Val av justerare
Bilagor
Bilagor
Nu gällande policy för Malmö stads internationella arbete STK-2015-1008 är ett kommunövergripande styrdokument som antogs av kommunfullmäktige andra november 2016. Styrdokumentet beskriver inriktning, prioriteringar och ansvarsfördelning för Malmö stads internationella arbete. Föreliggande dokument är en reviderad version av den tidigare policyn. I den reviderade versionen tydliggörs bland annat de rutiner som gäller för nämndernas information om EU-projekt till kommunstyrelsen. Kommunstyrelsen föreslås besluta kommunfullmäktige att godkänna reviderad policy för Malmö stads internationella arbete.
Bilagor
I detta ärende presenteras ett förslag till ett nytt sammanhållet reglemente för styrelsen och övriga nämnder. Ärendet är uppdaterat efter återremittering till stadskontoret vid kommunstyrelsens sammanträde 7 maj 2024. Uppdateringen utgörs av vissa justeringar av arbetsformerna.
Utgångspunkten för förslaget har varit nuvarande reglementen och bibehållen ansvarsfördelning utifrån dessa. Förslaget innehåller bestämmelser som är gemensamma för alla nämnder och också gemensamma arbetsformer. Samtliga nämnder har yttrat sig kring förslaget och nämndernas yttranden är en bärande del i beslutsunderlaget.
Stadskontoret föreslår kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige att anta förslaget till samlat reglemente att gälla från och med 1 oktober 2024 och att upphäva nuvarande reglementen från samma datum. Vidare föreslås att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att i samverkan med berörda nämnder utreda ansvarsfördelningen vad gäller strategisk energiplanering och andra uppgifter på energiområdet och återkomma till kommunfullmäktige med ett förslag till ansvarsfördelning i reglementet.
Bilagor
I ärendet presenteras förslag till Lokalförsörjningsplan för Malmö stad 2025–2034. Den utgör stadens övergripande styrdokument för planeringen av verksamhetslokaler. I planen ges en övergripande bild av det befintliga beståndet av verksamhetslokaler, vad lokalerna kostar samt framtida behov av lokaler inom olika verksamhetsområden.
När ärendet behandlades av kommunfullmäktige i april 2024 (KF 240425 §72) beslutades genom minoritetsåterremiss att ärendet skulle återremitteras till kommunstyrelsen. Motivet för återremissen var att lokalförsörjningsplanen skulle kompletteras med en plan för underhåll av befintliga lokaler. Stadskontoret delar bilden av att underhållsplaneringen av stadens befintliga lokaler behöver utvecklas, framför allt gällande dokumentation och kommunikation till lokalnyttjande nämnder. Därför föreslår stadskontoret att underhållsplaneringen ska beskrivas mer utförligt i lokalförsörjarplanen som servicenämnden beslutar om årligen och att stadskontoret får i uppdrag att revidera anvisningarna för lokalförsörjarplanen utifrån det. Lokalförsörjarplanen ska enligt beslutad tidplan antas av servicenämnden senast i december månad.
Bilagor
Förslag till sammanträdestider för kommunstyrelsen, kommunstyrelsens beredning och kommunfullmäktige avseende 2025 har tagits fram med hänsyn tagen till sammanträdestider för Sveriges Kommuner och Regioner samt förslag till sammanträdestider för Regionfullmäktige 2025. Avstämning har även gjorts avseende tidplan för budget- och uppföljningsprocessen samt kommuncentral samverkan i Malmö stad
Bilagor
Kommunfullmäktige beslutar årligen om en tidplan för budget -och uppföljningsprocessen samt arbete med intern kontroll i Malmö stad. I detta ärende lämnas förslag på tidplan för kalenderåret 2025. Tidplanen har upprättats i enlighet med kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges sammanträdestider för 2025 samt reglemente för intern kontroll. Tidplanen gäller huvudsakligen för Malmö stads nämnder och helägda bolag men styr också rapporteringen från kommunens delägda bolag och kommunalförbund i de fall de omfattas av aktuell process. Förslaget är att kommunfullmäktige föreslås godkänna tidplan för budget och uppföljning under år 2025, under förutsättning att kommunstyrelsen respektive kommunfullmäktige godkänner förslaget till sammanträdestider för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige för 2025 (STK-2024-565). Förslaget är även att kommunstyrelsen vid behov får besluta om mindre justeringar av tidplanen.
Bilagor
Rapport om gynnande beslut enligt 4 kap 1§ SoL och 9§ LSS som inte verkställts inom tre månader 2024; kvartal 1
Samtliga socialnämnder ska en gång i kvartalet lämna statistikrapport till kommunfullmäktige. Rapporten ska redovisa hur många gynnande beslut, enligt 4 kap 1 § socialtjänstlag (2001:453) och enligt 9 § lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet. Rapporten ska också redovisa beslut som inte verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten har avbrutits. Rapporteringen i detta ärende avser kvartal 1, 1 januari - 31 mars 2024.
Jämfört med föregående kvartal har antalet rapporterade beslut enligt 4 kap 1 § SoL minskat från 100 till 99 beslut. Antalet rapporterade beslut enligt 9 § LSS har ökat från 79 till 98 beslut. Samtliga tre socialnämnder rapporterar gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader från dagen för beslut.
Förslaget är att lägga rapporten till handlingarna.
Bilagor
Utredningsuppdrag - bifallen motion av Anders Andersson (V) om att starta trygghetsboende i det befintliga beståndet
Kommunfullmäktige biföll den 3 februari 2022 en motion av Anders Andersson (V) om att ge kommunstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheten att skapa förutsättningar för trygghetsboenden i det befintliga beståndet av boenden och hyreslägenheter i Malmö. Stadskontoret har utrett frågan och föreslår att återrapporteringen av utredningen ska godkännas.
En extern konsult har bistått i att utreda möjligheten att skapa förutsättningar för trygghetsboenden i det befintliga beståndet av boenden och hyreslägenheter i Malmö. Syftet har varit att utforska situationen kring bostäder för äldre, med särskilt fokus på Malmö stads nuvarande utmaningar och möjligheter inom trygghetsboende som ett boendealternativ för den åldrande befolkningen.
Stadskontorets bedömning är att det finns möjlighet att skapa trygghetsboende i befintligt bestånd. Det återstår dock avgörande frågeställningar på operativ nivå för staden att ta ställning till. Dessa är framför allt att definiera vilka krav och kriterier som trygghetsboenden i Malmö ska ha samt i förlängningen ta fram en hållbar finansieringsmodell.
Stadskontoret föreslår att MKB fortsatt utreder de delar som kvarstår i ärendet.
Bilagor
Ansökan om lokalanskaffning genom investering av nybyggnation gällande Regndroppens förskola inom fastigheten Badankan 1
Förskolenämnden har inkommit med ansökan om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av förskolan Regndroppen på fastigheten Badankan 1 i Hyllievång. Förskolan är beräknad till en totalutgift om 86 mnkr. Förskolan med 120 platser kommer att placeras på de tre nedre våningsplanen med lägenheter ovanför som ska uppföras och ägas av MKB.
Bilagor
Begäran om överföring av kommunbidrag från ramen för bostadsanpassningsbidraget till ramen för stadsbyggnadsnämnden
Stadsbyggnadsnämnden ansvarar för två olika kommunbidragsramar; nämndens verksamhet och bostadsanpassningsbidrag. För helåret 2024 prognostiserade nämnden i Ekonomisk prognos 2024 ett underskott på 8 mnkr för nämndens verksamhet. Stadsbyggnadsnämnden har inkommit med ett ärende där de begär en omföring av 8 mnkr från ramen för bostadsanpassningsbidrag till ramen för stadsbyggnadsnämnden. Prognosen för ramen för bostadsanpassningsbidrag är ett överskott på 12 mnkr.
Med tanke på det rådande ekonomiska läget bedömer stadskontoret att det är rimligt att medel förs över till ramen för stadsbyggnadsnämnden för året 2024. Nämnden uppmanas att följa utvecklingen nogsamt och fortsätta vidta åtgärder för att uppnå en ekonomi i balans.
Bilagor
Emma-Lina Johansson (V) och Anders Skans (V) har inkommit med en motion till kommunfullmäktige. De föreslår att kommunfullmäktige ska ge MKB i uppdrag att vara aktiva för att köpa in äldre hyresfastigheter med syfte att få ett större utbud av hyreslägenheter med lägre hyror och att detta skrivs in i de särskilda ägardirektiven för MKB.
Motionen har skickats på remiss till MKB, arbetsmarknads- och socialnämnden, stadsbyggnadsnämnden och tekniska nämnden, vilka har inkommit med yttrande. Stadskontoret föreslår att kommunfullmäktige anser motionen besvarad utifrån vad som redovisas i ärendet.
Bilagor
Motion av Emma-Lina Johansson (V) om att utreda avhopparverksamhet för våldsutsatta kvinnor och barn
Emma-Lina Johansson (V) föreslår i en motion att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen tillsammans med arbetsmarknads- och socialnämnden i uppdrag att utreda om det går att upp-rätta en liknande stödstruktur som avhopparverksamheten erbjuder sina klienter för våldsutsatta kvinnor och barn som lever med skyddade personuppgifter.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har yttrat sig i ärendet. Bedömningen är att den arbets-modell som arbetsmarknads- och socialnämnden utvecklar kommer att kunna ge ett långsiktigt och strukturerat stöd till våldsutsatta i linje med vad motionären efterfrågar. Ur ett mer allmänt perspektiv bedöms arbetsmarknads- och socialnämnden redan idag bedriva verksamhet och utvecklingsarbete på området på ett sätt som harmonierar med motionärens önskemål.
Förslaget är att motionen ska anses besvarad utifrån vad som anförs i ärendet.
Bilagor
John Eklöf (M) föreslår i en motion att kommunfullmäktige ger grundskolenämnden i uppdrag att utforma ett system där skolpengen successivt trappas ner vid långvarig elevfrånvaro och omfördelas till insatser som syftar till att elevens studier ska återupptas. Motionären föreslår också att grundskolenämnden får i uppdrag att undersöka möjligheterna att centralisera elevhälsan och skolans kompletterande kompetenser.
Grundskolenämnden har yttrat sig i ärendet. Bedömningen är att det redan pågår flera insatser för att möta behoven vad gäller god elevhälsa, ökad närvaro och ökad likvärdighet. Den föreslagna centraliseringen av elevhälsan bedöms inte stödja tvärprofessionella insatser i elevens närmiljö. En centralisering skulle inte heller vara gynnsam för rektors mandat att samordna sådana insatser.
Förslaget är att kommunfullmäktige avslår motionen.
Bilagor
Anton Sauer (C) och Emelie Nyman (C) har i en motion till kommunfullmäktige föreslagit att kommunfullmäktige ska anta ett inriktningsbeslut om att Malmö ska ha en bilfri innerstad, samt att uppdra åt tekniska nämnden att i nära dialog med invånare, näringsliv och andra berörda parter utarbeta en genomförandeplan för hur en bilfri innerstad ska förverkligas. Ärendet har remitterats till miljönämnden, tekniska nämnden och stadsbyggnadsnämnden. Förslaget är att kommunfullmäktige avslår motionen.
Bilagor
Motion av John Roslund (M) om att införa en repetitionsvecka precis innan höstterminstart för de som klarat sommarskolan
Motionären John Roslund (M) har inkommit med en motion om att införa en repetitionsvecka precis innan höstterminstart för de som klarat sommarskolan.
Motionären föreslår kommunfullmäktige besluta att grundskolenämnden i samarbete med gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden erbjuder en repetitionsvecka inför höstterminsstarten till de som klarat sommarskolan.
Grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har yttrat sig. Förslaget är att kommunfullmäktige avslår motionen.
Bilagor
Anfal Mahdi (V) har inkommit med en motion till kommunfullmäktige där motionären yrkar att kommunfullmäktige ska besluta att utreda införandet av arbetstidsförkortningsmodellen 80-90-100 i samverkan med fackförbunden.
En pensionsförmån vid flexibel avgång finns sedan tidigare i Malmö stads pensionsriktlinjer. Förmånen beskrivs i ärendet och förslaget är att motionen anses besvarad med vad som redovisas i ärendet.
Bilagor
Motion Anfal Mahdi (V) och Carin Gustafsson (V) om att låta alla elever få rätt till förskoleklass
Anfal Mahdi (V) och Carin Gustafsson (V) har inkommit med en motion om att låta alla elever få rätt till förskoleklass. Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige ger grundskolenämnden i uppdrag att:
Grundskolenämnden och funktionsstödsnämnden har yttrat sig i ärendet. I merparten av grundskolenämndens specialiserade lärmiljöer finns redan förskoleklass. I anpassade grundskolan eller i särskilda undervisningsgrupper finns inget stöd i skollagen för att inrätta förskoleklasser. Funktionsstödsnämnden ställer sig bakom grundskolenämndens förslag.
Bilagor
I december 2023 gick fotbollsspelaren Bosse Larsson bort. Bosse Larsson spelade under många år i Malmö FF. Magnus Olsson (SD) och Anders Olin (SD) har lämnat in en motion med förslag på att hedra den meritfulle fotbollsspelaren. Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige ska besluta att uppdra åt berörda nämnder att utreda möjligheten att låta uppföra antingen ett par avgjutna skor eller en staty av Bosse Larsson. Motionen har skickats på remiss till fritidsnämnden, kulturnämnden, tekniska nämnden och servicenämnden. Ingen av nämnderna vill bifalla motionen. Stadskontoret föreslår kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige avslå motionen.
Bilagor
Rickhard ”Ricky” Bruch var en svensk friidrottsman verksam i diskus och kulstötning. Ricky flyttade till Malmö i tidig ålder och slog under sin idrottskarriär en rad stora internationella och nationella rekord. Ricky Bruch avled 2011. Magnus Olsson (SD) har lämnat in en motion med förslag på att ta fram en minnesmärkning till minne av Ricky Bruch. Motionären föreslår därför att kommunfullmäktige ska besluta att uppdra åt berörda nämnder att utreda och ta fram ett förslag på minnesmärkning i Klagshamn till minne av Ricky Bruch. Motionen har remitterats till fritidsnämnden, kulturnämnden och tekniska nämnden som samtliga föreslår att motionen avslås. Stadskontoret instämmer i nämndernas yttranden att föreslå kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige att avslå motionen.
Bilagor
Lisbeth Persson-Ekström (SD) föreslår i en motion att berörda instanser och nämnder får i uppdrag att utreda möjligheterna att köpa in ett antal CRP-instrument. Halten av CRP i blodet ökar om det finns en infektion eller inflammation i kroppen. Provet kan tas som ett stick i fingret eller med en tunn nål i armen. Ibland kallas provet för snabbsänka.
Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har yttrat sig i ärendet. Bedömningen är att förslaget innebär att ta över ansvaret för en medicinteknisk produkt. Utrustningen kräver att den regelbundet kalibreras för att ge korrekta resultat och att den personal som använder utrustningen får rätt kompetens för att utföra uppgiften. Det skulle också innebära en kostnad för inköp av utrustningen. Dessutom är det Region Skåne som är ansvarig för att diagnostisera utifrån de testresultat som mätningen av CRP ger.
Förslaget är att kommunfullmäktige avslår motionen.
Bilagor
Efter kommunfullmäktiges sammanträde den 19 juni 2024 har följande avsägelser kommit in:
Valberedningen föreslår vid sitt sammanträde den 27 augusti 2024 att kommunfullmäktige väljer respektive nominerar:
Bilagor
Anmälan av inkomna skrivelser
Efter kommunfullmäktiges sammanträde den 19 juni 2024 har det till kommunfullmäktige inkommit ärende som ännu inte underställts kommunfullmäktiges prövning.
Bilagor
Inkomna interpellationer
Eventuellt besvarande av interpellationer