Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Upprop och ordförandens upplysning angående webbsändning av kommunfullmäktigesammanträdet
Val av justerare
Delårsrapporten är årets andra uppföljningsrapport inom den kommunövergripande budget- och uppföljningsprocessen. Rapporten innehåller en finansiell analys med bedömning av den förväntade ekonomiska utvecklingen och prognostiserat ekonomiskt utfall för året samt ett delårsbokslut per utgången av augusti månad. Rapporten innehåller även en uppföljning av verksamhetens utveckling under året och avstämning av kommunfullmäktiges mål. Delårsrapporter från nämnder, kommunala bolag och kommunalförbund utgör underlag för den kommunövergripande rapporten.
Den sammantagna bedömningen är att kommunkoncernen uppfyller kraven på god ekonomisk hushållning och har därmed förutsättningar att möta både kortsiktiga och långsiktiga utmaning-ar inom verksamhet och ekonomi.
Malmö stad bedöms ha en fortsatt god ekonomisk ställning. Delårsrapporten visar att nio av kommunfullmäktiges mål för 2025 förväntas uppnås och sex bedöms delvis uppnås. Resultat och investeringsnivåer ligger på en nivå som ger kommunen handlingsutrymme och bedömningen är att utvecklingen över tid är ekonomiskt hållbar.
Bilagor
År 2026 är det allmänna val och inför valår ser valnämnden över valdistriktens storlek och utformning. Utifrån den nu gjorda översynen föreslår valnämnden förändringar innebärande en ökning med ett nytt valdistrikt från nuvarande 214 till 215.
Ärendet om förändring av valdistrikt inför 2026 års val gick upp för beslut i kommunfullmäktige den 22 maj 2025. Kommunfullmäktige beslutade då att genom en minoritetsåterremiss återremittera ärendet till valnämnden för att bredda ärendet genom att utreda möjligheten att slå samman Malmö stads två valkretsar till en.
Valnämnden har i beslut den 15 september 2025 bedömt att nuvarande valkretsindelning med hänsyn till Malmös befolkningsmängd, den etablerade valkretsstrukturen samt det kommunproportionella systemets utjämnande effekt, fortsatt uppfyller kraven på representativitet, rättvisa och stabilitet.
Valnämnden beslutade därför att föreslå kommunstyrelsen hemställa att kommunfullmäktige fattar beslut om att behålla nuvarande valkretsindelning i Malmö kommun inför valen 2026.
Bilagor
Stadsbyggnadsnämnden har inkommit med förslag innebärande att taxan för sotning och brandskyddskontroll ska ändras vad gäller index för justering så att taxan årligen ska justeras enligt PKV (Prisindex för kommunal verksamhet) att gälla från den 1 januari 2027. Stadsbyggnadsnämndens föreslår vidare att nämnden bemyndigas av kommunfullmäktige att företa årliga återkommande indexjusteringar baserat på PKV (Prisindex för kommunal verksamhet).
Bilagor
Tekniska nämnden har översänt Vattentjänstplan för Malmö stad till stadskontoret. Målet med Malmö stads vattentjänstplan är, utöver att uppfylla lagkrav, att också vara ett samlande och orienterande planeringsdokument rörande vattentjänster samt regnvattenhantering. Vattentjänstplanen är vägledande och redovisar bedömt behov av VA-utbyggnad, beskrivning av nuläge och behov av åtgärder inom den befintliga VA-anläggningen, samt antagna strategier kopplat till dag- och skyfallshantering. Planens tidsperspektiv är tolv år, men vissa åtgärder har en längre genomförandetid. Stadskontoret föreslår, i enlighet med lagen om allmänna vattentjänster, att Vattentjänstplan för Malmö stad antas av kommunfullmäktige samt att upphäva två tidigare beslutade dokument.
Bilagor
Lokalanskaffning genom investering i nybyggnation av simanläggning på Heleneholm, fastigheten Värmepannan 8
Fritidsnämnden ansöker i detta ärende godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av simanläggning inom fastigheten Värmepannan 8 till en beräknad totalutgift om 556 mnkr. Simanläggningen är utformad för att innehålla en 50 meters bassäng för träning och tävling med läktarkapacitet samt tre mindre bassänger anpassade för simundervisning. I ärendet ansöker fritidsnämnden om utökat kommunbidrag för att kunna hantera lokal- och personalkostnader för den nya simanläggningen. Simanläggningen beräknas kunna tas i bruk under hösten 2028.
Bilagor
Tillväxtkommissionen för ett inkluderande och hållbart Malmö – förutsättningarna för försöksverksamhet i Malmö för arbetsmarknadsreformer
Kommunstyrelsen beslutade i oktober 2020 att inrätta en tillväxtkommission för ett inkluderande och hållbart Malmö. Utifrån kommissionens slutrapport uppmanade kommunfullmäktige i juni 2024 arbetsmarknads- och socialnämnden att, tillsammans med berörda nämnder, utreda förutsättningarna för försöksverksamhet i Malmö för arbetsmarknadsreformer.
Arbetsmarknads- och socialförvaltningen har nu utrett frågan i samarbete med stadskontoret. Bedömningen är att det i nuläget inte finns några öppningar för försöksverksamhet i Malmö för arbetsmarknadsreformer som kräver undantag från befintlig lagstiftning. Inom ramen för gällande regelverk på arbetsmarknadsområdet finns det dock möjligheter för staden att prova nya arbetssätt. Detta kan exempelvis göras genom projekt eller genom utveckling inom ordinarie verksamhet, internt inom staden eller tillsammans med andra parter.
Arbetsmarknads- och socialnämnden beslutade 28 augusti 2025 att godkänna utredningen av förutsättningarna för försöksverksamhet i Malmö för arbetsmarknadsreformer enligt förvaltningens förslag. I ärendet inkom (M) och (SD) med särskilda yttranden.
Bilagor
Rapport om gynnande beslut enligt 4 kap 1§ SoL och 9§ LSS som inte verkställts inom tre månader 2025; kvartal 2
Samtliga socialnämnder ska en gång i kvartalet lämna statistikrapport till kommunfullmäktige om ej verkställda beslut. Rapporten ska redovisa hur många gynnande beslut, som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlag (2001:453), SoL och enligt 9 § lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Rapporten ska även redovisa beslut som inte verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten har avbrutits.
Denna rapportering avser kvartal 2, 1 april – 30 juni 2025.
Samtliga tre socialnämnder i Malmö stad rapporterar gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader från dagen för beslut. Jämfört med föregående kvartal har antalet rapporterade ej verkställda beslut enligt 4 kap. 1 § SoL ökat från 99 till 138 beslut. Antalet rapporterade ej verkställda beslut enligt 9 § LSS har ökat från 88 till 97 beslut.
Bilagor
Motion Jacqueline Maly (SD), Lisbeth Persson Ekström (SD) och Magnus Olsson (SD) om fysisk aktivitet på recept för barn och ungdomar i elevhälsovården
Jaqueline Maly (SD), Lisbeth Persson Ekström (SD) och Magnus Olsson (SD) har inkommit med en motion om att öka förskrivningen av fysisk aktivitet på recept (FaR) riktat till barn och ungdomar inom elevhälsovården. Motionärerna lyfter att fysisk aktivitet på recept är en evidensbaserad metod för att stödja individer till att öka sin fysiska aktivitet och kan användas både i sjukdomsförebyggande och behandlande syfte. Motionärerna föreslår att FaR kan användas för minska barns stillasittande, öka barns vardagsaktivitet och för att barn ska komma i gång med någon form av fysisk träning.
Motionärerna föreslår att berörda nämnder får i uppdrag att utbilda de skolsköterskor som inte innehar kompetensen i metoden fysisk aktivitet på recept inom Malmö stads skolor samt att berörda nämnder genomför informationsinsatser till skolsköterskorna om att använda metoden FaR inom elevhälsans verksamhet.
Motionen har remitterats till grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden. Stadskontoret instämmer med nämnderna att det i dagsläget redan finns en grundläggande kunskap om förskrivningen av FaR hos legitimerade sjuksköterskor.
Bilagor
Motion Michael Hård af Segerstad (SD) om kameraövervakning på förskolor för att förhindra sexuella övergrepp mot barn
Den 12 december 2024 inkom Michael Hård af Segerstad (SD) med en motion där motionären föreslår att kommunfullmäktige beslutar att utreda möjligheten att kameraövervaka förskolor i Malmö i syfte att förhindra sexuella övergrepp mot barn.
Motionen har skickats för internremiss till förskolenämnden som föreslår att kommunfullmäktige avslår motionen.
Bilagor
Helena Nanne (M) och Farishta Sulaiman (M) har inkommit med en motion avseende införandet av avhopparprogram för barn i kriminalitet. Motionärerna framhåller att det i Malmö sker en alarmerande utveckling gällande barn som dras in i tung kriminalitet. Vidare framför motionärerna att de insatser som finns inom socialtjänsten främst handlar om tidiga insatser för tidiga problem. Med utgångspunkt i ovanstående föreslår motionärerna att kommunfullmäktige beslutar att ge arbetsmarknads- och socialnämnden i uppdrag att utforma och införa ett avhopparprogram för barn i kriminalitet.
Stadskontoret instämmer i arbetsmarknads- och socialnämndens bedömning att de verksamheter, insatser och samverkansstrukturer som redan finns inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen, och som bedrivs med stöd av gällande lagstiftning, i nuläget tillgodoser målgruppens behov av ändamålsenliga arbetsformer. Sammantaget är det redan ett väl prioriterat område inom ramen för stadens samlade trygghetsarbete. Mot denna bakgrund bedömer stadskontoret att syftet med motionen redan bemöts i det pågående arbetet.
Bilagor
Anfal Mahdi (V) inkom den 4 mars 2025 med en motion om att uppdra åt tekniska nämnden
att införa laddstationer för cykelbatterier i Malmö stads offentliga rum.
Motionen har remitterats till tekniska nämnden som konstaterar att en kommun enligt svensk lag varken kan sälja eller ge bort el. Hanteringen av el för batteriladdning kan således inte skötas av stadens förvaltningar. Nämnden lyfter också Parkering Malmös pågående test av laddskåp för elcykelbatterier vars resultat bör inväntas innan beslut tas kring frågan. Tekniska nämnden bedömer utifrån denna information motionen besvarad.
Bilagor
Valförslag och avsägelser
Anmälan av inkomna skrivelser
Efter kommunfullmäktiges sammanträde den 2 oktober 2025 har det till kommunfullmäktige inkommit ärenden som ännu inte underställts kommunfullmäktiges prövning.
Bilagor
Inkomna interpellationer