Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tidpunkt för justering av protokollet

  2.   2

    Informationspunkter för tekniska nämndens arbetsutskott 2024 - muntliga

  3. Centerpartiet föreslår i nämndinitiativ inlämnat vid tekniska nämndens sammanträde 28 maj 2024 att tekniska nämnden ger fastighets- och gatukontoret i uppdrag att utreda förutsättningarna att uppdatera taxan för användning av offentlig plats med avgiftsfria zoner för evenemang och försäljning, med inspiration från Stockholm W-taxa och att återkomma till tekniska nämnden med förslag på lämpliga platser som skulle kunna avgiftsbefrias enligt beskrivningen ovan.

     

    Fastighets- och gatukontorets bedömning är att det kan vara värt att utreda om och hur taxan för upplåtelse av offentlig plats kan stimulera och skapa incitament för aktivitet och närvaro på utvalda platser med syftet att skapa trygghet och en mer levande stadsmiljö. Förvaltningens bedömning är att utredningen ska vara öppen även för andra lösningar än avgiftsbefrielse och att nämndinitiativet anses besvarad med detta.

     

    Bilagor

  4. Godkännande av upprättad slutrapport för investeringsprojekt ombyggnad Övägen Strandgatan, 8650.

    Bilagor

  5. Godkännande av upprättad slutrapport för investeringsprojekt Åtgärder längs Limhamnsvägen, 8714.

    Bilagor

  6. Projektområdet Hyllie allé är beläget öster om Hyllie station. Syftet med projektet var att färdigställa allmän plats i form av gångbanor, cykelbanor, torg, park och gator i takt med att kvartersmarken i området byggs klart.

     

    Detaljplanen (Dp 5051) innehåller bostäder, en förskola, ett parkeringshus och verksamhetslokaler. Planen omfattar även allmän plats för gator, parker och torg. Detaljplanen antogs av kommunfullmäktige november 2010.

     

    Projektets mål var att skapa en attraktiv och trivsam ny stadsdel i Hyllie. Genom anläggande av gator, torg och gångfartsområden skapas goda förutsättningar för att röra sig tryggt och klimatsmart mellan olika målpunkter i området. Allt i enlighet med den övergripande visionen för Hyllie.

     

    Projektet omfattas av två objektsgodkännande, ett för ”färdigställande av Allétorget och Sagas gränd” och ett för ”färdigställande av gator vid Hyllie allé”. Denna slutrapport berör objektsgodkännande för färdigställande av gator vid Hyllie allé.

     

    Objektsgodkännandet antogs i tekniska nämnden 2018 och beslut fattades även av kommunfullmäktige.

     

    De totala investeringsutgifterna uppgick till 62,3 mnkr och intäkterna till 603 mnkr, vilket ger ett positivt netto om 540,2 mnkr. Det kan jämföras med objektsgodkännandet där utgifterna bedömdes till 65,8 mnkr, intäkterna till 550 mnkr och projektnettot till 484,2 mnkr.

     

    Driftskonsekvenser brutto uppgick till 4,9 mnkr medan dessa bedömdes till 5,5 mnkr vid tidpunkten för objektsgodkännandet.

    Bilagor

  7. Projektområdet Hyllie allé är beläget öster om Hyllie station. Syftet med projektet var att färdigställa allmän plats i form av gångbanor, cykelbanor, torg, parker och gator i takt med att kvartersmarken i området byggdes klart.

     

    Detaljplan (Dp 5051) innehåller bostäder, en förskola, ett parkeringshus och verksamhetslokaler. Planen omfattar även allmän plats för gator, parker och torg.

    Detaljplanen antogs av kommunfullmäktige november 2010.

     

    Projektets mål var att skapa en attraktiv och trivsam ny stadsdel i Hyllie. Genom anläggandet av gator, torg och gångfartsområden skapas goda förutsättningar för att röra sig tryggt och klimatsmart mellan olika målpunkter i området. Allt i enlighet med den övergripande visionen för Hyllie.

     

    Projektet omfattas av två objektsgodkännande, ett för ”färdigställande av Allétorget och Sagas gränd” och ett för ”färdigställande av gator vid Hyllie allé”. Denna slutrapport berör objektsgodkännande för färdigställande av Allétorget och Sagas gränd. Objektsgodkännandet antogs i tekniska nämnden 2016 och beslutet skickades även till kommunstyrelsen för beslut.

     

    De totala investeringsutgifterna uppgick till 21,5 mnkr. Driftskonsekvenserna brutto uppgick till ca 2 mkr. Det kan jämföras med objektsgodkännandet där utgifterna bedömdes till 20,6 mnkr och driftskonsekvenser brutto till 1,8 mnkr.

     

    Bilagor

  8. Medborgarförslaget föreslår att det ska tillskapas en ny badplats vid Borrgatan i Mellersta Hamnen. Enligt hamnordningen är det badförbud inom hamnområdet om inte särskilda undantag gäller.

    Bilagor

  9. Malmöinitiativ har inkommit med förslag om att göra en laglig graffitivägg i gång- och cykeltunneln under järnvägen mellan Norra Sofielunds industriområde och Persborg, i slutet av Norbergsgatan. Förslagsställaren lyfter också att nuvarande lagliga graffittiväggar saknar tak, vilket innebär att det bara går att måla på de lagliga väggarna vid uppehållsväder.

     

    Fastighet- och gatukontoret har utrett Malmöinitiativet. Tunneln tillhör Trafikverket vilket innebär att Trafikverket först ska besluta om ifall tunneln ska göras om till laglig graffitivägg. I ärendet TN-2023-1057 ska fastighet- och gatukontoret inkomma till tekniska nämnden med objektsgodkännande för ett bullerplank vid Brantevikgången som kan göras om till laglig graffitivägg. En drift- och underhållsplan för lagliga graffitiväggar bör implementeras innan beslut föreslås om ytterligare ytor för gatukonst. Tekniska nämnden föreslås besluta att Malmöinitiativet ska anses besvarat.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.