Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2. Tekniska nämnden avser att avyttra fastigheterna Lockarp 27:19 och 27:20 samt delar av Lockarp 27:15 och 31:1 till Region Skåne via Regionfastigheter. Regionfastigheter avser att bygga en bussdepå på fastigheterna vilken ska hyras ut till Skånetrafiken. Tekniska nämnden har nu anhållit om att kommunfullmäktige godkänner i ärendet upprättat köpeavtal avseende fastigheterna Lockarp 27:19 och 27:20 samt delar av Lockarp 27:15 och 31:1.

    Bilagor

  3. Sydskånes Avfallsaktiebolag, SYSAV har den 20 juni 2024 tillskrivit ägarkommunerna med en hemställan om aktieägarnas ställningstagande om att uppföra en koldioxidinfångningsanläggning med en fungerande värdekedja (Carbon Capture, Utilization and Storage, CCUS). Förutsättningar för att SYSAV ska investera i CCUS i enlighet med styrelsens inriktningsbeslut är att det finns en lönsamhetskalkyl med positivt nuvärde genom säkrade intäkter samt att investeringen inte överstiger budgetramen 3,2 miljarder kronor med mer än plus 5 procent i 2023 års penningvärde.

    Bilagor

  4. Länsstyrelsen Skåne beslutade den 6 september 2022 att överlåta tillsynen enligt 9 kapitlet miljöbalken avseende Sjölunda och Klagshamns avloppsreningsverk till miljönämnden i Malmö stad. För de båda avloppsreningsverken sker det också återkommande tillsyn enligt 10 kapitlet miljöbalken (Verksamheter som orsakar miljöskador). Denna tillsyn utförs idag av Länsstyrelsen Skåne. Både miljöförvaltningen och Länsstyrelsen Skåne anser att det delade ansvaret gör tillsynen mindre effektiv och att det är en fördel om även tillsyn enligt 10 kap miljöbalken överförs till miljönämnden.

    För att tillsynen ska kunna överlåtas behöver Länsstyrelsen Skåne fatta ett beslut om överlåtelsen. Malmö stad behöver innan dess göra en hemställan om överlåtelsen och i samband med detta visa att miljönämnden uppfyller de krav som finns för att kunna bedriva den operativa tillsynen.

    Bilagor

  5. Tekniska nämnden har i uppdrag att främja att parkering i första hand sker på kvartersmark, men i dagsläget är det dyrare att parkera där än på allmän platsmark. Ledig kapacitet finns i parkeringsanläggningar. Nivåer och villkor behöver därför justeras. Tekniska nämnden har hemställt om att kommunfullmäktige beslutar om en ändrad taxestruktur och införandet av en handläggningsavgift avseende boendeparkeringstillstånd samt en justering av högsta gällande timtaxa för parkering på allmän platsmark.

    Bilagor

  6. I samband med beslut om budget 2023 beslutade kommunfullmäktige att ge kommunstyrelsen i uppdrag att, tillsammans med berörda nämnder och bolag, inventera vilka modeller för internt köp och sälj som tillämpas i Malmö stad samt utvärdera ändamålsenligheten av sådana styrmodeller för staden som helhet.

    I ärende STK-2023-140 återrapporterades genomförd inventering och utvärdering. Kommunfullmäktige beslutade den 23 maj att uppdra åt kommunstyrelsen att, utifrån redovisningen av budgetuppdraget, återkomma med förslag på riktlinjer för intern prissättning.

    Kommunstyrelsens arbetsutskott skickade de av stadskontoret föreslagna riktlinjerna för intern prissättning på remiss. Av förslaget till riktlinjer framgår att självkostnad gäller som huvudprincip för samtliga interna köp-säljrelationer mellan stadens nämnder. Av riktlinjerna framgår övergripande instruktioner för hur interna priser bör sättas, följas upp och utvärderas. Det framgår även krav på transparens och skriftlig dokumentation.

    I detta ärende har remissvaren sammanställts och riktlinjerna för intern prissättning justerats.

    Bilagor

  7. Den policy som föreslås här avser att fastställa ansvarsfördelning, reglera risktagande samt rutiner för rapportering avseende elhandel. Behovet av en policy grundar sig i att det kommer att genomföras förändringar i stadens elhandelsavtal till följd av ändrade förutsättningar på elmarknaden. Riskhanteringen blir en mer central fråga i nästa elhandelsavtal och därför finns ett behov av att staden antar en policy för elhandel inför genomförandet av upphandlingen.

    Bilagor

  8. Enligt kommunallagen får kommuner ge ekonomiskt bidrag och annat stöd till politiska partier för att stärka deras ställning i den kommunala demokratin (partistöd). Enligt Malmö stads regler ska mottagare av partistöd årligen lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för det ändamål som anges i kommunallagen. Till redovisningen ska fogas ett granskningsintyg. Samtliga partier i kommunfullmäktige som mottagit partistöd avseende år 2023 har inkommit med en redovisning och granskningsrapport inom föreskriven tid. Hur storleken på partistödet beräknas bestäms av Malmö stads regler för kommunalt partistöd.

    Bilagor

  9. Räddningstjänsten Syd redovisar för perioden januari-augusti 2024 intäkter om 279 mnkr och ett resultat efter finansiella poster om +7 mnkr med ett negativt balanskravsresultat om -3 mnkr. För år 2024 som helhet prognostiseras ett underskott om 3 mnkr med ett negativt balanskravsresultat om 13 mnkr att jämföra mot årets budgeterade balanskravsresultat på ett underskott om 16 mnkr. Balanskravsresultatet för såväl perioden som för helårsprognosen är negativa. Detta

    innebär att förbundet inte lever upp till balanskravet. Räddningstjänsten Syds egna kapital vid årsskiftet beräknas fortsatt vara positivt. Förbundets övriga mål för god ekonomisk hushållning bedöms i stort kunna infrias.

    Bilagor

  10. Marek Lakatos (V) har inkommit med en motion om utsatta områden i Malmö. Motionären föreslår att kommunfullmäktige ger arbetsmarknads- och socialnämnden samt fritidsnämnden i uppdrag att utreda möjligheten att införa bemanning i riskområde och särskilt utsatta områden alla dagar i veckan inklusive kvällar och helger med särskilt fokus på idrott och hälsa. Dessutom föreslås att idrottshallar och andra lokaler där barn och unga vistas samt utemiljöer, bemannas med personal med kompetens inom fritid och/eller socialt arbete.

     

    I ärendets beredning har arbetsmarknads- och socialnämnden och fritidsnämnden getts möjlighet att yttra sig. De redogör för sitt redan pågående arbete med att bland annat skapa trygghet genom uppsökande och förebyggande arbete för att förhindra att ungdomar hamnar i kriminalitet. Fritidsnämnden anser att motionärens förslag är en del av stadens kommande arbete med hållbar lokal utveckling samt att andemeningen i förslaget framöver bör beaktas och utredas vidare inom ramen för detta. Stadskontoret bedömer att nämndernas redan idag pågående arbete för att ge barn och unga goda uppväxtvillkor är i linje med motionens ambitioner. Liksom intentionerna med arbetet kring lokal utveckling och det pågående arbetet med kraftsamlande insatser.

    Bilagor

  11. Anton Sauer har motionerat om att kommunstyrelsen ska få i uppdrag att utreda möjligheten att fördjupa relationen med Taiwan genom ett tydligt tematiskt partnerskapsprojekt eller vänortsavtal. Kommunfullmäktige har antagit en reviderad policy för internationellt samarbete som innebär att staden sedan en tid tillbaka avvecklar vänskapsorter och liknanden samarbeten och inte bör teckna nya vänortsavtal. Mot bakgrund av att befintliga vänortssamarbeten inte är så aktiva och att stadens samarbeten stad-till-stad främst sker genom medlemskap i multilaterala nätverk samt att enligt Malmö stads reviderade policy för internationella samarbeten ska nya samarbeten vara tidsbegränsade och kopplade till strategiska utvecklingsområden bedömer stadskontoret att det inte är relevant att utreda ett samarbete med Taiwan och föreslår därför att motionen avslås.

    Bilagor

  12. Kommunfullmäktige har att ta ställning till en motion från Anders Olin (SD) där motionären föreslår att kommunstyrelsen ska få i uppdrag att utreda förutsättningarna för att införa en modell för unga att kunna arbeta i kommunala verksamheter i syfte att skapa ett intresse för yrkeskategorier där staden har svårt att rekrytera samt att identifiera vilka kategorier som skulle vara lämpliga för denna modell. Synpunkter på motionens förslag har inhämtats från arbetsmarknads- och socialnämnden, fritidsnämnden, funktionsstödsnämnden, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden samt hälsa-, vård- och omsorgsnämnden.

    Bilagor

  13. Anfal Mahdi (V) föreslår i en motion att Malmö stad årligen ska erkänna och uppmärksamma den 15 mars, FN:s internationella dag för bekämpandet av islamofobi. Kulturnämnden har yttrat sig i ärendet. Av yttrandet framkommer att nämnden sedan flera år har bedrivit verksamhet med särskilt fokus mot islamofobi och afrofobi, bland annat genom att årligen uppmärksamma den 15 mars i form av publika evenemang. Stadskontoret konstaterar att det redan finns ett antal satsningar i staden i syfte att motverka islamofobi, bland annat genom uppmärksammandet av den internationella dagen för att bekämpa islamofobi den 15 mars.

    Bilagor

  14.   21

    Valförslag och avsägelser

  15.   22

    Anmälan av inkomna skrivelser

  16. Efter kommunfullmäktiges sammanträde den 20-21 november 2024 har det till kommunfullmäktige inkommit ärenden som ännu inte underställts kommunfullmäktiges prövning.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.