Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tid för justering av protokollet

  2.  

    a) Status för tekniska nämndens styrmodell

    (20 min plus frågor)

    Maria Hultin, avdelningschef kvalitets- och kansliavdelningen

    Åsa Andersson, enhetschef kvalitets- och kansliavdelningen

     

    b) Upphandling trafikavtal samhällsbetalda resor

    (10 min plus frågor)

    Anna Modig, avdelningschef stadsutvecklingsavdelningen

    Christoffer Nilsson, färdtjänstkoordinator stadsutvecklingsavdelningen

  3. Projektet ”Svårskötta ytor” har löpt under tre års tid (2022–2024) med målet att generera ytor som är lätta och rationella att sköta ur ett arbetsmiljö- och hållbarhetsperspektiv. Genom ombyggnad av befintliga ytor har vi åstadkommit en förbättring vad gäller arbetsmiljö och tillgänglighet samt genererat sänkta driftkostnader samtidigt som vi skapat en mer attraktiv och funktionell stadsmiljö, inom ramen för projektets budget.

     

    Den slutgiltiga utfallet för projektet blev 9,6 mnkr vilket är i linje med den beslutade ramen. Driftskonsekvensen beräknas till en årlig kostnad på 750 tkr.

     

    Bilagor

  4. Projektet ”Uppsamlingskärl & utrustning” har löpt under tre års tid (2022–2024) med målet att förse Malmö stad med uppsamlingskärl och utrustning av hög kvalité, vilket medfört fördelar som förstärkt ekonomisk livslängd, förbättrad renhållning samt ett minskat kostsamt löpande underhållsarbete. Projektet har även bidragit till en förbättrad tillgänglighet i kombination med en förbättrad arbetsmiljö för entreprenören. Genom att investera i olika typer av utrustning där rätt objekt för rätt plats använts har en stadsmiljö med god funktion och högt attraktivt värde upprätthållits, inom ramen för projektets budget.

     

    Den slutgiltiga utfallet för projektet blev 14,4 mnkr vilket är i linje med den beslutande ramen. Driftskonsekvensen beräknas till en årlig kostnad på 1,9 mnkr.

     

    Bilagor

  5. Mats Billberg Johansson (V) och Halimo Bashir Abdi (V) föreslår i nämndinitiativ till tekniska nämnden att nämnden beslutar om att ett lokalt förbud mot att använda moped, oavsett klassificering, införs på cykelbanorna i staden, samt att montera tilläggsskyltar, där så är lämpligt, med texten “ej moped” på cykelbanorna.

    Bakgrunden är att man vill begränsa tillgången till cykelbanorna för motorfordon och varutransporter till förmån för fotgängare och cyklister.

     

    Tekniska nämnden beslutade 29 april 2025 att överlämna nämndinitiativet till tekniska nämndens arbetsutskott för beredning.

     

    Fastighets- och gatukontorets trafikregleringsenhet har gjort en utredning av förbud mot moped klass II på cykelbanor i Malmö. Utredningen blev klar 28 april 2025. Utifrån ett helhetsperspektiv av utredningen har förvaltningen kommit fram till att inte ha förbud på alla cykelbanor och att fasa ut befintliga förbud.

    Förvaltningen föreslår att tekniska nämnden avslår nämndinitiativet.

    Bilagor

  6. Pildammarna läcker och fylls på med kommunalt vatten för att upprätthålla vattennivån. Driftskostnaden för påfyllnaden har ökat kraftigt under de senaste åren och är inte önskvärd ur ett hållbarhetsperspektiv

     

    Fastighets- och gatukontoret har utrett orsakerna till läckaget samt alternativ påfyllnadskälla eller bottentätning. I denna skrivelse redovisas tre olika alternativ med kostnadsbedömningar och risker.

     

    Bottentätning av Stora Pildammen har bedömts som trygg men kostsam. Fastighets- och gatukontoret förespråkar alternativ ett som innebär att lokalt grundvatten från närområdet används för att fylla på Pildammarna.

     

    En framtida påfyllnad med dagvatten har också bedömts som möjlig men kräver fler utredningar kring kostnader och miljöeffekter.

    Bilagor

  7. Tekniska nämnden beslutade 2022 att ge förvaltningen uppdrag ”att se över flaggning med svenska flaggan eller vimpel på de flaggstänger tekniska nämnden ansvarar för”

     

    Förvaltningen har gjort en uppdatering av ”styrdokumentet för flaggning” efter de synpunkter som framfördes vid arbetsutskottets möte 2024-12-02. Förvaltningen har skrivit in i ”styrdokument för flaggning” att vimpel (Svensk bandvimpel) ska ske på de flaggstänger som tekniska nämnden ansvarar för om ingen annan flaggning sker på flaggstängerna. Ett tillägg har även gjorts i Pildammsparken där ska flaggning ske med Malmö stads flaggor vid Blomstergatan och med Svenska flaggan vid Margaretapaviljongen under sommarsäsongen. Vidare flaggas det vid minoriteternas dagar på flaggstängerna vid Folkets Park.

    Bilagor

  8. 2025-06-30 löper gällande tillstånd för uthyrningsverksamhet av elsparkcyklar ut. I enlighet med tidigare beslut har det uppställts villkor bland annat om att parkering endast är tillåten på särskilt angivna platser samt att maxtak på antal elsparkcyklar bestäms i förhållande till parkeringsinfrastrukturens kapacitet.

     

    Förvaltningen kan konstatera att efterlevnaden av parkeringsvillkoren inte varit tillräckligt bra och har därför tagit fram nya principer för tillståndsgivning inför de kommande tillståndsperioderna. Förvaltningen har tagit fram nya principer för fördelning av fordon vid upplåtelse enligt Ordningslagen som föreslås att börja tillämpas vid tillståndsansökningar för våren 2026. Då efterlevnaden av villkoren under den kommande perioden kommer få betydelse för därefter kommande tillstånd är förvaltningens förväntan att detta ger incitament till förbättrad efterlevnad.

    Bilagor

  9. Tekniska nämnden har tagit del av ett Malmöinitiativ gällande uppförande av minnesskylt eller staty över ”Stippe”. ”Stippe” drev restaurangen ”Stippes” på Davidshallsgatan i 50 år och som förslagsställaren nämner bjöds ofta hemlösa på en kopp kaffe. ”Stippes” var en även en institution bland taxiförare och inte minst bland glada människor som intog lite nattamat efter en sen utekväll.

     

    Beträffande minnesplakett överlåter fastighets- och gatukontoret, i samförstånd med stadsarkivet, frågan att behandlas på kulturförvaltningen utifrån sedvanligt handhavande.

     

    Blir det framöver aktuellt med någon form av konstnärligt hedrande av ”Stippe” på allmän platsmark avser fastighets- och gatukontoret att i samarbete med kulturförvaltningen finna lämplig placering.

    Bilagor

  10. Ett Malmöinitiativ har inkommit till tekniska nämnden med förslag på att sätta upp en anslagstavla i varje stadsdel. Anslagstavlan anses bidra till en ökad gemenskap och bättre kommunikation för att skapa ett mer hållbart Malmö. Eftersom det redan finns ca 20 anslagstavlor fördelade på flera platser i staden anser förvaltningen att behovet redan är tillgodosett. Förslaget föreslås därför anses vara besvarat.

    Bilagor

  11. Tekniska nämnden har mottagit ett Malmöinitiativ avseende att få uppföra växthus på upp till sju kvadratmeter på varje enskild tomt avsett för odling på kommunens koloniområden/sommarbostäder utan bygglov.

    Bilagor

  12. Till tekniska nämnden har det inkommit ett Malmöinitiativ om att belysa Tygelsjöstigen mellan Tygelsjö och Naffentorpsvägen för att utöka möjligheten till rekreation längs den aktuella sträckan.

     

    Ljussättning längs detta stråk påverkar faunan negativt, vidare är obelyst natur och landsbygd uppskattat av många invånare. Nuvarande belysningsnät är inte dimensionerat för denna utbyggnad vilket skulle innebära betydande investeringskostnader. Det finns ett alternativt belyst stråk från Tygelsjö till Hyllie

    Bilagor

  13. Ett Malmöinitiativ har inkommit gällande önskemål om en offentlig toalett vid Mary Anderssons lekplats på Spånehusvägen. Behovet uppges vara stort då barn från olika delar av Malmö besöker lekplatsen.

     

    Önskemålet om en ny offentlig toalett vid Mary Andersson lekplats föreslås ingå i den samlade bedömningen av kommande års nya toaletter. Då önskemålen om nya toaletter är många görs årliga prioriteringar. Tekniska nämndens arbetsutskott föreslås besluta att anse Malmöinitiativet besvarat.

     

    Bilagor

  14. Fastighets- och gatukontoret har utrett Malmöinitiativet. Den föreslagna ladan ägs av Malmö stad och utreds för närvarande för rivning, då den är i dåligt skick. Förvaltningen rekommenderar att i dagsläget inte tillåta nya lagliga graffittiväggar. Tekniska nämndens arbetsutskott föreslås besluta att avslå Malmöinitiativet.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.