Möte 2022-03-29
-
1
Val av justerare (förslag till justeringsdag 12/4)
-
Bilagor
-
415kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
479kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Väljare som inte kan rösta i sin vallokal på valdagen ska kunna rösta i förtid i en röstningslokal. Det är kommunen som bestämmer vilka lokaler som ska ha en förtidsröstning. Inför allmänna valen 2022 har 23 st antal röstningslokaler identifierats och valts ut till förtidsröstning. De utvalda lokalerna anses vara lämpliga utifrån tidigare erfarenheter, tillgänglighet och att det på platsen sker stor rörelse av människor. På valdagen föreslås även tre röstningslokaler erbjuda möjlighet att rösta.
-
159kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Det planeras inte för val eller omröstning i kommunen under 2023. Däremot kan inte extraval uteslutas varpå en beredskap ska upprätthållas även under 2023. I samband med att valorganisationen under 2023 går in i skarpt förberedelseläge inför EU-val 2024 utökas bemanningen. Överenskommelse om denna bemanningsökning ingår i det SLA som reglerar förhållandet mellan valnämnden och kommunstyrelsen kring bemanning av valkansliet under perioden 2023–2025.
Inför de allmänna valen 2022 har valnämnden skrivit avtal för en ny lagerlokal som tillgodoser nämndens utökade lagerbehov. Den nya lagerlokalen innebär en ökad årlig kostnad på ca 350 000 kronor. Valnämndens behov av kommunbidrag beräknas därmed vara större än beviljat kommunbidrag för mellanvalsåret 2021 utöver en sedvanlig uppräkning. I ett läge då extraval skulle utlysas under 2023 kommer behov av kommunbidrag att bli avsevärt högre.
-
135kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
-
Valnämnden har fått möjlighet att yttra sig över Slutbetänkande av 2020 års valutredning – Säkerhet och tillgänglighet vid val (SOU 2021:96). Utredningens uppgift enligt direktiven har varit att göra en översyn av och överväga förändringar i delar av valsystemet. Betänkandet föreslår en rad justeringar i vallagen med särskilt fokus på säkerhet och tillgänglighet vid genomförande av val. Valnämnden delar utredningens syn på behovet av förtydliganden och justeringar i vallagen. Valnämnden ställer sig generellt positiv till slutbetänkandet och framför synpunkter kring tillämpning av dessa förslag till förändringar.
-
306kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med att Malmö stads informationssäkerhetsarbete granskandes 2018 beslutade kommunstyrelsen i sitt yttrande till revisorskollegiet (STK-2018-1064) att ge stadskontoret i uppdrag att genomföra en större revidering av befintligt styrdokument-Riktlinjer och anvisningar för informationssäkerhet i Malmö stad.
Stadskontoret har nu arbetat fram ett förslag till ny riktlinje. Förslaget innebär ett helt nytt styrdokument vars övergripande syfte är att på strategisk nivå tydliggöra ansvar, målsättning och arbetssätt avseende informationssäkerhetsarbetet i Malmö stad. Stadskontoret välkomnar synpunkter på hela riktlinjen.-
134kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
403kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
7
Information - vallokaler
-
8
Information - tillgänglighet