Hoppa över navigering
  1.   1

    Upprop och ordförandens upplysning angående webbsändning av kommunfullmäktigesammanträdet

  2.   2

    Val av justerare

  3. Miljönämnden föreslår ändringar i taxan enligt lagen om skydd mot internationella hot mot människors hälsa. Den föreslagna ändringen gäller den paragraf som reglerar möjligheten för nämnden att justera avgiftsbeloppen i taxan. Skrivningen i § 3 ändras för att tydliggöra att taxan får justeras utifrån en prognos baserad på prisindex för kommunal verksamhet (PKV). Syftet är att skapa en mer framåtsyftande och aktuell indexreglering.

    För att säkerställa en tydlig och effektiv hantering av framtida justeringar föreslås även att miljönämnden bemyndigas att fatta beslut om sådana årliga indexregleringar.

    Bilagor

  4. Miljönämnden föreslår ändring i taxan enligt strålskyddslagen.

    Den föreslagna ändringen gäller den paragraf som reglerar möjligheten för nämnden att justera avgiftsbeloppen i taxan. Skrivningen i § 4 ändras för att tydliggöra att taxan får justeras utifrån en prognos baserad på prisindex för kommunal verksamhet (PKV). Syftet är att skapa en mer framåtsyftande och aktuell indexreglering.

    För att säkerställa en tydlig och effektiv hantering av framtida justeringar föreslås även att miljönämnden bemyndigas att fatta beslut om sådana årliga indexregleringar.

    Bilagor

  5. Miljönämnden föreslår ändringar i taxan enligt lagen om sprängämnesprekursorer.

    Den föreslagna ändringen gäller den paragraf som reglerar möjligheten för nämnden att justera avgiftsbeloppen i taxan. Skrivningen i § 7 ändras för att tydliggöra att taxan får justeras utifrån en prognos baserad på prisindex för kommunal verksamhet (PKV). Syftet är att skapa en mer framåtsyftande och aktuell indexreglering.

    För att säkerställa en tydlig och effektiv hantering av framtida justeringar föreslås även att miljönämnden bemyndigas att fatta beslut om sådana årliga indexregleringar.

    Bilagor

  6. Miljönämnden föreslår ändringar i taxan enligt miljöbalken samt marknadskontroll.

    Den föreslagna ändringen gäller dels den paragraf som reglerar möjligheten för nämnden att justera avgiftsbeloppen i taxan, dels hur fasta avgifter beräknas. Enligt förslaget ska det antal tillsynstimmar som anges i taxebilagan multipliceras med timavgiften.

    Därtill görs justeringar av vissa avgiftsbelopp, tillägg av avgiftskoder samt redaktionella ändringar för att anpassa taxan till aktuella bestämmelser och faktiska förhållanden. För att säkerställa en tydlig och effektiv hantering av framtida justeringar föreslås även att miljönämnden bemyndigas att fatta beslut om sådana årliga indexregleringar.

    Bilagor

  7. Miljönämnden föreslår revidering av taxan enligt livsmedels- och foderlagstiftningen. Den paragraf som reglerar indexjustering, § 5, ändras för att tydliggöra att nämnden får justera taxan utifrån en prognos baserad på prisindex för kommunal verksamhet (PKV).

    För att säkerställa en tydlig och effektiv hantering av framtida justeringar föreslås även att miljönämnden bemyndigas att fatta beslut om sådana årliga indexregleringar.

    De paragrafer som rör kontrollavgifter för foder- och biproduktanläggningar, §§ 10-13, tas bort eftersom den tidigare regleringen har upphört och tillsynen nu finansieras genom efterhandsdebitering.

    Bilagor

  8. Miljönämnden föreslår ändringar i taxan enligt lag om handel med vissa receptfria läkemedel. Den föreslagna ändringen gäller den paragraf som reglerar möjligheten för nämnden att justera avgiftsbeloppen i taxan. Skrivningen i § 2 ändras för att tydliggöra att taxan får justeras utifrån en prognos baserad på prisindex för kommunal verksamhet (PKV). Syftet är att skapa en mer framåtsyftande och aktuell indexreglering.

    För att säkerställa en tydlig och effektiv hantering av framtida justeringar föreslås även att miljönämnden bemyndigas att fatta beslut om sådana årliga indexregleringar.

    Bilagor

  9. Miljönämnden föreslår ändringar i taxan för tillsyn över avfallshantering i fritidsbåtshamnar.

    Den föreslagna ändringen gäller den paragraf som reglerar möjligheten för nämnden att justera avgiftsbeloppen i taxan. Skrivningen i § 8 ändras för att tydliggöra att taxan får justeras utifrån en prognos baserad på prisindex för kommunal verksamhet (PKV). Syftet är att skapa en mer framåtsyftande och aktuell indexreglering.

    För att säkerställa en tydlig och effektiv hantering av framtida justeringar föreslås även att miljönämnden bemyndigas att fatta beslut om sådana årliga indexregleringar.

    Bilagor

  10. Malmö stad har, som huvudman för kommunens färdtjänstuppdrag, en lagstadgad skyldighet att anta trafikförsörjningsprogam för färdtjänst och riksfärdtjänst. Programmet ska antas av kommunfullmäktige. Kommunfullmäktige har tidigare beslutat om Trafikförsörjningsprogam för färdtjänst och riksfärdtjänst att gälla för perioden 2022–2024.

    Tekniska nämnden, som ansvarar för Malmö stads färdtjänst, föreslår för kommunfullmäktige att programmet förlängs till och med verksamhetsåret 2026.

    Tekniska nämnden hänvisar till pågående förändringar av flera styrdokument gällande färdtjänst.

    Malmö stads funktionshinderråd har getts möjlighet att lämna synpunkter.

    Bilagor

  11. Kommunstyrelsen gav i oktober 2024 stadskontoret i uppdrag att ta fram ett förslag till evenemangspolicy för Malmö stad. Förslaget har skickats på remiss till samtliga nämnder och övriga i ärendet nämnda remissinstanser. 

    Evenemangspolicyn pekar ut en gemensam övergripande riktning och anger såväl ambition som vägledande principer för stadens arbete med publika evenemang. I policyn anges också ansvarsfördelning utan att gå in på detaljnivå. Remissinstanserna är överlag positiva till förslaget men efterfrågar bland annat ett större fokus på Malmöborna, evenemangens sociala och samhälleliga betydelse men också infrastrukturen.

    Bilagor

  12. Stadsbyggnadsnämnden har beslutat att godkänna förslag till detaljplan och översända den till kommunfullmäktige för antagande. Detaljplanen har hanterats med utökat förfarande för att kunna hantera risk för betydande miljöpåverkan. Genom anpassning i plan och tekniska åtgärder har stadsbyggnadsnämnden gjort bedömningen att det färdiga förslaget inte kommer innebära betydande miljöpåverkan.

    Syftet med detaljplanen är att möjliggöra underhållsdepå för tåg med tillhörande tåganslutningar till Södra stambanan. Planområdet är del av en större sammanhängande anläggning, delvis även belägen i Burlövs kommun.

     

    Bilagor

  13. Kommunfullmäktige har gett kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram förslag på interna verksamhetsöverlåtelser till Malmö Energi och Hållbarhet AB. Stadskontoret har på uppdrag av kommunstyrelsen genomfört en första inventering. De verksamheter som föreslås överlåtas från servicenämnden till Malmö Energi och Hållbarhet AB är:
     

    • Stadsnätet, del av infrastrukturenheten inom IT- och digitaliseringsavdelningen.
    • Energisamverkan, enligt samarbetsavtal med Örebrobostäder AB.


    I ärendet föreligger förslag om interna verksamhetsöverlåtelser som Malmö Energi och Hållbarhet AB ställer sig bakom och som Malmö Stadshus AB, för sin del godkänt, samt att överlämna ärendet till kommunfullmäktige för slutligt ställningstagande.

    Bilagor

  14. Enligt kommunallagen får kommuner ge ekonomiskt bidrag och annat stöd till politiska partier för att stärka deras ställning i den kommunala demokratin (partistöd). Enligt Malmö stads regler ska mottagare av partistöd årligen lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för det ändamål som anges i kommunallagen. Till redovisningen ska fogas ett granskningsintyg. Samtliga partier i kommunfullmäktige som mottagit partistöd avseende år 2024 har inkommit med en redovisning och granskningsintyg inom föreskriven tid. Hur storleken på partistödet beräknas bestäms av Malmö stads regler för kommunalt partistöd.

    Bilagor

  15. Räddningstjänsten Syds redovisade för perioden januari-augusti 2025 ett positivt resultat om 21,8 mnkr vilket är 20 mnkr bättre än budget för perioden. Balanskravsresultatet för perioden är 21,8 mnkr. För år 2025 som helhet prognostiseras ett resultat på 10 mnkr att jämföra med budgeterat årsresultat på 0 mnkr.

    Balanskravsresultatet för året beräknas till 9,8 mnkr. Räddningstjänsten Syds egna kapital vid årsskiftet beräknas fortsatt vara positivt. Förbundets övriga mål för god ekonomisk hushållning bedöms i stort kunna infrias.

    Bilagor

  16. John Roslund (-) och Tony Rahm (M) föreslår i en motion att kommunfullmäktige ska besluta att samtliga politiska motioner ska publiceras på stadens webbplats malmo.se. Syftet är att skapa överblick och visa status för handläggningen av motionerna.

    Motionärerna föreslår att beslutet ska gälla retroaktivt för de två senaste mandatperioderna.

    För att tillmötesgå motionärernas förslag krävs i avsaknad av systemstöd att stadskontoret, genom manuell hantering, publicerar motioner i takt som de kommer in och därefter manuellt uppdaterar statusen för respektive motion efterhand som handläggningen sker. Enligt stadskontorets bedömning är det inte motiverat att för en ärendetyp öka administrationen på det sätt som motionärernas förslag skulle kräva.

    Bilagor

  17. Gunilla Ryd (V) och Tobias Persson (V), har inkommit med en motion om att återkommunalisera elnätet.

    Motionärerna menar på att den kraftiga höjningen av elnätsavgiften de senaste två åren inte är samhällsnyttigt försvarbar och att Malmö stad behöver agera för samhällets och medborgarnas bästa.

    Motionärerna föreslår kommunfullmäktige besluta att uppdra åt Malmö Energi och Hållbarhet AB att återkommunalisera elnätet i Malmö.

    Stadskontoret har berett ärendet och föreslår att motionen avslås med anledning av Malmö stads befintliga arbete avseende rimliga och förutsägbara elpriser och Malmö stads tydliga intention att ha en nära samverkan med EON gällande energifrågor. 

    Bilagor

  18. Helena Nanne (M) och Farishta Sulaiman (M) har till kommunfullmäktige inkommit med en motion om att kartlägga flickors inblandning i kriminalitet.

    Motionärerna framhåller att det under de senaste åren blivit alltmer uppenbart att flickors inblandning i gängbrottslighet och annan kriminalitet har underskattats och att det är sannolikt att det finns ett stort mörkertal. Rättsväsendet vittnar i allt större utsträckning om att flickor tar en alltmer aktiv roll i den kriminella verksamheten.

    Vidare framför motionärerna att det finns en kunskapsbrist kring den roll som flickor spelar i kriminaliteten vilket försämrar förutsättningarna för en effektiv brottsbekämpning. Kunskapsbristen kan leda till att flickor som befinner sig i riskzon inte uppmärksammas i tid och därmed går miste om de sociala insatser som pojkar i samma situation får ta del av.

    Malmö stad borde enligt motionärerna skaffa sig en bättre lägesbild för att skapa en tryggare stad där man tidigt fångar upp alla barn som är på väg åt fel håll, oavsett kön eller bakgrund.

    Därför föreslår motionärerna att kommunfullmäktige beslutar att ge arbetsmarknads- och socialnämnden i uppdrag att genomföra en kartläggning av flickors inblandning i kriminalitet och redovisa kartläggningen för kommunfullmäktige.

    Arbetsmarknads- och socialnämnden har fått möjlighet att yttra sig i ärendet. Nämnden bedömer att den praktiska nyttan av en lokal kartläggning inte är fastställd och att det finns utmaningar med att genomföra en sådan kartläggning. Mot bakgrund av detta föreslår arbetsmarknads- och socialnämnden att motionen ska anses vara besvarad.

    Bilagor

  19. Helena Nanne (M), Farishta Sulaiman (M), Darko Simic (M), John Eklöf (M) och John Roslund (M) har inkommit med en motion om att möjliggöra SSPF-samarbete med friskolor. SSPF är en samverkansmodell mellan skola, socialtjänst, polis och fritid.

     

    Motionärerna framför att elever på fristående skolor inte får samma rätt till effektiva sociala förebyggande insatser såsom till exempel SSPF. Fristående skolor tar enligt motionärerna egna initiativ till olika former av insatser, men får inte samma tillgång till socialtjänsten och fritidsverksamheten. Därför föreslår motionärerna att kommunfullmäktige ger arbetsmarknads- och socialnämnden, fritidsnämnden, grundskolenämnden samt gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden i uppdrag att verka för att SSPF-samarbeten etableras med Malmös friskolor.

     

    I ärendets beredning har arbetsmarknads- och socialnämnden, fritidsnämnden, grundskolenämnden, gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden getts möjlighet att yttra sig. Sammantaget instämmer nämnderna i motionens yrkande om att alla Malmös barn har rätt till likvärdig service oavsett vilken skola de valt att gå på.

     

    Stadskontoret vill framhålla att det genom kommunfullmäktiges budget för 2025 finns angett att alla kommunens verksamheter som möter barn och unga behöver fortsätta att utveckla sin samverkan kring det förebyggande arbetet med barnets bästa i fokus. I budgeten uttrycks att fokus bör ligga på att växla upp och bygga ut de pågående förebyggande insatser och samverkansmodeller som visat sig framgångsrika, som exempel omnämns bland annat SSPF.

    Bilagor

  20. Carin Gustafsson (V), Nina Jakku (V) och Lisa Stolpe (V) har inkommit med en motion om att införa logoped i pedagogisk verksamhet.

    Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige beslutar att:

    • uppdra åt grundskolenämnden att tillförse att samtliga grundskolor och anpassade grundskolor har tillgång till skollogoped med tillräcklig och likvärdig bemanning,
    • uppdra åt förskolenämnden att tillförse att samtliga specialpedagogiska team har tillgång till logoped med tillräcklig och likvärdig bemanning.


    Förskolenämnden och grundskolenämnden har yttrat sig i ärendet. Bedömningen är att motionens förslag inte är ändamålsenliga utifrån styrning, resursanvändning och grundskoleförvaltningens redan gällande riktlinjer. Grundskolenämnden understryker att tillhandahållandet av logopedisk utredning eller behandling regleras av hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) och ligger inom regionernas ansvar. Skollagen (2010:800) reglerar skolans uppdrag att ge särskilt stöd och anpassningar inom ramen för undervisningen, men innefattar inte krav på att skolhuvudmän ska tillhandahålla medicinska eller logopediska behandlingar. Rektor ansvarar för att bedöma behovet av logopedisk kompetens.

    Inom förskolenämnden kommer en logopedtjänst att tillsättas för att komplettera redan befintlig kompetens i uppdraget kring att stärka språkutveckling för alla barn utifrån likvärdiga livschanser.

    Bilagor

  21. Anton Sauer (C) har inkommit med en motion om att inrätta ett årligt litteraturpris där grundskoleelever utser vinnaren.

    Motionären föreslår att kommunfullmäktige beslutar att uppdra åt grundskolenämnden och kulturnämnden att i samråd med relevanta aktörer ta fram ett underlag och föreslå former för ett elevstyrt litteraturpris.

    Grundskolenämnden och kulturnämnden har yttrat sig i ärendet. Grundskolenämnden föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen med motiveringen att det finns andra nämnder och förvaltningar som bättre kan hantera motionärens förslag om att inrätta ett elevstyrt litteraturpris om det är aktuellt.
    Kulturnämnden föreslår kommunfullmäktige att avslå motionen med motiveringen att ett mycket resurskrävande arbete krävs om satsningen ska ge de önskvärda effekter som motionsställaren lyfter fram. Det pågår redan flera lokala, regionala och nationella samarbeten inom kulturnämndens verksamheter och staden i stort för att främja ungas intresse för litteratur, språkutveckling, läsförmåga, kritiska tänkande och samhällsengagemang.

    Bilagor

  22. Anders Andersson (V) föreslår i en motion att hälsa-, vård- och omsorgsnämnden och servicenämnden får i uppdrag att utreda ett fördjupat samarbete mellan nämnderna. Motionären skriver om hälsa-, vård- och omsorgsnämndens kompetensutmaningar och servicenämndens ansvar för att utföra servicetjänster.

    Motionären skriver att utredningen bör innefatta städ av lokaler, städ av brukares hem, inköp och hemleverans av mat till brukare, samt distribution av seniorrestaurangers måltider till äldre.

    Hälsa-, vård- och omsorgsnämnden samt servicenämnden har yttrat sig över förslaget.

    Bilagor

  23. Nina Jakku (V), inkom den 21 juli 2025, med en motion om att inrätta ett kommunalt byggbolag.

    Motionären menar på att Malmö stad har en skyldighet att tillgodose efterfrågan av bostäder, oavsett konjunktur och nationell politik och kommunfullmäktige bör därmed besluta att inrätta ett kommunalt byggbolag.

    Motionen har skickats på remiss för yttrande till servicenämnden, stadsbyggnadsnämnden, tekniska nämnden och MKB Fastighets AB.

    Baserat på inkomna yttranden och kommunfullmäktiges tidigare ställningstaganden, bedömer stadskontoret att inrättandet av ett kommunalt byggbolag inte bör förordas då ett byggbolag i kommunal regi saknar marknadsmässiga och organisatoriska förutsättningar för att vara konkurrenskraftigt och bidra till lägre byggkostnader samt vara ekonomiskt försvarbart ur ett hållbarhetsperspektiv för kommunkoncernen.

    Bilagor

  24. Avsägelser politiska uppdrag

    Efter kommunfullmäktiges sammanträde den 26–27 november 2025 har inga avsägelser för politiska uppdrag kommit in.

     

    Entlediganden nämndemannauppdrag

    Efter kommunfullmäktiges sammanträde den 26–27 november 2025 har följande entlediganden för nämndemannauppdrag kommit in:

    • Maria Kållberg (nominerad av (V)), entledigad från uppdraget som nämndeman av Malmö tingsrätt den 26 november 2025.
    • Markus Kristiansson (nominerad av (S)), entledigad från uppdraget som nämndeman av Malmö tingsrätt den 27 november 2025.

     

    Valberedningens förslag till val/nomineringar

    Valberedningen föreslår vid sitt sammanträde den 12 december 2025 att kommunfullmäktige väljer respektive nominerar:

    • Anders Andersson (V), nuvarande ersättare, till ledamot i VA Syds förbundsfullmäktige till och med den 31 december 2026.
    • Nina Jakku (V) till ersättare i VA Syds förbundsfullmäktige till och med den 31 december 2026, efter Anders Andersson (V) som nu väljs till ledamot.
    • Birgitta Ehlin (V) till ersättare i VA Syds förbundsfullmäktige till och med den 31 december 2026.
  25.   28

    Anmälan av inkomna skrivelser

  26. Efter kommunfullmäktiges sammanträde den 26 november 2025 har det till kommunfullmäktige inkommit ärenden som ännu inte underställts kommunfullmäktiges prövning.

  27.   30

    Inkomna interpellationer

  28.   31

    Besvarande av interpellationer

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.