Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare

  2.   2

    Beslut från Länsstyrelsen Skåne om nya ledamöter och ersättare i kommunfullmäktige 2025

  3. Ekonomisk prognos är årets första uppföljningsrapport. Den innehåller en prognos för Malmö stad vad gäller drift och investeringar samt hur detta påverkar kommunens ekonomiska ställning. I rapporten redogörs också för nämndernas prognostiserade avvikelser i förhållande till kommunbidraget samt bolagens och kommunalförbundens prognoser och budgetavvikelser. Dessutom ingår ett bokslut för perioden januari-april för Malmö stad (ej sammanställda räkenskaper).

    Det prognostiserade resultatet för kommunen 2025 uppgår totalt till +548 mnkr. Resultatet efter balanskravsjustering uppgår enligt prognos till +514 mnkr vilket visar att kommunen förväntas uppfylla kravet på ekonomisk balans. Bolag och kommunalförbund visar överlag ett stabilt ekonomiskt utfall där de flesta bolag och kommunalförbund prognostiserar ett resultat i nivå med eller bättre än budget för helåret 2025. ?

    Bilagor

  4. Fritidsnämnden har i ärende begärt om godkännande att Malmö stad ska stå värd för del av EM i fotboll för damer 2029. Det är Svenska Fotbollförbundet och Dansk Boldspil Union som har gjort en intresseanmälan till UEFA om att få samarrangera eventet. Fritidsnämnden har nu återkommit med underlag för ställningstagande.

    Bilagor

  5. Varje år sammanställer stadskontoret Malmö stads internationella arbete baserat på underlag som tillhandahålls från nämnderna. Redovisningen sammanställs enligt Policy för internationellt arbete som är ett kommunövergripande styrdokument antagen av kommunfullmäktige (STK-2024-820).  Syftet med redovisningen är att tydliggöra nyttan och ge en överblick av det internationella arbetet i staden. Inledningsvis refererar ärendet till nämnder då det är nämnden som ansvarar för förvaltningens operationella internationella arbete.

    Bilagor

  6. I Malmö stads budget 2024 gavs kommunstyrelsen i uppdrag att, tillsammans med berörda nämnder, identifiera och föreslå vilka förändringar på energimarknaden som krävs för att de som bor och verkar i Malmö ska få rimliga och förutsägbara elpriser.

    Kommunstyrelsens arbetsutskott remitterade i januari 2025 slutrapporten ”Elmarknadsdesign och elpris – en utredning om rimliga och förutsägbara elpriser i Malmö” till tekniska nämnden, miljönämnden och servicenämnden. Inkomna synpunkter finns sammanfattat i en till ärendet tillhörande remissammanställning.

     

    Bilagor

  7. Kommunstyrelsen ska ha löpande uppsikt över kommunal verksamhet som bedrivs i kommunala aktiebolag. Utöver detta har kommunstyrelsen en så kallad förstärkt uppsiktsplikt över de kommunala aktiebolagen. Den förstärkta uppsiktsplikten innebär att kommunstyrelsen i årliga beslut för varje bolag ska pröva om den verksamhet som bolaget bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna.

    Om kommunstyrelsen bedömer att verksamheten inte har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna, ska kommunstyrelsen till kommunfullmäktige lämna förslag om nödvändiga åtgärder.

    Bilagor

  8. Kommunalförbundet Räddningstjänsten Syd har upprättat årsredovisning för 2024. För 2024 redovisar förbundet ett negativt resultat om 5 753 tkr och ett negativt balanskravsresultat om 17 608 tkr.

    Bilagor

  9. Tekniska nämnden har fattat beslut om att godkänna revideringsförslaget av nu gällande Renhållningsordning 2021–2030 (Kretsloppsplanen och Föreskrifter för avfallshantering), samt att överlämna revideringsförslaget till kommunfullmäktige för antagande. Översyn av dokumenten ska enligt lag ske vart fjärde år. Förslaget har justerats utifrån lag- och regelförändringar, mål, uppföljningsmetoder, ansvar och åtgärder. I förslaget har Avfallsplan ersatts av en Kretsloppsplan.

    Bilagor

  10. Tekniska nämnden har inkommit med ansökan om objektsgodkännande för projekt 5328, Stadion. Projektet avser utbyggnad och iordningställande av kvartersmark samt färdigställande av allmän platsmark inom detaljplan 5833. Projektet omfattar även ombyggnad av del av John Ericssons väg samt ombyggnad av gångbana vid Östra Stadionparken till gång- och cykelväg. Projektet är en del i utvecklingen av Stadionområdet.

    Bilagor

  11. Fritidsnämnden samt gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden ansöker i detta ärende om godkännande av lokalanskaffning avseende nybyggnation av multisportbyggnad med idrottslokaler, kontor och gymnasieskola inom fastigheten Innerstaden 9:173 på Stadionområdet till en beräknad totalutgift om 1 020 mnkr. Multisportbyggnaden är utformad för att innehålla en fullstor inomhusfotbollsplan med läktarkapacitet som kan ställas om för andra evenemang, baskethall, gymnasieskola med idrottsinriktning och anpassad gymnasieskola, tillagningskök, kontorslokaler för fritidsförvaltningen och externa hyresgäster, reception, skyddsrum och café. I ärendet ansöker fritidsnämnden om utökat kommunbidrag för att kunna hantera driftkostnaderna som den nya anläggningen och utvecklingen av Stadionområdet medför.  

    Bilagor

  12. Kaj Wiktorin (C) föreslår i en motion att äldrefrågorna stärks. Motionären föreslår att kommunfullmäktige beslutar följande förslag. 1: Att uppdra åt kommunstyrelsen att årligen lämna en lägesrapport till kommunfullmäktige om medlemskapet i WHO-nätverket ”Äldrevänliga städer”. 2: Att stadens äldreombudsman som en kommungemensam resurs i äldrefrågor organisatoriskt ska placeras på stadskontoret under kommunstyrelsen. 3: Att den rapport som äldreombudsmannen avger vartannat år ska tillställas såväl kommunfullmäktige som samtliga nämnder och kommunala bolag.

    Sju nämnder och tre bolag har getts möjlighet att yttra sig (arbetsmarknads- och socialnämnden, fritidsnämnden, funktionsstödsnämnden, hälsa-, vård- och omsorgsnämnden, kulturnämnden, Malmö Live Konserthus AB, MKB fastighets AB, Malmö Stadsteater AB, stadsbyggnadsnämnden samt tekniska nämnden).

     

    Bilagor

  13. Anton Sauer (C) och Kay Wictorin (C) föreslår i en motion att kulturnämnden ska initiera en utredning för att undersöka möjligheterna att inrätta ett nytt idrottsmuseum i Malmö. Motionärerna anser att Malmö har en rik idrottshistoria som spelar en central roll i många Malmöbors liv och identitet och därför förtjänas att uppmärksammas. Därutöver anser motionärerna att återupprättandet av ett idrottsmuseum är en viktig del i arbetet med att stärka Malmös identitet som en kulturstad som har mycket att erbjuda både malmöbor och besökare. Motionen har remitterats till fritidsnämnden och kulturnämnden.

    Bilagor

  14. Anfal Mahdi (V) har inkommit med en motion om ungdomsdialoggrupper. Motionären framför att barn och unga har rätt att höras i frågor som rör dem samt att Malmö stad behöver arbeta för att öka ungas delaktighet och inkludering i stadens utveckling. Motionären menar att dialoggrupper mellan stadens politiker, ungdomar och andra aktörer i Malmö stad är ett aktivt sätt att ge ungdomar mer inflytande. Dialoggrupperna är även ett viktigt sätt för politiker att få en respons på hur unga uppfattar politik som berör dem. Motionären vill att kommunstyrelsen får i uppdrag att utreda införandet av ungdomsdialoggrupper i olika områden av Malmö.

    I ärendets beredning har fritidsnämnden, grundskolenämnden och gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden getts möjlighet att yttra sig. Nämnderna instämmer i vikten av att barn och ungas röster blir hörda i beslut som rör dem. Nämnderna har redan pågående arbetsformer och strukturer för att uppnå detta samt ser inget behov av ytterligare parallella processer. Stadskontoret ser inte att specifika ungdomsdialoggrupper skulle få ett större genomslag än en utveckling av redan pågående processer och delaktighetsarbeten.

    Bilagor

  15. Lisa Stolpe (V) föreslår i en motion att uppdra åt berörda nämnder att ta fram förslag för hur alla ungdomar i Malmö stad i åldrarna 13–19 kan anslutas till Skånetrafikens ungdomsbiljett.

    Arbetsmarknads- och socialnämnden, fritidsnämnden, grundskolenämnden, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden och tekniska nämnden har yttrat sig i ärendet. Bedömningen är att ett införande av en
    ungdomsbiljett skulle kunna ha en positiv inverkan på rörlighet, delaktighet, jämlikhet och skolnärvaro. Ungdomsbiljetter medför dock också betydande kostnadsökningar och finansieringen är oklar. Slutligen är bedömningen att det är svårt att motivera införande av en ungdomsbiljett i en stad av Malmös storlek. I Malmö är utbudet av aktiviteter för unga större och mer geografiskt närliggande än vad det är i de mindre kommuner som infört ungdomsbiljett.

    Bilagor

  16. Magnus Olsson (SD), Michael Hård af Segerstad (SD) och Lisbeth Persson Ekström (SD) föreslår i en motion att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att i samråd med berörda nämnder ta fram ett förslag till fullmäktige på måltidspolicy för Malmö stad med utgångspunkt i den svenska husmanskosten. Motionärerna föreslår också att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att föreslå revideringar i andra styrande dokument som motverkar den föreslagna måltidspolicyn.

    Funktionsstödsnämnden, förskolenämnden, grundskolenämnden, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden, hälsa-, vård- och omsorgsnämnden och servicenämnden har yttrat sig i ärendet. Bedömningen är att måltidsområdet redan är reglerat i riktning mot en varierad och näringsriktig kost inklusive svensk husmanskost.
    Vidare arbetar Malmö stad just nu gemensamt med nya måltidsriktlinjer. Riktlinjerna kommer att grunda sig i Livsmedelsverkets rekommendationer för hälsosamma och hållbara måltider.

    Bilagor

  17. Jacqueline Maly (SD), Lisbeth Persson Ekström (SD) och Michael Hård af Segerstad (SD) har inkommit med en motion som föreslår kommunfullmäktige att uppdra åt förskolenämnden att i samråd med berörda nämnder utreda var fler uteförskolor i kommunal regi kan etableras.

    Förskolenämnden har yttrat sig i ärendet. Bedömningen är att uteavdelningar eller uteprofiler på befintliga förskolor, framförallt för de äldre barnen, är mer lämpligt än fler renodlade uteförskolor.

     

    Bilagor

  18. Jacqueline Maly (SD), Lisbeth Persson Ekström (SD) och Michael Hård af Segerstad (SD) föreslår i en motion att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att uppdra åt förskolenämnden att utreda förutsättningarna för att utöka antalet förskolor som erbjuder nattomsorg.

    Förskolenämnden har yttrat sig i ärendet. Ellstorps förskola, som idag erbjuder nattomsorg fyller idag ungefär en tredjedel av sina nattomsorgsplatser.

     

    Bilagor

  19.   21

    Valförslag och avsägelser - Kommunfullmäktige 2025-06-18

  20.   22

    Anmälan av inkomna skrivelser

  21.   23

    Anmälan av inkomna ärenden som ännu inte underställts kommunfullmäktiges prövning

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.