Möte 2021-10-25
-
Föreslagen tid för justering är 2021-11-01.
-
2
Fastställande av dagordning
-
Länsstyrelsen informerar nämnden om sitt arbete och uppdrag i den del som berör överförmyndarfrågor. Länsstyrelsen har bett om att få delta digitalt.
-
Överförmyndarnämnden fattade 2021-01-25 (§ 2) beslut om att bland annat se över flera av nämndens styrande dokument. I samband med detta uppmärksammades det att nämnden inte hade en egen krisledningsplan och därför föreslog arbetsmarknads- och socialförvaltningen att överförmyndarnämnden skulle omfattas i den översyn som planerades för arbetsmarknads- och socialnämndens krisledningsplan.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har nu fattat beslut om att godkänna en ny krisledningsplan och har överlämnat planen till överförmyndarnämnden för kännedom.
Den nya krisledningsplanen är helt omarbetad för att anpassas till nya centrala styrdokument för kris- och beredskapsarbetet i Malmö stad, Central krisledningsplan för Malmö stad STK-2019-1702 och Utvecklingsplan för Malmö stads arbete med krisberedskap och civilt försvar STK-2019-629. En viktig utgångspunkt i framtagandet av den nya krisledningsplanen har varit erfarenheterna av krishanteringen under coronapandemin, mars 2020-juni 2021.
Arbetsmarknads- och socialnämndens nya krisledningsplan Plan för anpassad ledning vid oönskade händelser avser, likt tidigare plan, beskriva politiska beslut under kriser samt förvaltningens organisering och uppgifter före, under och efter en oönskad händelse eller fredstida krissituation.
Då planen beskriver hela arbetsmarknads- och socialförvaltningens funktion under kriser och oönskade händelser omfattas även enheten för överförmyndarfrågor av planen.Bilagor
-
306kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
-
Skrivelser som inkommit inför överförmyndarnämndens sammanträde den 25 oktober 2021.
Handlingarna återfinns i ärendet.Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Verksamheten lämnar information om bland annat följande:
Verksamhetsstatistik, rekryteringskampanj, arbetet med delegationsordningen, kommande utbildningsinsatser och den kommande riskanalysen inför internkontroll 2022.
-
Peppe Fransson, förvaltningsjurist, informerar om förvaltningens arbete med nämndens delegationsordning.
Caroline Holgerstein, kommunikatör, informerar om förvaltningens arbete med rekrytering av ställföreträdare och hur arbetet utvecklats sedan 2019.
Britt-Marie Pettersson, förvaltningsdirektör, informerar om att förvaltningen planerar att genomföra riskbedömning för internkontrollplan i samband nämnden sammanträde i november. Resultatet av nämndens och förvaltningens riskbedömningar kommer presenteras vid sammanträdet i januari.
Presidiet möter revisorerna 2021-10-26 tillsammans med företrädare för förvaltningen.
Förvaltningen planerar för att nämnden ska genomföra sin mål/budgetkonferens i samband med nämndssammanträdet den 13 december. Sammanträdet i december inleds med lunch 12:00.
Kajsa Gustafsson, enhetschef, informerar om digitaliseringen som är i fullgång. Detta innebär en mängd arbetsuppgifter och verksamheten tror att detta ska ge nytta för ställföreträdare och huvudmän när handläggningen kan bli effektivare i och med en digital hantering.
Enheten är i slutet av rekryteringar för att fylla de tjänster som annonserat. Många intressanta och duktiga kandidater har sökt tjänsterna.
Ansökningar och anmälningarAnsökningar och anmälningar 2020, i balans 24
Ansökningar och anmälningar 2021, i balans 310
Totalt i balans: 334
Bytesärenden
Bytesärenden 2020, i balans 55
Bytesärenden 2021, i balans 168
Totalt i balans: 223
Rekrytering
2020 125 ställföreträdare av 125 totalt
2021 77 ställföreträdare av 125, 48 återstår
Granskning
2019 avslutat
2020 1042 av totalt 2503 dvs. 44 %
Höstens utbildningsinsatser kommer att bli två utbildningstillfällen med habiliteringen på Funktionsstödsförvaltningen som kommer att utbilda inom orienteringen i samhällsstöd, en digital utbildning med 50 platser kommer att genomföras vid två tillfällen. Enheten kommer också hålla redovisningsutbildningar som våra granskare håller i vid två tillfällen och med flera platser än den andra utbildningen. En utbildning i E-Wärna Go är också upphandlad och genomförs så snart som möjligt.