Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare (förslag till justeringsdag 7 feb)

  2.   2

    Anmälan av inkomna skrivelser 2025

  3. Enligt kommunallagen 6 kap. 37 § kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. Nämnden kan delegera till presidiet, ett utskott, en ledamot, en ersättare eller tjänsteperson. De beslut som får delegeras finns med i nämndens delegationsordning.

  4. Intern kontroll är en del i Malmö stads utvecklings- och kvalitetsarbete. En väl fungerande intern kontroll innebär att ha ordning och reda så att mål och grunduppdrag för verksamheten kan uppnås. Det primära syftet med en internkontroll är därmed att säkerställa att de av kommunfullmäktige fastställda målen uppfylls.

     

    Enligt Malmö stads reglemente för intern kontroll gäller att varje nämnd årligen ska besluta om internkontrollplan som beskriver prioriterade åtgärder och granskningar utifrån dokumenterade riskanalyser.

     

    I ärendet föreligger en rapport avseende uppföljning av internkontroll 2024; huruvida granskningar och direkta åtgärder har genomförts i enlighet med antagen internkontrollplan samt en redogörelse för resultatet av genomförda kontroller.

  5. I Sverige genomförs val till Europaparlamentet (EU-val) vart femte år, och därav har valnämnden under 2024 arbetat med att planera, genomföra och utvärdera EU-val 9 juni med en föregående period av förtidsröstning mellan 22 maj- 9 juni.

     

    Valnämnden kan med glädje konstatera att EU-valet 2024, liksom tidigare val, har genomförts på ett demokratiskt, tryggt, tillgängligt och rättssäkert sätt. Totalt har förtidsröstning erbjudits i 23 röstningslokaler under 18 dagar. Inför valdagen har 214 vallokaler identifierats, tillgänglighetskontrollerats och utrustats. Ca 1 800 personer har rekryterats och utbildats av valnämnden för att genomföra allmänna val på ett tryggt och säkert sätt för Malmös ca 270 000 röstberättigade och andra röstberättigade som befunnit sig i staden.

     

    Valnämndens utfall under 2024 visar en positiv avvikelse mellan nettokostnad och kommunbidrag på 2 120 tkr. Den positiva avvikelsen kan till stor del förklaras med att röstmottagare slutligen kunde undantas från EU:s arbetstidsdirektiv vilket innebar en 1 393 tkr lägre arvoderingskostnad än budgeterat.

     

    I ärendet föreligger förslag till årsanalys 2024

     

  6. Under 2024 har valnämnden fokuserat på planering, genomförande och utvärdering av Europaparlamentsvalet som genomfördes i Malmö under perioden 22 maj-9 juni 2024.

    En viktig del i valnämndens utvecklingsarbete är att följa upp genomförda val utifrån den riskanalys som gjorts inför respektive val. I denna utvärdering analyseras planeringsarbetet och genomförandet av valarbetets viktigaste ansvarsområden. Utvärderingen innehåller också en sammanställning av separata utvärderingar som riktats till röstmottagare, vaktmästare och valnämnd. De förbättringsförslag som sammanställts inför aktuellt val följs upp med nya förbättringsförslag formulerade inför kommande val.  

  7. Arbetet med internkontroll har sitt ursprung i kommunallagen med syfte att kvalitetssäkra kom-munensverksamheter. Det primära syftet med en internkontroll är att säkerställa att de av kom-munfullmäktige fastställda målen uppfylls. Nämnden har det yttersta ansvaret för den interna kontrollen. Kommunstyrelsen följer varje år upp nämndens interna kontroll.

    Valnämndens internkontrollplan 2025 bygger på en riskanalys internt genomförd på valkansliet som avser året 2025 då inget val är planerat att genomföras. Riskanalysen ger en grund för internkontrollplanen vilken består av två delar: direktåtgärder och granskningar. Direktåtgärder planeras utifrån kunskap som redan finns. Andra risker kan behöva utredas mer genom granskning. Valnämnden identifierat två direktåtgärder och en nämndspecifik granskning, vilka redovisas i Internkontrollplan 2025.

    Utöver dessa har Kommunstyrelsen inför 2025 fastställt tre kommungemensamma granskningsområden som valnämnden ska överväga i sin internkontrollplan.

  8.   8

    Nämndsbudget 2025 (Valnämnden)

  9. Valnämndens arbetsutskott har beslutat att återremittera ärende VN-2025-03 Nämndsbudget 2025 till förvaltningen för ytterligare beredning.

     

    Valnämndens arbetsutskottet vill att valnämnden beslutar om ett extrainsatt nämndssammanträde den 5 februari för att ta upp ärendet på nytt.

  10. Kommunstyrelsen har remitterat betänkandet Kommuner och regioners grundläggande beredskap inför kris och krig (SOU 2024:65) till samtliga nämnder i Malmö stad.

    Utredningens uppdrag har sin bakgrund i ett klart försämrat säkerhetspolitiskt läge i Sveriges närområde och i övriga Europa på grund av det anfallskrig som Ryssland inledde mot Ukraina den 24 februari 2022, och som alltjämt pågår. Det nuvarande mycket allvarliga säkerhetspolitiska läget i Sveriges geografiska närområde och i övriga Europa innebär enligt utredningens bedömning att det behöver ställas nya krav på kommuner och regioner i fråga om deras grundläggande verksamhetsförmåga om det blir krig i Sverige. Till utredningens bakgrund hör också att Sverige och vår omvärld allt oftare drabbas av omfattande och svårartade konsekvenser av klimatförändringar, såsom stormar och orkaner, extrema nederbördsmängder, omfattande översvämningar, stora ras och skred, långvariga värmeböljor, långvarig torka samt stora skogsbränder.

    Utredningen omfattar ca 550 sidor och innehåller ett stort antal förslag.

     

  11. Kommunstyrelsen beslutade i oktober 2022 att ge stadskontoret i uppdrag att ta fram ett förslag på handlingsplan mot afrofobi (STK-2022-950). I ärendet har stadskontoret gjort bedömningen att benämningen handlingsplan ska ändras till plan för att följa riktlinjerna för utformning av styrdokument i Malmö stad. Stadskontoret har tagit fram ett förslag till Plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism för åren 2025–2028. Alla stadens nämnder och helägda bolag ansarar tillsavmmans för genomförandet av planen.

  12.   12

    Valkansliet informerar

  1. § 1

    Anmälan av inkomna skrivelser 2025

  2. Enligt kommunallagen 6 kap. 37 § kan nämnden lämna över rätten att fatta beslut i vissa ärenden, så kallad delegering. Nämnden kan delegera till presidiet, ett utskott, en ledamot, en ersättare eller tjänsteperson. De beslut som får delegeras finns med i nämndens delegationsordning.

  3. Intern kontroll är en del i Malmö stads utvecklings- och kvalitetsarbete. En väl fungerande intern kontroll innebär att ha ordning och reda så att mål och grunduppdrag för verksamheten kan uppnås. Det primära syftet med en internkontroll är därmed att säkerställa att de av kommunfullmäktige fastställda målen uppfylls.

     

    Enligt Malmö stads reglemente för intern kontroll gäller att varje nämnd årligen ska besluta om internkontrollplan som beskriver prioriterade åtgärder och granskningar utifrån dokumenterade riskanalyser.

     

    I ärendet föreligger en rapport avseende uppföljning av internkontroll 2024; huruvida granskningar och direkta åtgärder har genomförts i enlighet med antagen internkontrollplan samt en redogörelse för resultatet av genomförda kontroller.

  4. I Sverige genomförs val till Europaparlamentet (EU-val) vart femte år, och därav har valnämnden under 2024 arbetat med att planera, genomföra och utvärdera EU-val 9 juni med en föregående period av förtidsröstning mellan 22 maj- 9 juni.

     

    Valnämnden kan med glädje konstatera att EU-valet 2024, liksom tidigare val, har genomförts på ett demokratiskt, tryggt, tillgängligt och rättssäkert sätt. Totalt har förtidsröstning erbjudits i 23 röstningslokaler under 18 dagar. Inför valdagen har 214 vallokaler identifierats, tillgänglighetskontrollerats och utrustats. Ca 1 800 personer har rekryterats och utbildats av valnämnden för att genomföra allmänna val på ett tryggt och säkert sätt för Malmös ca 270 000 röstberättigade och andra röstberättigade som befunnit sig i staden.

     

    Valnämndens utfall under 2024 visar en positiv avvikelse mellan nettokostnad och kommunbidrag på 2 120 tkr. Den positiva avvikelsen kan till stor del förklaras med att röstmottagare slutligen kunde undantas från EU:s arbetstidsdirektiv vilket innebar en 1 393 tkr lägre arvoderingskostnad än budgeterat.

     

    I ärendet föreligger förslag till årsanalys 2024

     

  5. Under 2024 har valnämnden fokuserat på planering, genomförande och utvärdering av Europaparlamentsvalet som genomfördes i Malmö under perioden 22 maj-9 juni 2024.

    En viktig del i valnämndens utvecklingsarbete är att följa upp genomförda val utifrån den riskanalys som gjorts inför respektive val. I denna utvärdering analyseras planeringsarbetet och genomförandet av valarbetets viktigaste ansvarsområden. Utvärderingen innehåller också en sammanställning av separata utvärderingar som riktats till röstmottagare, vaktmästare och valnämnd. De förbättringsförslag som sammanställts inför aktuellt val följs upp med nya förbättringsförslag formulerade inför kommande val.  

  6. Arbetet med internkontroll har sitt ursprung i kommunallagen med syfte att kvalitetssäkra kom-munensverksamheter. Det primära syftet med en internkontroll är att säkerställa att de av kom-munfullmäktige fastställda målen uppfylls. Nämnden har det yttersta ansvaret för den interna kontrollen. Kommunstyrelsen följer varje år upp nämndens interna kontroll.

    Valnämndens internkontrollplan 2025 bygger på en riskanalys internt genomförd på valkansliet som avser året 2025 då inget val är planerat att genomföras. Riskanalysen ger en grund för internkontrollplanen vilken består av två delar: direktåtgärder och granskningar. Direktåtgärder planeras utifrån kunskap som redan finns. Andra risker kan behöva utredas mer genom granskning. Valnämnden identifierat två direktåtgärder och en nämndspecifik granskning, vilka redovisas i Internkontrollplan 2025.

    Utöver dessa har Kommunstyrelsen inför 2025 fastställt tre kommungemensamma granskningsområden som valnämnden ska överväga i sin internkontrollplan.

  7. § 7

    Nämndsbudget 2025 (Valnämnden)

  8. Valnämndens arbetsutskott har beslutat att återremittera ärende VN-2025-03 Nämndsbudget 2025 till förvaltningen för ytterligare beredning.

     

    Valnämndens arbetsutskottet vill att valnämnden beslutar om ett extrainsatt nämndssammanträde den 5 februari för att ta upp ärendet på nytt.

  9. Kommunstyrelsen har remitterat betänkandet Kommuner och regioners grundläggande beredskap inför kris och krig (SOU 2024:65) till samtliga nämnder i Malmö stad.

    Utredningens uppdrag har sin bakgrund i ett klart försämrat säkerhetspolitiskt läge i Sveriges närområde och i övriga Europa på grund av det anfallskrig som Ryssland inledde mot Ukraina den 24 februari 2022, och som alltjämt pågår. Det nuvarande mycket allvarliga säkerhetspolitiska läget i Sveriges geografiska närområde och i övriga Europa innebär enligt utredningens bedömning att det behöver ställas nya krav på kommuner och regioner i fråga om deras grundläggande verksamhetsförmåga om det blir krig i Sverige. Till utredningens bakgrund hör också att Sverige och vår omvärld allt oftare drabbas av omfattande och svårartade konsekvenser av klimatförändringar, såsom stormar och orkaner, extrema nederbördsmängder, omfattande översvämningar, stora ras och skred, långvariga värmeböljor, långvarig torka samt stora skogsbränder.

    Utredningen omfattar ca 550 sidor och innehåller ett stort antal förslag.

     

  10. Kommunstyrelsen beslutade i oktober 2022 att ge stadskontoret i uppdrag att ta fram ett förslag på handlingsplan mot afrofobi (STK-2022-950). I ärendet har stadskontoret gjort bedömningen att benämningen handlingsplan ska ändras till plan för att följa riktlinjerna för utformning av styrdokument i Malmö stad. Stadskontoret har tagit fram ett förslag till Plan för arbetet mot afrofobi och antisvart rasism för åren 2025–2028. Alla stadens nämnder och helägda bolag ansarar tillsavmmans för genomförandet av planen.

  11. § 11

    Valkansliet informerar

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.