Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av protokolljusterare och tid för justering

  2.   2

    Fastställande av dagordning

  3.   3

    Ärende om entledigande av god man

  4.   4

    Vitesföreläggande för ej inkommen årsräkning

  5.   5

    Vitesföreläggande för ej inkommen årsräkning

  6.   6

    Vitesföreläggande för ej inkommen årsräkning

  7.   7

    Vitesföreläggande för ej inkommen årsräkning

  8.   8

    Vitesföreläggande för ej inkommen förteckning

  9.   9

    Vitesföreläggande för ej inkommen årsräkning

  10.   10

    Vitesföreläggande för ej inkommen årsräkning

  11.   11

    Vitesföreläggande för ej inkommen redogörelse för skifteshinder

  12. Budgetprocessen inför 2026 inleds med att alla nämnder beslutar om en budgetskrivelse för budgetåret 2026 med plan för åren 2027–2028. Budgetskrivelsen används som underlag när kommunstyrelsen bereder Malmö stads budget innan den beslutas av kommunfullmäktige.

     

    Enligt kommunfullmäktiges tidplan för budget och uppföljning ska rapporten vara beslutad av nämnden senast den 30 juni 2025.

     

    I budgetskrivelsen beskrivs förändringar i omvärlden som påverkar nämnden, förändringar i Malmö stad som helhet som nämnden ser behov av, förändringar och utveckling av nämndens verksamhet, förändringar som påverkar nämndens kostnader samt en begäran om investeringsram.

    Bilagor

  13. Enheten för överförmyndarärenden har utrett förutsättningarna för att bevilja reseersättning till ställföreträdare. Utredningen visar att det finns rättsligt stöd för att ersätta skäliga resekostnader, oberoende av ställföreträdarens folkbokföringsort, så länge resan varit nödvändig för uppdragets genomförande.

     

    I dag tillämpas en schablonersättning som inkluderar kostnader för resor. Alternativt kan ställföreträdare få ersättning för faktiska resekostnader mot uppvisande av körjournal eller kvitton. Majoriteten av ställföreträdarna yrkar dock på schablonersättning.

     

    En kartläggning visar att flera kommuner beviljar schablonersättning för övriga uppdragsrelaterade utgifter, men väljer att ersätta resekostnader separat. Förvaltningen bedömer att en sådan modell kan göra det lättare att rekrytera och behålla ställföreträdare, vilket skulle förkorta handläggningstiderna.

     

    Även om beslutanderätten i enskilda ärenden är delegerad till handläggare, skulle en förändring av riktlinjerna för reseersättning påverka kostnaderna för både överförmyndarnämnden och de huvudmän som själva bekostar ersättningen. För att genomföra en sådan förändring krävs därför ett formellt beslut av nämnden.

  14.   14

    Anmälan av delegationsbeslut

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.