsen att få reda på inför beredning av budget 2025.

     

    Enligt kommunfullmäktiges tidplan för budget och uppföljning ska rapporten vara beslutad av nämnden senast den 28 juni 2024.

     

    I budgetskrivelsen ska nämnden besvara följande frågor:

    • Vilka viktiga beslut, händelser och förändringar i omvärlden förväntas påverka nämndens verksamhet under 2025 och framåt, samt på vilket sätt?
    • Vilka förändringar ser nämnden behov av i Malmö stad som helhet som skulle möjliggöra förbättringar i den egna verksamheten? Hur kan nämnden bidra till att underlätta måluppfyllelsen och/ eller minska nettokostnaderna för Malmö stad som helhet?
    • Vilka verksamhetsförändringar, effektiviseringar eller kvalitetsutveckling pågår eller planeras inom nämnden framöver? Beskriv även förändrade arbetssätt och/eller samarbete med andra som leder till förbättrad kvalitet och/eller minskade kostnader.
    • Vilka ekonomiska effekter kan uppnås till följd av förändrat arbetssätt/ samarbete med andra på kort och lång sikt?
    • Vilka förändringar som innebär ökade kostnader eller lägre intäkter kommer att påverka nämndens verksamhet 2025? Vilken effekt får detta på nämndens behov av kommunbidrag?
    • Vilka förändringar pågår eller planeras inom nämndens verksamhet som innebär minskade kostnader eller högre intäkter? Vilken effekt får detta på nämndens behov av kommunbidrag?
    • En bedömning av intäkter från riktade statsbidrag och övriga bidrag för år 2024 och år 2025.
    • En beskrivning av nämndens planerade investeringar för 2025 med plan för 2026-2030.
  10. Delegation innebär att nämnden överför sin beslutanderätt till utskott, ledamot eller tjänste-person (6 kap. 37 § KL). Delegation regleras i delegationsordningen som nämnden fastställer.

     

    Överförmyndarnämnden reviderade delegationsordningen senast den 22 december 2023.

     

    Arbetsmarknads- och socialförvaltningen gör en genomgång av delegationsordningen inför halvårs- och årsskifte och bedömer ifall det finns behov av förändringar. Förvaltningen bedömer att det finns behov av revidering vilket beskrivs i ärendet. Förslagen är markerade i bilaga.

     

    Nämnden föreslås godkänna föreslagna förändringar i delegationsordningen.

  11. Skrivelser som inkommit inför överförmyndarnämndens sammanträde den 17 juni 2024. Handlingarna återfinns i ärendet.

  12.   12

    Information från verksamheten

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.