Val av justerare
Beslut från Länsstyrelsen Skåne om nya ledamöter och ersättare i kommunfullmäktige 2024
Bilagor
Bilagor
Delårsrapporten är årets andra uppföljningsrapport inom den kommunövergripande budget- och uppföljningsprocessen. Rapporten innehåller en finansiell analys med bedömning av den förväntade ekonomiska utvecklingen och prognostiserat ekonomiskt utfall för året samt ett delårsbokslut per utgången av augusti månad. Rapporten innehåller även en uppföljning av verksamhetens utveckling under året och avstämning av kommunfullmäktiges mål. Delårsrapporter från nämnder, kommunala bolag och kommunalförbund utgör underlag för den kommunövergripande rapporten.
Den sammantagna bedömningen är att Malmö stad har en fortsatt stark ekonomisk ställning. Den ekonomiska hushållningen är god och ger förutsättningar att möta framtida utmaningar för verksamhet och ekonomi. Vidare är den samlade bedömningen att sex av kommunfullmäktigemålen förväntas uppnås för år 2024, och att nio av målen förväntas delvis uppnås. Även det finansiella målet förväntas uppnås eftersom alla indikatorer ligger inom målvärdena.
Kommunfullmäktige föreslås godkänna delårsrapport 2024 för Malmö stad, besluta om justeringar i servicenämndens och tekniska nämndens ramar samt besluta att servicenämnden redovisar ett överskott i 2024 års bokslut med 3,6 mnkr motsvarande realisationsvinsten som uppstod vid försäljning av föreningslokal i kvarteret Lärkan.
Bilagor
Lokalanskaffning genom investering i nybyggnation av ny Malmö stadion inom fastigheten Innerstaden 9:173, fritidsnämnden
Fritidsnämnden ansöker i detta ärende om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av ny Malmö stadion på Stadionområdet inom fastigheten Innerstaden 9:173 till en beräknad totalutgift om 633 mnkr. Syftet med anskaffningen är att bygga en ny tävlingsanläggning för friidrott och fotboll som kan ersätta befintliga Malmö stadion. I ärendet ansöker fritidsnämnden även om utökat kommunbidrag för att kunna hantera de ökande driftkostnaderna som den nya anläggningen medför.
Bilagor
Lokalanskaffning genom inhyrning av driftlokaler i stadionområdets södra P-hus, inom fastigheten Innerstaden 9:173, fritidsnämnden
Fritidsnämnden har inkommit med en ansökan om godkännande av lokalanskaffning avseende inhyrning av driftlokaler i Stadionområdets södra parkeringshus inom fastigheten Innerstaden 9:173 till en beräknad totalhyra över inhyrningsperioden om cirka 91 mnkr. Syftet med inhyrningen är att ersätta de driftlokaler som idag finns i Malmö stadion som planeras att rivas. I ärendet ansöker fritidsnämnden även om utökat kommunbidrag för att kunna hantera de ökande driftkostnaderna som de nya lokalerna medför.
Bilagor
Lokalanskaffning genom investering i nybyggnation av hybridgräsplan på Rosengård Södra IP inom fastigheten Rosengård 131:25, fritidsnämnden
Fritidsnämnden ansöker i detta ärende om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av hybridgräsplan på Rosengårds södra idrottsplats inom fastigheten Rosengård 131:25 till en beräknad totalutgift om 33,8 mnkr. Syftet med anskaffningen är att tillgodose stadens behov av fotbollsplaner godkända för spel i förbunds- och elitserier i fotboll samt utveckla idrottsplatsen med koppling till utvecklingsarbetet inom Rosengård och Amiralsstaden. Fritidsnämnden ansöker i detta ärende även om utökat kommunbidrag om 2 mnkr för att hantera de utökade driftkostnaderna som investeringen medför.
Bilagor
Uppdrag till Malmö stadsteater AB att arbeta med barn- och ungdomskultur genom verksamheten Malmö Stadsteater Rosengård
Föreningen Drömmarnas hus har funnits sedan 1990 och bedrivit verksamhet i Rosengård, främst riktat till barn och unga i området. Verksamheten utgår från Herrgården på Frölichs väg. Barn- och ungdomskultur är en viktig hörnsten för Drömmarnas hus. Från kommunstyrelsen har utgått ett verksamhetsbidrag om 4 000 000 kronor per år, medan kulturnämnden har lämnat ett hyresbidrag om 900 000 kronor.
När grundarna, som drivit och utvecklat verksamheten sedan starten, bestämt sig för att dra sig tillbaka och inte funnit andra ideella krafter beredda att ta över verksamheten under givna ekonomiska förutsättningar, har de vänt sig till Malmö stad och i dialog med Malmö stadsteater funnit en lösning för verksamhetens fortlevnad. En lösning som också är helt i linje med Malmö stadsteaters önskan om att utveckla en filial.
I dialogen med Malmö stadsteater har framkommit att det finns många likheter när det gäller mål och innehåll. Stadsteatern önskar därför ta över Drömmarnas hus, både lokalerna och resurserna och hela kontaktnätet samt kärnan i det varumärke som har byggts under årens lopp och driva verksamheten vidare under namnet Malmö Stadsteater Rosengård. För att bedriva verksamheten menar Malmö Stadsteater AB att bolaget behöver ett ekonomiskt tillskott motsvarande det bidrag från kommunstyrelsen som hittills beviljats föreningen Drömmarnas hus samt täckning för hyresavtalet motsvarande det bidrag från kulturnämnden som hittills beviljats föreningen.
Stadskontoret delar stadsteaters bedömning om värdet i att en verksamhet med utgångspunkt i det arbete Drömmarnas Hus har bedrivit sedan lång tid tillbaka får leva vidare. Malmö Stadsteater AB bedöms vara en lämplig huvudman för den framtida verksamheten med inriktning enligt vad som föreslås i ärendet. Enligt stadskontorets mening är det rimligt att Malmö stad avsätter medel för verksamheten i nivå med vad Föreningen Drömmarnas hus har fått.
Bilagor
Planprogrammet syftar till att möta Region Skånes behov av nya vårdbyggnader inom Södra Sjukhusområdet och att utveckla området med nya bostäder, rörelsestråk och en central parkmiljö. Omvandlingen innebär flytt av förskolor och omfattande investeringar.
Förslagen är att godkänna inriktningen i planprogrammet för omvandlingen av västra Flensburg och att ge berörda nämnder i uppdrag att genomföra omvandlingen i enlighet med planprogrammets intentioner.
Bilagor
Hemställan från MKB Fastighets AB om fastställande av ny mall till bolagsordning för MKB Fastighets AB:s dotterbolag samt ändring av bolagsordningen för MKB Net AB
KB Fastighets AB har inkommit med en hemställan om fastställande av ny mall till bolagsordning för vissa av MKB Fastighets AB:s dotterbolag.
Bilagor
Hamnordning - ändring av lokala ordnings- och säkerhetsföreskrifter för Malmö hamn inklusive Limhamns norra hamn
Kommunfullmäktige föreslås godkänna förslag till revidering av lokala ordnings- och säkerhetsföreskrifter för Malmö hamn inklusive Limhamns norra hamn med ikraftträdande den 1 januari 2025.
Bilagor
Miljönämnden har ingett förslag om ändring av nämndens Taxa för tillsyn över avfallshantering i fritidsbåtshamnar. Ändringen avser enbart en justering av överklagandehänvisningen (8 § i taxan).
Bilagor
Kommunalförbundet VA SYD har inkommit med hemställan om kommunfullmäktiges godkännande av förslag till nya taxeföreskrifter för VA SYD:s allmänna vatten- och avloppsanläggning i Malmö kommun. Föreskrifterna föreslås träda i kraft den 1 januari 2025. Förslaget till ny taxekonstruktion innehåller en föreskrift om att kommunfullmäktige beslutar att delegera rätten att utifrån taxeföreskrifterna fastställa avgifternas belopp till VA SYD.
Föreskrifterna innebär en gemensam taxekonstruktion med samma nyttofördelning och avgiftsstruktur för samtliga medlemskommuner. Syftet är att effektivisera arbetet i kommunalförbundet och uppnå en rättvist och skäligt fördelad avgift med hänsyn till kostnaderna för respektive vattentjänst.
Den nya taxekonstruktionen innebär bland annat införandet av ny industriavgift samt införande av en dagvattenavgift för allmän platsmarkhållare.
Inom Malmö stad pågår även arbete med framtagandet av ett nytt markavtal mellan Malmö stad och VA SYD som innebär att den nya dagvattenavgiften för allmän platsmarkhållare, inte förväntas medföra några större ekonomiska konsekvenser för Malmö stad.
Bilagor
Malmö stad tar ut en avgift för stadigvarande förändringar i serveringstillstånd. I syfte att se till att avgifter som tas ut är proportionerliga i förhållande till de kostnader som de medför för kommunen föreslås kommunfullmäktige införa en ny avgift för mindre förändringar eller administrativa åtgärder i befintligt serveringstillstånd enligt alkohollagen (2010:1622). Den nya bestämmelsen om avgift föreslås träda i kraft den 1 januari 2025.
Bilagor
Rapport om gynnande beslut enligt 4 kap 1§ SoL och 9§ LSS som inte verkställts inom tre månader 2024
Samtliga socialnämnder ska en gång i kvartalet lämna statistikrapport till kommunfullmäktige. Rapporten ska redovisa hur många gynnande beslut, enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlag (2001:453) och enligt 9 § lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet. Rapporten ska också redovisa beslut som inte verkställts på nytt inom tre månader från den dag då verkställigheten har avbrutits. Rapporteringen i detta ärende avser kvartal 2, 1 april – 30 juni 2024.
Samtliga tre socialnämnder i Malmö stad rapporterar gynnande beslut som inte verkställts inom tre månader från dagen för beslut. Jämfört med föregående kvartal har antalet rapporterade beslut enligt 4 kap. 1 § SoL minskat från 99 till 97 beslut. Antalet rapporterade beslut enligt 9 § LSS har ökat från 98 till 104 beslut.
Bilagor
Principer och modeller för tilldelning av budgetram från kommunfullmäktige till funktionsstödsnämnden
Kommunfullmäktige behandlade 2023-09-28 §178 rapporten Genomlysning av funktionsstödsnämndens ekonomi. Då beslutades att ge kommunstyrelsen i uppdrag att utreda principer och modeller för tilldelning av budgetram från kommunfullmäktige till funktionsstödsnämnden. Den rapport som biläggs ärendet innehåller förslag till justeringar i enlighet med uppdraget. Funktionsstödsnämnden har lämnat synpunkter på förslagen i rapporten. Stadskontoret föreslår en tilldelning av budgetram till funktionsstödsnämnden i tre delar. Ett äskande för utbyggnad av LSS-boenden även fortsättningsvis, men med avdrag för avveckling av LSS-boenden/boendeplatser. En volymjusterad demografieffekt för insatserna daglig verksamhet, korttidsvistelse och -tillsyn, särskilt boende samt boendestöd. En demografieffekt på samma sätt som idag för övriga insatser samt nämnds- och förvaltningsövergripande verksamhet.
Bilagor
En motion har inkommit från Vänsterpartiet om att kommunfullmäktige ska besluta att Malmö stad tills vidare inte ska köpa in några israeliska varor.
Att införa köpstopp av israeliska varor är komplext och omfattande. Stadskontoret har identifierat legala hinder, praktiska och ekonomiska konsekvenser samt finansiella och rättsliga risker med att införa köpstopp av israeliska varor.
Enligt praxis får en kommun inte ägna sig åt rent statliga angelägenheter såsom försvars- eller utrikespolitik. Om Malmö stad själva skulle besluta om ett köpstopp av israeliska varor skulle det innebära att Malmö stad handhar en icke-kommunal angelägenhet och att den kommunala kompetensen överskrids. För det fall det skulle beslutas om sanktioner på EU-nivå eller på nationell nivå behöver Malmö stad följa dessa.
Det finns även risk – beroende på vilka varor som identifieras
– att Malmö stad hamnar i en situation där lagstadgad verksamhet störs och i värsta fall inte alls kan bedrivas.
Bilagor
Motion Kay Wictorin (C) och Albin Schyllert (M) om bättre förutsättningar att följa upp och förbättra kvaliteten i hemtjänsten
Kay Wiktorin (C) och Albin Schyllert (M) föreslår i en motion för kommunfullmäktige att hälsa-, vård- och omsorgsnämnden ska uppdras att införskaffa det analys- och rapportverktyg som är kopplat till ”Hemtjänstindex”.
Hemtjänstindex har utvecklats på initiativ av organisationen SPF seniorerna (Sveriges pensionärsförbund seniorerna) med finansiellt stöd av Allmänna Arvsfonden. Hemtjänstindex indikerar kommunernas kvalitet inom hemtjänst. Genom nyckeltal rankas Sveriges kommuner i ett index. Mot en avgift tar Hemtjänstindex fram en fördjupad kommunrapport till stöd för kvalitetsarbete utifrån en bild av styrkor och förbättringsområden i kommunernas hemtjänst.
Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden har lämnat yttrande. De skriver att analys- och rapportverktyget kopplat till Hemtjänstindex inte kommer ge nämnden bättre förutsättningar att följa upp och förbättra kvaliteten i hemtjänsten. Data som indexet bygger på har i många fall rapporteras in av hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen till andra myndigheter.
Bilagor
Motion Anfal Mahdi (V) om kommunövergripande samordnare i arbetet mot antimuslimsk rasism/islamofobi
Anfal Mahdi (V) har inkommit med en motion gällande kommunövergripande samordnare i arbetet mot antimuslimsk rasism/islamofobi. Motionärerna framför att antimuslimsk rasism/islamofobi är ett stort samhällsproblem som ökat de senaste åren och anser att Malmö stads utarbetade strategiska utvecklingsplan för arbetet mot diskriminering är bra men samtidigt generell. Att den innehåller få förslag på konkreta åtgärder för att uppfylla samhälls-, verksamhets- och arbetsgivarperspektivet. Motionärerna föreslår att kommunstyrelsen får i uppdrag att inrätta en kommunövergripande samordnare i arbetet mot antimuslimsk rasism/islamofobi samt att verksamheten i arbetet mot antimuslimsk rasism/islamofobi utvärderas senast våren 2026.
I ärendets beredning har grundskolenämnden, hälsa-, vård och omsorgsnämnden, kulturnämnden och servicenämnden getts möjlighet att yttra sig.
Bilagor
Motion Malin Ahlström (M) om kunskapslyft i elevhälsan kring endometrios och andra kvinnosjukdomar
Malin Ahlström (M) föreslår i en motion att grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden stärker kompetensen hos elevhälsan kring endometrios och andra kvinnosjukdomar.
Grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden har yttrat sig i ärendet. Nämnderna rapporterar att elevhälsa har regelbundna nätverksmöten och fortbildningar där bland annat ämnet endometrios har varit återkommande.
Bilagor
Anmälan av inkomna skrivelser
Efter kommunfullmäktiges sammanträde den 26 september 2024 har det till kommunfullmäktige inkommit ärenden som ännu inte underställts kommunfullmäktiges prövning.
Bilagor
Inkomna interpellationer
Eventuellt besvarande av interpellationer