Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. I ärendet presenteras Årsredovisning 2023 för Malmö stad. Förslaget är att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att godkänna den och att kommunfullmäktige avsätter 77 mnkr till resultatutjämningsreserv. Förslaget är även att kommunfullmäktige beslutar att nämndernas resultat 2023 inte medför några justerade kommunbidrag eller justerade investeringsramar för 2024. 

    Bilagor

  3. Kommunstyrelsen fick i kommunfullmäktiges budget för 2023 i uppdrag att, tillsammans med grundskolenämnden, arbetsmarknads- och socialnämnden och kulturnämnden, brett utreda formerna för stadens arbete mot rasism och för mänskliga rättigheter så att det utformas på ett sätt där staden ytterligare kan kraftsamla och förbättra samordningen på området.

     

    Budgetuppdraget har samordnats med utvecklingen av uppföljningen av stadens arbete med mänskliga rättigheter i årsredovisningen för 2023. Uppföljningen resulterade i en rapport om det systematiska arbetet för mänskliga rättigheter i Malmö stad. Denna rapport utgör en bilaga till årsredovisningen. Återrapporteringen av detta budgetuppdrag tar sin utgångspunkt i de slutsatser som presenteras i rapporten. I återrapporteringen redogörs för det fortsatta arbete som syftar till att förstärka samordningen av arbetet med mänskliga rättigheter och mot rasism i staden.

    Bilagor

  4. I samband med beslut om budget 2023 beslutade kommunfullmäktige att ge kommunstyrelsen i uppdrag att, tillsammans med berörda nämnder och bolag, inventera vilka modeller för internt köp och sälj som tillämpas i Malmö stad samt utvärdera ändamålsenligheten av sådana styrmodeller för staden som helhet. I detta ärende återrapporteras genomförd inventering och utvärdering. Utvärderingen är sammanfattad i en rapport som innehåller förslag på fortsatta utredningar.

    Bilagor

  5. Förbundsfullmäktige i VA SYD beslutade den 26 mars år 2024 att översända förslag till investeringsavtal avseende MAXIMA - en regional infrastruktursatsning med ett nytt gemensamt system för en hållbar och robust avloppsrening för kommunerna Burlöv, Lomma, Lund och Malmö för godkännande i respektive kommunfullmäktige senast den 12 juni 2024.

     

    Enligt investeringsavtalet förbinder sig Burlöv, Lomma, Lund och Malmö att låna ut medel till VA SYD för genomförandet av berörda anläggningsdelar, för programgemensamma kostnader samt för osäkerheter och risker respektive anläggningsdel medför. Investeringen beräknas uppgå till 17 500 miljoner kronor varav Malmö stads finansiella åtagande uppgår till 14 537 miljoner kronor. VA SYD:s lånekostnader belastar därefter VA-kollektivet i respektive kommun.

     

    Kommunfullmäktige i respektive kommun har att godkänna investeringsavtalet i dess helhet i befintligt skick, utan tillägg eller justeringar. Tidplanen för genomförandet bedöms till tio år från förbundsfullmäktiges planerade beslut den 18 juni 2024.

     

    Stadskontoret föreslår kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige godkänna investeringsavtalet gällande genomförandet av MAXIMA.

    Bilagor

  6. Malmö stads internationella arbete ställs varje år samman i en redovisning med hjälp av underlag som respektive förvaltning har i uppdrag att rapportera. Detta sker i enlighet med Policy för Malmö stads internationella arbete som är ett kommunövergripande styrdokument antagen av kommunfullmäktige 2016 (STK-2015-1008). Syftet med redovisningen är att tydliggöra nyttan med den internationella verksamheten i staden samt att ge en överblick över förvaltningarnas arbete med internationella projekt. Stadskontoret föreslår att redovisningen läggs till handlingarna.

    Bilagor

  7. Malmö stads strategiska omvärldsprogram godkändes av kommunfullmäktige den 26 januari 2017 (STK-2015-1006). Omvärldsprogrammet har idag inte den funktion i det dagliga omvärldsarbetet som var tanken när programmet togs fram.

     

    Omvärldsarbetet bedrivs inom ramen för stadens internationella och gränsregionala och regionala samarbeten, vars samverkansformer uppdateras löpande. Staden har också en ambition att minska antalet styrdokument för den dagliga driften av verksamheten. Därför föreslår stadskontoret att programmet upphävs och att stadens omvärldsarbete och påverkansarbete i stället knyts tätare till kommunfullmäktigemålen och uppdrag i stadens budget.

    Bilagor

  8. Intern kontroll är ett av flera sätt för en organisation att säkra och utveckla verksamhetens kvalitet och att säkerställa att grunduppdraget och de kommunala målen uppnås. Att utveckla system och metoder för att förbättra den interna kontrollen är ett ständigt pågående förbättringsarbete. I ärendet görs en bedömning av utvecklingen av kommunens samlade system för intern kontroll.

    En del i arbetet med att utveckla intern kontroll är årliga kommungemensamma granskningsområden. Under 2023 har granskningar gjorts som avser röjande av sekretess, lag- och regelefterlevnad avseende kostförmåner samt fysisk tillgänglighet i lokaler.

    Resultatet av granskningen av risk för röjande av sekretess pekar bland annat på behov att ta fram grundläggande kommungemensamma utbildningar eller utbildningsmaterial om informationshantering. Det bör också genomföras en utredning av juridiska förutsättningar för utkontraktering och utlämnande av uppgifter till externa aktörer. Dessutom behöver befintligt stöd för hantering av ostrukturerad information ses över och kommuniceras.

    Granskningen av regelefterlevnad avseende kostförmåner visar att de åtgärder som vidtagits sedan motsvarande granskning 2020 medfört önskade effekter, men att fortsatt arbete bör bedrivas för göra övergripande information och rapportering mer lättillgänglig och förenklad med syfte att göra det lätt att göra rätt.

    Granskningen avseende tillgänglighet i lokaler visar att arbetet med att identifiera, åtgärda och följa upp tillgänglighetsbrister behöver bedrivas kontinuerligt och systematiskt. De tillgänglighetsbrister och utvecklingsområden som har identifierats behöver således åtgärdas och inkluderas i nämndernas och bolagens fortsatta arbete med en högre grad av systematik och kontinuitet än vad som hittills har funnits. Granskningen och dess resultat föreslås därför ligga till grund för nämndernas, bolagens och funktionsstöds- och tillgänglighetssamordnarnas fortsatta arbete samt inkluderas i det förvaltningsövergripande arbete som nyligen har påbörjats med syfte att samordna och stärka arbetet med tillgänglighet. Vidare görs bedömningen att det finns anledning att göra en uppföljande granskning om tre år.

    Bilagor

  9. Förskolenämnden har inkommit med ansökan om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av förskola på fastigheten Tage 12, Bellevues förskola, till en beräknad totalutgift om 73 mnkr. Färdigställandet bedöms till hösten 2026. Förskolan planeras för 98 platser varav 18 platser på en äventyrsavdelning. Förskolan byggs på befintlig detaljplan och ersätter tidigare förskola på samma fastighet som redan är riven.

     

    Förslaget är att kommunfullmäktige godkänner lokalanskaffningen och ger servicenämnden i uppdrag att genomföra den.

    Bilagor

  10. Förskolenämnden har inkommit med ansökan om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av förskola på fastigheten Statisten 1, Svågetorps förskola, till en beräknad totalutgift om 80 000 000 kronor. Färdigställandet bedöms till hösten 2027. Förskolan planeras för 144 platser varav 24 platser på en äventyrsavdelning. Förskolan byggs på befintlig detaljplan och ersätter tidigare förskola på samma fastighet som redan är riven på grund av problem med fukt och mögel i konstruktionen.

     

    Förslaget är att kommunfullmäktige godkänner lokalanskaffningen och ger servicenämnden i uppdrag att genomföra den.

    Bilagor

  11. Förskolenämnden har inkommit med ansökan om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av förskola på Landskamreren 5, Ardennernas förskola på Rosengård, till en beräknad totalutgift om 57 mnkr. Färdigställandet bedöms till årsskiftet 2026/2027. Förskolan planeras för 80 platser.

     

    Förskolan är en nybyggnation för att minska bristen på förskoleplatser i Rosengård på kort och lång sikt. För att förskolenämnden ska kunna avveckla lokaler som inte är ändamålsenliga behövs det fler förskoleplatser i området.

     

    Förslaget är att kommunfullmäktige godkänner lokalanskaffningen och ger servicenämnden i uppdrag att genomföra den.

    Bilagor

  12. Förskolenämnden har inkommit med ansökan om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av förskola på fastigheten Hyllie 165:61, Frejas förskola, till en beräknad totalutgift om 78 000 000 kronor. Färdigställandet bedöms till hösten 2027. Förskolan planeras för 110 platser. Förskolan ska lösa en del av den rådande platsbristen i Hyllie.

     

    Förslaget är att kommunfullmäktige godkänner lokalanskaffningen och ger servicenämnden i uppdrag att genomföra den.

    Bilagor

  13. Funktionsstödsnämnden ansöker i detta ärende om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av LSS-gruppbostad inklusive daglig verksamhet inom fastigheten Käglinge 11:3 till en beräknad totalutgift om 55,1 mnkr. Fastigheten ägs av Malmö stad. Verksamheten är till för brukare med stora stödbehov och lokalbehovet föranleds av att funktionsstödsnämnden behöver kunna tillgodose fler brukares behov av boende i stimulianpassad miljö. Byggnationsstart är planerad till 2025 och verksamhetsstart förväntas kunna ske hösten 2026.

     

    När ärendet behandlades av kommunfullmäktige i februari 2024 (KF 240201 §8) beslutades genom minoritetsåterremiss att det skulle återremitteras till funktionsstödsnämnden. Motivet för återremissen var att ärendet skulle remitteras till de organisationer som är knutna till funktionsstödsförvaltningens brukarråd för att ge dem möjlighet att lämna synpunkter. Ärendet har behandlats av funktionsnämnden (FSN 240325 §36) efter återremissen utan att ha remitterats till berörda organisationer eftersom nämnden bedömer att ärendet inte är av principiell karaktär.

     

    Förslaget är att kommunfullmäktige godkänner lokalanskaffningen och ger servicenämnden i uppdrag att genomföra den.

    Bilagor

  14. Tekniska nämnden har inkommit med ansökan om godkännande av förvärv av fastigheterna Malmö Stettin 13 och 18 till en köpeskilling om 47 mnkr för båda fastigheterna samt tillkommande stämpelskatt om 705 tkr. Förslaget är att kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta att godkänna förvärvet av fastigheterna samt uppdra åt servicenämnden att förvalta dem och upplåta dem till arbetsmarknads- och socialnämnden.

    Bilagor

  15. Funktionsstödsnämnden har inkommit med en ansökan om godkännande för lokalanskaffning avseende inhyrning av ett hjälpmedelscentrum i Malmö. Inhyrningen ska ske genom en hyresvärdsupphandling där hyresramen är satt till 10,5 mnkr om året.

     

    Hjälpmedelscentrum har i uppdrag att erbjuda funktioner för inköp, lagerhållning, distribution, teknisk service, konsultationshjälp utprovning, recirkulation, utbildning, information, IT-stöd och miljövänlig destruktion av hjälpmedel. Förfarandet med hyresvärdsupphandling innebär att kravspecifikationer, villkor och kriterier som ingår i upphandlingsunderlaget är bindande. I detta ärende lyfts förslag på de bindande kraven inför hyresvärdsupphandlingen. Kraven beskrivs i bilagorna i ärendet. Hyresavtalet tilldelas och tecknas med den hyresvärd som kan uppfylla ställda krav för lägst årlig hyra. Hyran ska dock, enligt detta förslag till beslut, vara högst 10,5 mnkr för första året.

     

    Genom att godkänna detta ärende ges direktören för funktionsstödsförvaltningen rätt att teckna hyresavtal med den anbudsgivare som tilldelas hyresavtalet efter genomförd upphandling. Avtalslängden på det avtal som upphandlas uppgår till 10 år.

     

    Förslaget är att kommunfullmäktige godkänner lokalanskaffningen.

    Bilagor

  16. Hösten 2022 beslutade kommunfullmäktige att anta ett nytt delvis omarbetat arvodesreglemente. En av förändringarna innebar en ny inplacering av gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens ordförande och 1:e och 2:e vice ordförande, presidiet, i grupp tre i arvodesreglementet. Tidigare återfanns de i grupp två och då med ett högre fast arvode. Efter förändringen har frågan lyfts om huruvida inplaceringen i grupp tre överensstämmer med den faktiska arbetsbelastningen för presidiet i gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens presidium.

     

    Gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens verksamhet har under innevarande mandatperiod blivit större. Ett antal nya program har startats och antalet elever har vuxit med cirka 2 000 vilket har medfört en större arbetsbelastning än som förväntades inför tidigare beslut om förändring av arvodesreglementet.

     

    Med anledning av ovanstående föreslår arvodeskommittén kommunfullmäktige besluta att gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens presidium flyttas från grupp tre till grupp två i arvodesreglementets bestämmelser om ersättning till fast arvoderade förtroendevalda.

    Bilagor

  17. Nima Gholam Ali Pour (SD) föreslår i en motion att kommunen ska trappa upp det alkohol-, narkotika-, drog-, tobaks- och spelförebyggande arbetet (ANDTS). Grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har yttra sig över motionen. Stadskontoret instämmer i stort i skolnämndernas yttranden att det redan sker systematisk samverkan mellan skolförvaltningarna, andra myndigheter och den idéburna sektorn.

     

    I Malmö stads budget för 2024 gavs kommunstyrelsen, tillsammans med arbetsmarknads- och socialnämnden, miljönämnden, grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden, i uppdrag att stärka och vidareutveckla Malmö stads drogförebyggande arbete med ett särskilt fokus på samordnande insatser riktade mot barn och unga (STK-2024-185).

     

    I Malmö stads budget 2023 gavs kommunstyrelsen i uppdrag att definiera och starta ett långsiktigt och strategiskt områdeslyft i Malmös socioekonomiskt svaga delar med särskilt fokus på barn och ungas uppväxtvillkor (STK-2023-137).

     

    Stadskontoret bedömer att de båda ovan nämnda budgetuppdragen har potential att effektivisera och kvalitetssäkra det lokala och förebyggande arbetet i stort samt både stärka och vidareutveckla stadens ANDTS-förebyggande arbete. Förslaget är att kommunfullmäktige anser motionen vara besvarad.

    Bilagor

  18. En motion har inkommit från Helena Grahn (M) om att undersöka möjligheten att fylla på stadens dammar med dagvatten. Motionären skriver att Pildammarna läcker efter rensning på 1980-talet och att både den och Slottsparkens damm fylls på med stora mängder dricksvatten, till en hög kostnad. Den förvaltning som ansvarar för detta, Fastighets- och gatukontoret, är på grund av detta en av de större förbrukarna av dricksvatten i Malmö. Motionen har remitterats till Tekniska nämnden som i sitt yttrande svarar att arbetsgrupper tillsatts för att utreda grundvattentillförsel, dagvattentillförsel samt läckage av Pildammarna. Utredningarna ska redovisas hösten 2024 och ett underlag med förslag till hur arbetet ska bedrivas vidare ska presenteras för tekniska nämnden. Stadskontoret föreslår därför kommunstyrelsen förorda att motionen ska anses besvarad.

    Bilagor

  19. Efter kommunfullmäktiges sammanträde den 25 april 2024 har följande avsägelser kommit in:

     

    För politiska uppdrag

    • Maria Dexborg (V), ersättare i kommunfullmäktige.
    • Maria Dexborg (V), ersättare i kulturnämnden.

     

    Valberedningen föreslår vid sitt sammanträde den 21 maj 2024 att kommunfullmäktige väljer respektive nominerar:

    • Erika Anna Timar (nominerad av (S)) till nämndeman i Malmö tingsrätt till och med den 31 december 2027, efter Hanna Henningsworth (nominerad av (S)) som entledigades från uppdraget av Malmö tingsrätt den 19 april 2024.

    Bilagor

  20.   25

    Anmälan av inkomna skrivelser

  21. Efter kommunfullmäktiges sammanträde den 25 april 2024 har det till kommunfullmäktige inkommit ärenden som ännu inte underställts kommunfullmäktiges prövning.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.